Forum

Hvilken belægning til dræbersneglen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Schädler, 31. marts 2012 kl. 13.24

Hej, skal lave nye højbede i påsken og vil gerne begrænse dræbersnegle angreb ved at vælge den rette belægning mellem bedene.

Jeg har hørt at dræbersnegle ikke kan lide grus, men jeg overvejer stenmel. Nogle med erfaringer med snegle og stenmel?

Hilsen Eva

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 31. marts 2012 kl. 15.35

Hej Eva. Jeg begrænser angreb af alle typer snegle i mine grønsager, ved at lægge træflis ud mellem rækkerne, særligt effektivt er det mellem jordbærrækkerne. Jeg har en stor kom-postkværn der hakker alle træagtige grene.Hilsen Henry G.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2012 kl. 19.12

Hej Henry

Du må være udsat for et meget lille snegletryk! Snegle elsker fugtighed og mørke i dagtimerne og det er lige hvad de får i et lag træflis.

Jeg har så mange dræbersnegle i haven, som støder op til en græsfold, at jeg har været ved helt at miste haveglæden.

Min køkkenhave er nu omgivet af et hjemmelavet elektrisk hegn ud mod folden og det har bragt mig tilbage i førertrøjen :)

Er der rigtig mange dræbersnegle i en have vil barkflis - efter min erfaring - være det rene selvmord.

Så derfor, Eva, hvis du har mange snegle, så kan du ikke stoppe dem med en belægning af træflis - tværtimod!

Vælg derfor grus, fliser, stenmel eller lignende homogene overflader uden organisk indhold. Stenmel skulle have en tendens til at blive slæbt med ind i huset, hvor det ridser selv stærke overflader.

Det du kan gøre er et elektrisk hegn på dine højbede eller overdækning med net, hvilket er ret nemt i højbede.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 31. marts 2012 kl. 20.01

Hej Tom jeg synes det er en meget "god" idè, at du har så meget strøm i din have, så kan du jo fint holde Pindsvin m. m.,
der æder sneglene, ude af din have. H.G.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2012 kl. 20.32

Nu var der rigtig mange snegle og ingen overvægtige pindsvin i min køkkenhave inden der kom hegn omkring, så jeg tror ikke på ideen, selv om det ville være nok så ideelt :-)

Der er mange teorier om løsningen på problemet dræbersnegle, mange af dem er fostret ved et skrivebord og i hvert tilfælde ikke egnet til et sngleproblem af et omfang, hvor daglig indsamling i haven kan nå op på 200 snegle på én time, som var tilfældet i min køkkenhave før elektrificeringen.....

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Schädler, 1. april 2012 kl. 1.07

Vidste ikke at man slæbte stenmel med sig. Men køkken haven ligger langt fra huset og vi tager altid skoene af så jeg tror ikke det bliver det store problem.

Har også hørt at de ikke kan lide at kravle over kobber, da de så får "stød". Nu er kobber jo desværre ret dyrt ellers kunne kan jo vikle det rundt om højbedene.....

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 1. april 2012 kl. 7.36

Jeg har også læst om kobber som barriere, og jeg kan let skaffe noget til at sætte om vores højbede, men er der nogen der har prøvet det, eller bruger det nu ?
Kort sagt virker det ?

Hilsen Anders

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2012 kl. 8.43

Måske er der nogle gode tips her:

www.havenyt.dk/soeg/?q=dr%E6bersnegle

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 1. april 2012 kl. 14.43

Jeg kan godt nikke genkendende til det med snegle og den mistede haveglæde. Jeg har sneglehegn omkring en del af køkkenhaven. En let løsning. Jeg er dog ikke sikker på, at det virker 100% ,idet jeg bliver ved med at finde snegle indenfor hegnet- dog kun små snegle, så måske de små kan forcere det. Men snegletrykket er blevet væsentligt mindre.

En del af køkkenhaven (krydderurterne) har jeg i sorte plasticbajler, hvor der er boret huller i bunden som dræn. Rundt om baljerne er viklet kobbertråd - virker dog heller ikke 100% , men bedre end sneglehegnet. Efter kraftige regnskyl kan snegle finde vej op i baljerne.

Hvor godt det er for miljøet at bruge kobbertråd, er jeg lidt usikker på.

Det kunne være interessant at høre om nogle har erfaringer med forskelline belægninger.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2012 kl. 16.10

Kobbertråd rundt om dine baljer betyder intet for miljøet i praksis - tænl f.eks. på de kilometervis af højspændingsledninger, kirkespir og -tage.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B.J. Nielsen, 2. april 2012 kl. 10.41

Snegle kan ikke lide at kravle på dit eller på dat, fint nok men sneglen ved det bare ikke, jeg har en meget bred indkørsel/parkeringsplads ved mit hus, denne er belagt med knust beton, men alligevel har jeg da det var værst for et par år siden samlet tusindvis af dræbersnegle der var på vej til min have, løsning ferramol og indsamling 2-3 gange dagligt.
Ved min køkkenhave og urtebede bruger jeg en kultivator så der altid er 50 cm udenom bedet som er friskt jord, mellem rækkerne er jeg også flittig med kultivatoren.
Det virker og er billigere end flis, benmel mv., en masse arbejde jow, men du får motion og sol imens.
God Jagt

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 3. april 2012 kl. 9.27

En super god og økologisk løsning, som ikke skader nogen, men som efter min erfaring forhindre snegle i højbede, er at belægge med belægningsdug omkring bedene. Det er ikke så kønt men super effektivt. Har ikke set nogen snegle som har bevæget sig på det endnu.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julika Rose, 23. juni 2024 kl. 8.52

Hej Tom
Jeg har også en del problemer med snegle i min have.
Der er sneglekant rundt om en del af det og ellers fliser og på den anden side flis da jeg ikke gider at have græs der skal slås.
Jeg har nu forsøgt mig med kakaoskaller da de skulle holde dem væk, men jeg synes kun at det hjalp de første par dage hvor det var tørt.
Jeg vil gerne forsøge mig med elektrisk hegn men ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an. Hvordan ser det ud som du har lavet?
Mvh Julika Rose

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2024 kl. 9.48

Hej Julika

Jeg bruger ikke el-hegn mere men har løbeænder i køkkenhaven og det kan jeg anbefale dig :)

El-hegn virker men jeg slog også krybdyr som firben, tudser og frøer ihjel med det hegn jeg have lavet og det kunne jeg ikke holde ud :)
God kamp!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2024 kl. 9.48

Hej Julika

Jeg bruger ikke el-hegn mere men har løbeænder i køkkenhaven og det kan jeg anbefale dig :)

El-hegn virker men jeg slog også krybdyr som firben, tudser og frøer ihjel med det hegn jeg have lavet og det kunne jeg ikke holde ud :)
God kamp!

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julika Rose, 24. juni 2024 kl. 11.46

Hej Tom
Det havde vi også da jeg var lille, men det ville ikke due til min nuværende lille have.
Der er hverken plads eller græs kun køkkenhave og lidt staudebede rundt omkring.
Jeg tror ikke rigtig der er andre dyr end dræbersnegle i køkkenhaven så måske jeg kunne give det en chance?
Jeg spurgte min far om han kunne hjælpe mig med det, men han havde ingen idé om hvordan man kunne gøre det uden at strømmen bare gik i jorden hele tiden.
Håber du har nogen tips og eller billeder?
Og tak for svaret

Julika

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2024 kl. 18.42

Strømmen var fra et "Elefant" stødgenerator til el-hegn om græsfold. På trykimprægneret brædt var tentorstål monteret med kramper. Strømmen fra EL-hegnet koblet til sneglehegnet. En bedre løsning ville være to ledere, hvor den ene var jord.

Jeg har billeder og video et eller andet sted, men det er lidt bøvlet at dele her på havenyt så du får lige dét her :)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2024 kl. 18.42

Strømmen var fra et "Elefant" stødgenerator til el-hegn om græsfold. På trykimprægneret brædt var tentorstål monteret med kramper. Strømmen fra EL-hegnet koblet til sneglehegnet. En bedre løsning ville være to ledere, hvor den ene var jord.

Jeg har billeder og video et eller andet sted, men det er lidt bøvlet at dele her på havenyt så du får lige dét her :)

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2024 kl. 18.44

Sorry at der kommer to svar hver gang, men havenyt er lidt for langsom til mit temperament :)

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julika Rose, 24. juni 2024 kl. 20.07

Tak for svaret.
Hvis du vil sende mig billeder og videos ville det være skønt.
Min mail adresse er julikarose88@gmail.com.

Mvh Julika

Nyt svar til emnet »Hvilken belægning til dræbersneglen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvilken belægning til dræbersneglen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider