Forum

Hjemmelavede solvarme til gulv

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 27. oktober 2011 kl. 16.25

Hej.

Jeg er ved at bygge et hjemmelavet solvarme anlæg som skal lave gulvvarme i drivhset, som kun skal kører i vintermånederne, og jeg har læst utallige sider omkring dette, men jeg mangler at finde en thermostat der kan hjælpe mig med at tænd en pumpe, så det varme vand kommer ned i jorden.

Solvarme panelet er hjemmelavet med 50 meter sorte slanger, og skal stå på taget af drivhuset, jeg har en Grundfos 25-40 pumpe, som skal sende vandet ned i jorden, men jeg skal finde en slags Difference styring, som kan kan tænde for en pumpe ved given temperatur difference.

Nogen der kender sådan en, eller har en ide til hvad jeg kan gøre.!"!

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. oktober 2011 kl. 17.11

Hej Jørn

Du skal købe en differenstermostat - prøv at google det, der findes mange slags og i mange prisklasser.

Husk at tømme vandet af om sommeren, ellers koger det ;-)

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. oktober 2011 kl. 18.57

Det lyder som en spændende idé - beskriver du det lidt mere grundigt, når du har prøvet det i vinter?

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 28. oktober 2011 kl. 7.56

Hej.

Tom jeg har søgt på Google efter en Difference termostat, og har muligvis fundet en.

Anja, jeg skal nok vise nogle resultater af mit forsøg.

Alt i alt, går dette ud på at opvarme de 18 kvm gulv i mit nye drivhus, og i drift skal det koste tæt på 0 kr.

Jeg har lavet en træ ramme af trykimp lægter på 100*120cm, og inde i den er der en rionet fastgjort, ved at bore huller i rammen på indersiden hvor rionets stænger er.

På rionettet er der stripset 50 meter armeret vandslange fra Harrald Nyborg, den billige slags til 47.00 kr pr. 25 meter.

Rionet 89.00 kr. for 3 kvm., træ for en 50'er, så har jeg lavet studser af Mazelock koblering, så jeg har Vand-ind og Vand-ud på samme side.

Jeg sprayer alt med mat-sort maling, slanger og rionet, og lukker panelet med Kanalplader på 10 mm på begge sider.

Dette panel skal så placeres på taget af drivhuset, og hvis den første panel her ikke kan give nok varme til jorden, laver jeg endnu en, og kobler på.

Inde i drivhuset, skal der første 2 slanger igennem taget og op til sol-panelet, tur/retur, der skal bruges en form for expansionsbeholder til overtryk/påfyldning, under denne beholder skal der siddeen grundfos pumpe til at cirkulere vandet rundt, og dette ved hjælp af enten en styring der kan måle temp, eller en der kan måle diffencen imellem sol-panelet og jorden, så pumpen kun kører når det er nødvendigt.

Grundfos 25/40 130 Klasse A (5 Watt) pumpe fundet i Gul og Gratis til 400 kr., aldrig brugt.

Der kommer en timer på system, så anlæget kun kører når der er grund til det, eks. fra 09.00 og til kl. 17.00

I jorden i drivhuset, lægges slanger ud på rionet, sand og over rionet med slanger og så Herregårdsten som belægning.

Så det er kun selve styringen jeg mangler at finde til at styre systemet (Defference Termostat) eller lignende, før jeg har alle dele. Jeg har kigget på Frostsikring termostater, de virker også som en Difference thermostat, kan tænde en extern kilde, når temp differencen imellem jord og solvarme er eks 10°C. i difference, eller når jord-temp kommer ned i nærheden af eks 3°C.

Så dette system er rimelig billig af bygge, vil anslå under 2000-3000 kr., og billig i drift, pumpe på 5 watt.

Tips, forslag og ris og ros modtager gerne.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 28. oktober 2011 kl. 8.12

Hov, glemte lige noget.

Jeg ved at varmen i sol-panelet kan blive rigtig høj, +80°C, og muligvis springe slangerne, men der findes heldigvis en masse små advanceret digitale termometer til få penge, som kan måle det og hjælpe med overvågning.

Planen er blot, at tilfører så meget varme til jorden i drivhuset om vinteren som muligt, udnytte varmen på taget af mit drivhus, hvor en del er at tag-pap.

Jeg kom på denne ide forleden, da jeg gik op på taget af drivhuset, trådte på selve tag-pappet og mit fod gled og opløste tag-pappet lidt, da taget var blevet opvarmet af solen, til trods for ude-temp på blot 10-12°C, dette skulle udnyttes.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. oktober 2011 kl. 8.31

Hvis du så skal ha' planter i drivhuset hele vinteren, så bliver du jo nødt til at trage højde for de ofte lange vinterperioder uden sol og med hård frost. Måske en elvarmer eller hvad har du regnet med.
Rigtig mange af de hjemmeflikkede "solvarmeanlæg" giver mest varme i produktionsfasen (sved på panden i hobbyværkstedet) virkningsgraden er som regel minimal viser det sig.
Og til dit budget, så kig en gang på sådan en færdig solfanger baseret på vacuum-rør (godt nok såkaldte "Kineser-rør") men den har dog en rimelig udnyttelse af solen, og en bedre udnyttelse af den diffuse indstråling som oftest vil være til rådighed i vinterperioden.
De kan ofte købes på f.eks. Lauritz.com for små penge inkl. pumpe og styring m.v. Prøv at klikke på den her:

www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemId=1967106&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d1%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d30%26SO%3d3%26ST%3d0%26IgId%3d193%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d1%26FCId%3d1%26FText%3d%26LLan%3dFalse%26New%3d0%231967106EndTagRU

Og så spekulerer jeg på hvordan du får plads til 50 meter vandslange i en ramme på 1,2 m² ?

Du skal jo også i dit budget huske at medregne frostsikret solfangervædske.

Der er vel ikke behov for den timer som du beskriver, al den stund, at differenstermostaten jo aldrig vil tænde for pumpen om natten og når der ikke er varme at hente.

Men hvis du er stærk i troen og knokler videre med "opfindelsen" så kan jeg da godt hjælpe dig med en elektronisk differenstermostat med 2 termofølere som jeg ikke bruger til noget. Så må du kontakte mig igen.

Held og lykke med sol-projektet.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 28. oktober 2011 kl. 8.43

Fed ide du er igang med, dog skal du passe på at der ikke blir for varmt under slangens glas! det blev der hos mig og det flækkede dælme :( men jeg havde været lidt blond og glemt at tænde for pumpen hehe er ret sikkert derfor mit glas gik

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 28. oktober 2011 kl. 10.57

Hej Gert.

Tak for indput, og spændende med det anlæg du linker til.

Jeg vil gerne bygge det selv, og lave mine erfaringer, jeg ved at jeg sikkert vil løbe ind i nogle problemer, men dem tager jeg med.

Det jeg laver her, er i første omgang en lille prototype, og har det den effekt som jeg ønsker, at jeg kan tilføje noget varme til jorden i drivhuset om vinteren, hvor vinteren er aller hårdest, klapper jeg i mine små hænder. :o)

Lykkes dette, laver jeg selvfølgelig en ny version, med en bedre solpanel.

Jeg ved at der er lange perioder med overskyet vejr, men selv om der er overskyet, så må der bare en sekundær varmekilde til.

Salina:
Tak, jeg ved det er svært at se på det vedhæftede billede, men man kan stadig se fodaftrykket på tag-pappet, hvor jeg gled en smule, og det skal udnyttes.

Jeg har lige fundet en styring på en Solvarme hjemmeside, med 4 følere, den tror jeg at jeg vil prøve, koster blot 795 kr., og den har de funktioner jeg ønsker, med Diffenrence thermo-funktion, overkogning, så kan systemet kører konstant osv.

8 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eduardo Monza, 28. oktober 2011 kl. 16.56

Slettet af administrator 13. juli 2013 kl. 0.31.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.08

Vil lige tilføje lidt billeder og info, da jordvarmen i drivhuset sådan set er færdig.

Jeg har lagt rio-net ud over hele gulvet i drivhuset, fastmonteret almindelige armerede slanger på ½" med almindelig strips, der er ca 70 meter slange i jorden i drivhuset.

Rionet til huset, ca. 300 kr.
Slanger ca. 300 kr.

Så er der ca. 12-15 cm sand over slangerne, og slutter af med herregårds belægningssten.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.09

Billede af slangerne bliver monteret.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.13

Og så skulle der jo laves en tegning over, hvordan jeg ville have systemet til at kører, og hvad der skulle bruges af udstyr, så jeg oprettede en profil på en hjemmeside udelukkende om solvarme, og lavede en tråd omkring mit projekt, og hvad mine ønsker var, det hjalp rigtige meget, og jeg fik meget indput og ideer til hvad jeg skulle bruge, hjemmesiden hedder. www.stokerpro.dk

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.16

Selve solfangeren, er lavet ud af 2 stk. ældre radiatorer på hver ca. 1 kvm, og bygget ind i en ramme af tryk-imp lægter, og lukket med 10mm kanal-plader.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.30

Væsken der bruges i solfanger systemet, er kølevæske, den slags man bruger til en bil, typen jeg valgte, klarer ned til -31°C, og jeg beregnede at jeg ca. skulle bruge 18 liter, for at sikre systemet mod frost ned til ca. 10-12 minus grader.

Kølevæsken fik jeg på tilbud, til 29.95 for 2,5 liter.
Ca. 200 kr. i alt.

Og nogel tænker sikkert, hvad med om sommeren, systemet skal blot kører i vinter månederne, fra november og til en gang i foråret, så tømmes systemet.

Dette styres via en lille thermostat ventil, hvor jeg har mulighed for at styre hvornår cirkulationen skal tænde, denne thermostat ventil er digital og nem at programmere.
Pris 250 kr.

Thermostat ventilen har en extern føler, som måler temperaturen på radiatoren, og hvis jeg vælger at systemet skal starte med at cirkulere når jeg opnår 14°C eller eks. 18°C i radiatoren, startes en grundfos alpha+ pumpe (Lav-energi 5watt) og cirkulere vandet rundt indtil vandet i radiatoren når ned i en ønsket temperatur, som jeg også selv bestemmer, jeg har sat den til 10°C, og så stopper punpen, indtil varmet er opvarmet igen.

Sådan kørte systemet i går, let overskyet dag.
Pumpen startede ved 18°C opnået i radiator.
Pumpen kørte i 45 sek, da var radiatoren kommet ned på 11°C, igen, fra vandet i jorden var nu oppe i radiatoren.
Denne cyklus gentog sig selv hver 8 minut, hvor der var sol på.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.31

Lige lidt flere billeder.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.33

Sand over slanger

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.33

Herregårds sten over

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.35

På væggen til venstre, hvor der er rockwool og soklen ikke er malet, skal der var en stor glasdør, men inde på den anden side af denne mur, står der 10 rummetet brænde, jeg ikke gider fjerne, når det er brugt, kommer døren i.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. december 2011 kl. 9.42

Spændende forum, du linker til - jeg må straks ind og læse om solceller, da vi lige har bestilt et anlæg!

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 11. december 2011 kl. 9.43

Dele jeg har brugt, som er nødvendig hvis man våger sig ud i samme projekt, om mine erfaringer.

Overtryks ventil: pris 110 kr.
Overtryks ventil som åbner når der kommer for meget tryk på, det kunne ske hvis punpen døde, så kommer væsken i radiatorene nemt op på 70°C.

Selvudlufter, ca. 200 kr.
denne selvudlufter skal sidde i toppen af systemet, den fanger luften og lukker det automatisk ud, når der kommer væske i nærheden af denne ventil, lukkes den selv.

Radiatorerne, de er købt for 75 kr. stykket i gul&gratis.

Der må ikke være samlinger på slangerne i jorden, jeg har selv 2, men fandt jeg først ud af for sent, krydse fingre for at det holder, ellers har jeg taget så mange billeder af dette, at jeg ved hvor de er.

Jeg har brugt hjemmeside www.billigvvs.dk til at købe alle mine dele, studser, rør og bøjning, alt i ½" så det passer på slangerne.

Jeg vil nu gå ud i haven, og poste lidt flere billeder og info senere, god søndag.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. december 2011 kl. 11.11

Jeg vil da håbe for dig, at dine slangesamlinger holder tætte, for kølervædske (Etylen glykol) er hundegiftig og hører vel ikke hjemme i et økologisk havebrug. Også når anlægget skal tømmes bør det ske uden spild.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 27. december 2011 kl. 9.13

er altså lidt spændt på om hvordan dit anlæg har opført sig.

er det ikke tid til lidt opdateringer?

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 28. december 2011 kl. 8.47

Opdatering, jo da.

Lige nu har jeg lidt over 10 grader i jorden, og landsgennemsnittet er ca. 4 grader, så jeg har tilføjet de 5-7 grader jeg gerne ville, så huset er frostfrit.

Jeg har flyttet flere potter derind, som har stået rundt på terassen/fliser, og en del urter, de har det alle rigtig godt, og står med blomster endnu, så jeg er fuldt ud tilfreds.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Færch, 13. januar 2012 kl. 16.52

hej har du fundet din termostat mener jeg har mange med display til rimlig penge hvad er kravet på din bånd på temp.
ellers spænderne arbejder og læsning

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 26. marts 2012 kl. 9.09

Morgen, og tid til en lille opdatering.

Det hjemmebyggede solvarme til gulvet i drivhuset, virker rigtig godt, og har gjort at jeg siden sidste søndag d.18, har haft samtlige små planter og spire i drivhuset døgnet rundt, jeg har lavet en video af det, som jeg senere vil linke til.

Gulvet er nu 16 grader i drivhuset, og det gør at jeg kan holde små 15 grader i drivhuset natten over, og dette ved jeg, da jeg har flere termometere med externe følere, som måler nede i potte højde.

Når solen skinner, som den rigtigt gør i disse dage, sendes 30 grader varmt vand ned i gulvet hver 2 minut, og dette fra ca 08.30 og til 17.00, sidst på dagen er vandet der kommer retur fra gulvet 22-23 grader.

Jeg har følgende i drivhuset.
4 sorter tomater, ca 25-30 cm høje.

6 sorter chili, på ca 25 cm, og flot grønne.

2 sorter af agurker, alm og skole, sået for en uge siden, ca 3 cm nu.

3 sorter af peber, som vokse helt vildt, og ca 25 cm.

3 stk meloner, ikke kommet op ad jorden endnu.

1 stk fersken træ, som har blomstret så længe, at den nu er ved at smide sine lyserøde blomster.

2 store selvvandende potter, med radiser, nu 2 cm, og en potte med forårsløg.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2012 kl. 9.38

Det lyder herligt - kunne godt bruge lidt nattevarme i drivhuset, så planterne ikke skal slæbes frem og tilbage :)

For resten - husk at bestøve din fersken, ellers giver den ikke noget... Det er ulempen ved at have dem varmt, så de blomstrer tidligt - der er ingen bier!

Jeg har været i gang med penslen på min abrikos i drivhuset.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Arnkjær, 12. april 2012 kl. 15.59

Meget spændende. Jeg går selv og leger med tanken om at lægge varme i gulvet på mit fremtidige drivhus (bygges efter planen til sommer). Min idé er også kun at bruge varmen i gulvet i den kolde tid, hvor varmetilskud er nødvendigt af hensyn til dyrkningen.
Men i stedet for at lukke ned for installationen i løbet af sommeren, ville jeg gerne udnytte varmen om sommeren til at varme badevand op med. For ikke at lave noget fusk med installationerne i huset (og for at gøre det hele så simpelt som muligt) var tanken der skulle være tale om en "udendørs" bruser på nordsiden af drivhuset. Dette "badeværelse" ville ligge skjult nok til at man kan tage bad helt ugeneret. Det kræver naturligvis en form for varmeveksler og en varmtvandsbeholder.
Hvordan ser du - eller andre herinde - på denne idé mht. muligheder, begrænsninger, faldgruber osv.?
Har du slet ikke overvejet, om det kunne lade sig gøre at udnytte al energien om sommeren til noget fornuftigt?

Nyt svar til emnet »Hjemmelavede solvarme til gulv«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjemmelavede solvarme til gulv

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider