Forum

Buske til skjul og redebygning?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. april 2012 kl. 11.34

Vi har vinteren over haft en stor grenbunke - egegrene- liggende på græsplænen. Der har bare været et liv og en kvidren, som jeg godt kunne tænke mig at kopiere i et buskads. Jeg har kigget på fuglevenlige buske, men kan ikke rigtig finde noget egnet .

Jeg mangler forslag til løvfældende buske til halvskygge, som har en grensætning egnet til redebygning/skjul. Buskene må højst blive 2m høje og må ikke kræve alt for meget beskæring. Jorden er let sandet, men ikke tør. Gerne flere slags buske, der kan væve sig ind i hinanden.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. april 2012 kl. 19.01

Sargentæble er super til småfugle. Ligeledes den gulbladede jasmin, der bliver meget tæt med minimal beskæring. En enkelt eller to stedsegrøn til vinterly og redetræ til dompap og stillits.
Prøv evt at låne Benny Génsbøl's bog 'Fuglevennens Have'.
Husk at lade grenbunken blive i haven,evt i et hjørne og fyld nyt på hvert år, så har munken,rødkælken og gærdesmutten et sted til reden.
God arbejdslyst
Anne Marie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. april 2012 kl. 15.27

Tak for dit svar Anne Marie.
Jeg tror Sargentæble er et godt valg. Har lige været en tur i nabolaget og se nærmere på den. Grensætningen ser ud til at være god til redebygning- set med menneskeøjne. Tilmed forårsblomstrende, sætter frugt og smukke høstfarver. Hvad mere kan man forlange!

Jeg har et par jasminbuske - dog ikke gulbladede- stående i "stiklingebedet", klar til udplantning, som kan passes ind i buskadset.

Vi har et stedsegrønt skelet i haven, derfor ønsket om løvfældende buske, så det ikke bliver for "tungt".

I år har vi stillits i haven for første gang- hoppende rundt efter hundehår, så det lover godt for sommerens fugleliv. Spændende om den vil komme til foderbrættet med sine unger!

Nyt svar til emnet »Buske til skjul og redebygning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Buske til skjul og redebygning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider