Forum

Mariehøns i haven.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 18. april 2012 kl. 20.58

Hej.

Jeg så i aften udsendelsen Han, Hun og haven, og der blev vist et mariehøne hus, og derefter googlede jeg dette, og fandt nogle små hus, men jeg vil gerne bygge mit eget lille mariehøne hus, nogle der eventuelt ligger inde med hul størrelse, tegninger.?

Sidste år havde jeg mange bladlus i mine æble espalliere, og det vil jeg gerne prøve at elliminere i år. Har lige købt et fersken træ, som også havde bladlus, det fandt jeg først ud af en uge efter jeg havde plantet det i drivhuset, hvor der også var 250+ planter.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 19. april 2012 kl. 9.32

En god ide kan være at indsamle maiehøns i det sene forår og opbeare dem i et glas med lidt fugtigt køkkenrulle ved 5 C ( f.eks. i køleskabet ).
De går i dvale og kan så hentes frem når man har brug for dem i drivhuset.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. april 2012 kl. 10.55

Hej Jørn Pedersen

Du kan finde mange gode ideer til, hvordan man huser flere insekter - men ikke særligt præcise mål - ved at google på "insekthotel". Insekterne har en stor tolerance for overvintringssteder og ynglesteder - så prøv dig lidt frem med et byggeri, som passer til det sted, hvor dit æbleespalier er placeret.

Måske kan du ændre andre forhold i haven, så der skabes gode forhold også ud over insekthotellet. Har du plads vil en smule kratvækst, lidt marksten samlet i en bunke på et sted, hvor der er sol og læ eller en grenbunke være gode indslag til det formål at tiltrække en varieret insektbestand.

I drivhuset kan det være en god ide at indkøbe snyltere, som kan hjælpe med at holde bladlusebestanden på et acceptabelt niveau.
Du kan læse mere om den løsning ved at søge på "bladlus" under emnet Skadedyr og plantesygdomme i listen til venstre på Havenyt's hjemmeside.

Endelig kan du overveje om det måske kunne lade sig gøre at begrænse især kvælstofgødskning - både udendørs og i drivhuset.
Det vil muligvis kunne føre til at bladlusene finder andre værtsplanter eller yngler lidt mindre heftigt.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Mariehøns i haven.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mariehøns i haven.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider