Forum

Myrer… HJÆLP!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 28. april 2012 kl. 11.59

Hej!

Vi har lige fået gravet hele forhaven op, da den var fuldt med skvadderkål og andre grimme ting. Vi har dog genbrugt de flotte rhododendron, blåbær og andre gode sager som var i den og plantet et andet sted i selve forhaven.
Da vi var igang, så vi at det var et stor myretue, og de vandrede jo rundt som hjemløse efter vores krig.

Nu har jeg så set, at de har lavet en tue nu, under rhododendron'en...

Jeg vil så gerne af med dem, men hvad kan jeg gøre??
Men vil samtidig ikke gøre skade på den smukke rhododendron som nu er i blomst...

Håber at nogen kan hjælpe mig derude...

På forhånd tak.

Thordis

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 14.22

Jeg er sikker på at svaret er vand. Jeres spagnum er sikkert tør og det passer myrene fint. Prøv at vande godt i gennem der hvor myrene er og se om ikke det fortager sig i løbet af nogle dage . Det et jeg næsten sikker på. Du skal ikke gå ud og købe kemikalier, det virker ikke, men vand kan gør den. Det samme problem kan løses hvis du har dem på terrassen. Det sker som regel efter en periode med varme, at man har problemet.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. april 2012 kl. 22.22

Jeg fik sidste år en stor myretue under min udendørs vin under halvtaget, men den har ingen skade gjort, så jeg vælger at lade den være. Så ved jeg da, hvor jeg har dem, for roder man, starter de blot et nyt sted. Ellers vand, naturligt fra oven eller manuelt.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 28. april 2012 kl. 23.20

Tak for jeres svar!

Vi har prøvet alt muligt på dem efterhånden, efter at de begyndte at gå langs husmuren, og et par stykker af dem fandt vej ind... Bæster!

Bagepulver og flormelis blandet sammen
Gær, flormelis og smule vand
og
Kogende vand...

MEN det er som om at intet virker på dem!!

Når I siger vand og atter vand...
Forsvinder de så til sidst, eller?
Hvis ikke, vil de så ikke gøre skade på mine planter??

Undskylder på forhånd, hvis det er nogle "dumme" spørgsmål, men må indrømme at jeg er nybagt haveejer :)

Mvh.
Thordis

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 23.58

Problemet med spagnum er at når det tørre ud bliver det næsten vandskyende og svær og vande op igen, derfor skal i bruge meget vand . Der hvor i ikke kan vande dem væk kan i benytte kisel eller diatometjord ,som er et ugiftig produkt, som når det kommer i berøring med myrene udtørrer dem . Men prøv lige at vande dem først og så drys diatometjord langs paneler og de steder i huset hvor myrene er til stor gene . Jeg vil ikke anbefale at drysse diatometjord uden for da fugtighed ophæver virkningen.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2012 kl. 0.28

Man kan købe pulver til at blande i vand til udvanding af myrerne Det skader ikke planterne. Jeg har selv brugt det et par gange, og det virkede. Tror det hed " Myrefri" Købes i byggemarkeder

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 0.47

Jamen det er jo gift......

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2012 kl. 10.44

Jeg googlede lige produktet. Det er udvundet af krysantemumblomstens knopper og skulle være ok at bruge på økologiske arealer. Firmaet hedder ECOstyle

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 11.21

ok...jeg kender lidt til virkemidlet for der er det samme produkt som også er i mange af deres andre produkter .

Nu skal vi ikke starte en længere tråd med det ene og det andet om hvad der er gift og hvad der ikke er . Men jeg ved at det du henviser til er i nogles øjne gift, da det ikke er tilladt i Danmark at benytte indenfor økologisk drift, men er det vistnok i Tyskland . Men det er en af de mest harmløse produkter der findes, hvis man ser bort fra vand og så diatometjord.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2012 kl. 12.20

Jeg hader når myrer kravler op i ærmerne eller buksebenene på mig, når jeg sidder og håndluger i min blomsterhave, derfor har jeg brugt midlet der et par gange. I min urtehave har jeg brugt kogende vand, hvis jeg har fundet myreboer ( selvfølgelig inden beplantning) Også vigtigt at huske på, at produkterne ikke må anvendes i nærheden af vandområder, da de kan skade organismer, der lever i vand.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 19.03

De værste myre jeg har oplevet herhjemme var faraomyre. Dem havde min farmor fået i sit køkken. Faraomyre er røde og kun halv så store som almindelige have myre, men tilgengæld kan de komme ind alle vegne og i alle ting og de myldrede konstant . Tilgengæld var de nemme at bekæmpe . Giften blev sat i et lille kræmmerhus , hvor myre selv hentede den og bar den ned til boet og i løbet at en uge var de væk .

Faraomyre trives hvor der er varm og vi fandt frem til at de kom via nogle varmerør fra et vaskeri i nærheden, men hvordan de er kommet hertil ved vi ikke.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Stadager, 20. august 2012 kl. 17.02

Man kan også fjerne myrene ved at vande med saltvand,jeg ved godt det ikke er godt for planterne.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus K, 24. september 2012 kl. 10.11

Hej du kan eventuelt finde inspiration herinde:
myrebekaempelse-hjaelp.dk/myrebekaempelse

Håber det hjalp:)

Mvh Rasmus

Nyt svar til emnet »Myrer… HJÆLP!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Myrer… HJÆLP!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider