Skrevet af: Chris Helene Lundberg, 4. september 2011 kl. 10.40
Hej
hvad kan gøres , for at få lidt liv i drivhus om vinteren ?
Skrevet af: Erik Ernst, 10. oktober 2011 kl. 16.46
Det afhænger jo lidt af hvad du mener med liv?
Selv isolere jeg mit med bobbelplast og holder det opvarmet lige over frysepunktet. Her bliver mine forskellige "tropiske" planter som træbregner, Sago-palmer og lignende så overvintret.
Når vi kommer hen i januar/februar, kan du også sætte potter med forårsløg (som du planter allerede nu, men lader stå i haven indtil da) ind i drivhuset. Så kan du få dem i blomst meget tidligere endnu hvis de står udenfor.
Og hvis du har plads, så sæt et lille cafe-bord og en stol derind. Synes selv at det er dejligt at sidde derinde (selv med plastikken omkring) med en kop kaffe og nyde den varme der hurtigt kan blive derinde, selvom det er rigtig koldt uden for.
/Erik
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2011 kl. 17.05
Jeg har gang i nogle eksperimenter med kål, salat, spinat og løg, som plantes i bedene, efterhånden som tomater og de andet giver op.
Og jeg overvintrer de følsomme planter i et lille bobleplastdrivhus, som også er inde i drivhuset og bliver holdt på ca. 5 grader.
Mine forårsløg står i potter derinde allerede nu (sat i går), og ret tidligt til næste år begynder jeg at så grønsager derinde, så jeg har udplantningsplanter til køkkenhaven.
Så der er liv hele året rundt...
Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. oktober 2011 kl. 9.39
Må jeg lige spørge hvordan I opvarmer drivhuset? Og hvor meget løber udgiften ca. op i, har I nogen ide om det?
Jeg forsøgte sidste år både med bobleplast og et lille overvintringsrum i bobleplast (ca. 3 m2) og en petroleumsbaseret drivhusvarmer, men vinteren blev simpelthen for hård, så hvis jeg skulle have holdt frostfrit hele vinteren ville udgiften løbe op i omkring 1500 kr.
Samtidig synes jeg det var meget svært at holde tørt på trods af udluftning og fugten skabte grobund for svamp i en del af planterne. Har I nogen ideer til at undgå det? Jeg har rigtig mange pelargonier og de små overvintrer jeg inde i stuetemperatur, men jeg ville så gerne overvintre nogle af de store også.
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 11. oktober 2011 kl. 14.51
hej trine
jeg har taget det hele ind , og har reseveret et rum til at have alle mine chiier( ca 12 ), og alle krydderurter samt et citrontræ og limtræ. har to store lamper
hængende over alle planterne . de skyder og gro som var de betalt for det , så jeg klager ikke. det er vildt som citron og lime har blomster nu , og de skyder som nævnt godt.. må lige nævne at jeg har plads til at så , så jeg har planter til køkkenhaven.
mvh hans
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 11. oktober 2011 kl. 14.52
hej anja
det lyder spændende det du har gang i, må høre nærmere om det når du har nyt
mv hans
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. oktober 2011 kl. 17.45
En petroleumsbrænder og et tæt lukket og isoleret drivhus er en giftig cocktail, da forbrændingen af petroleum efterlader ret meget vand, og hvis man samtidig ikke sikrer tilstrækkeligt med frisk lufttilførsel så får man alt andet lige også en dårligere forbrænding og dermed for meget soddannelse. Og i øvrigt i værste fald hundegiftige kulbrinter - det dør man af !
Se f.eks dette link om forbrænding af petroleum: www.ezz.dk/327526-hvor-meget-vand
Det bør give stof til eftertanke, og måske en god grund til at overveje en lille el-varmer med en ordentlig termostat i stedet for.
Men uanset hvadf man vælger til vinteropvarmning/frostsikring, så skal man altså sørge for en vis ventilation alligevel - akkumulering af fugt er jo rent guf for alle de dårligdomme som vi ikke så gerne vil overvintre. Derfor er det også vigtigt med en grundig rengøring af drivhuset inden det klargøres til vinter, og det uanset om det skal bruges til overvintring eller om det bare skal hvile til næste sæson.
Skrevet af: Lynsey Robertello, 25. oktober 2011 kl. 7.54
Det ser flot ud!
Skrevet af: Chris Helene Lundberg, 25. oktober 2011 kl. 22.25
Har løsnet rødder omkring grantræer for 3 uger siden - hvor længe skal jeg vente m. omplantning ?
vh. Chris
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. oktober 2011 kl. 6.51
Hej Chris
- denne tråd handler om drivhuset om vinteren, så du bør starte en ny tråd om dine grantræer...
Mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.