Forum

Hvepse og bier tiltrukket af gran?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 4. august 2012 kl. 21.22

Her i løbet af den sidste uges tid har jeg lagt mærke til at et af mine grantræer tiltrækker utrolig mange hvepse og bier (små bier af den slags der ligner små hvepse og nærmest står stille i luften).
De har ingen bo men søger til den yderste halvdel af grenene hvor der er meget grønt - jeg kan ikke se hvad det er de finder så interessant.

Selvsagt forlader de grenene en gang imellem og flyver rundt - bierne er ingen gene men det er hvepsene!

Er der nogen der ved hvorfor de pludseligt har indtaget mit grantræ?

Jeg kan ikke huske at have set dem i grantræet de andre år.

Mvh. Henriette

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. august 2012 kl. 21.54

Dem du kalder bier er sikkert svierfluer og de er ganske hamløse , men hvad det er der foregår i dit grantræ har jeg ikke rigtig nogen forklaring på.
Måske er hvepsene igang med at æde lus eller indsamle honningdug, men om denne honningdug også kan tiltrække svierfluer ved jeg ikke .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 4. august 2012 kl. 22.36

Det er nok som Søren skriver , at det er honningdug der tiltrækker både hvepse,humlebier, honningbier og svirrefluer .
dvs at dit grantræ er godt angrebet af lus, som så udskiller en masse kulhydrater fra al den saft de suger fra grantræet. Er der ikke mange nåle der falder af?.

MVH
Svend Sørensen
www.hvepsefjerner.dk

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 4. august 2012 kl. 22.47

Generalt synes jeg at der er flere lus i år - men jeg har ikke bemærket nogen i grantræet.
Og der falder ikke flere nåle af end der plejer.

Men jeg kan lige tilføje at hvepsene virker en anelse sløve og de har også en sær (?) interesse for hornviolerne som vokser under grantræet. Der er ikke lus i hornviolerne ved jeg. Har også fundet et par døde hvepse under grantræet.

Jeg må kigge nærmere på træet i morgen og se om jeg kan spotte lus. Kan også lægge et foto på så I kan se hvilken type gran det er. Ved ikke om det har nogen betydning.

I skal have tak for jeres svar indtil videre :-)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. august 2012 kl. 8.05

Her til morgen kan jeg se at der tydeligvis er dryppet noget ned fra grantræet på pæonbladene som hvepsene og svirrefluerne er glade for.

Jeg kan dog stadig ingen lus se. Men I har nok ret i jeres teori alligevel :-)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. august 2012 kl. 8.06

det store grantræ

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Larsen, 13. februar 2013 kl. 15.48

Jeg stilte mig selv det samme spørgsmål i sommers. Jeg kontaktede www.hvepsebo-fjernelse.dk, som oplyste mig, at <a href=”http://www.hvepsebo-fjernelse.dk/”>hvepse</a> netop søger honnig-dug fra bladlus. Derfor havde jeg alle disse hvepse i mit grantræ selvom der ligesom i dit tilfælde ikke var et <a href=”http://www.hvepsebo-fjernelse.dk/”>hvepsebo</a> :-)

Nyt svar til emnet »Hvepse og bier tiltrukket af gran?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvepse og bier tiltrukket af gran?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider