Skrevet af: An2n Pedersen, 5. juli 2012 kl. 14.27
Har bemærket, at mine emder springer ud af vandet, for at »slå« dræbersnegle (også store snegle) ned af stenene omkring bassinet. Kan de spise dem ? eller forøger sneglene bare »ubalancen« i algemængde / næring i bassinet ?
Skrevet af: Lone Brems, 5. juli 2012 kl. 17.20
Hej An2n Pedersen
Ja - ænder spiser snegle. Og at holde ænder for at bekæmpe skovsnegle er et velkendt råd, som også offentlige myndigheder bringer videre.
Prøv for eksempel at google på søgeordene: "ænder og dræbersnegle" - du får blandt andet Aalborg kommunes forslag til borgerne frem på denne måde.
Sneglene som ænderne æder er jo en del af stofomsætningen i det bassin, dine ænder er i. Så du kan jo overveje at knappe lidt på foderet, hvis der er virkelig mange snegle en periode for at imødegå for stor næringsophobning i vandet.
Med venlige hilsner fra
Lone
Skrevet af: An2n Pedersen, 5. juli 2012 kl. 17.28
Hej Lone
Emder er ikke ÆNDER. Der er nogle fisk til havedam, der hedder emder eller myggesnappere, det er sådan nogle jeg har. Jeg nyder at sidde om aftenen og nyde deres "smasken" i overfladen efter småinsekter.. Men syntes at dræbersnegler er en rigelig stor mundfuld til 10-15 m fisk.
Mvh An2n
Skrevet af: An2n Pedersen, 5. juli 2012 kl. 17.30
10-15 cm fisk
Skrevet af: Kresten Sørensen, 9. august 2012 kl. 21.51
Jeg har oplevet det samme, at de springer efter snegle på stenene for at slå dem ned i vandet. Jeg er begyndt at smide en lille håndfuld små dræbere i bassinet en gang imellem. Fiskene elsker det, og det sparer på foder budgettet. :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Emder / dræbersnegle