Forum

Fast urtebed i drivhuset?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 2. september 2011 kl. 14.39

Hej

Jeg er jo i fuld gang med at planlægge mit kommende drivhus der skal stå klar til foråret, så hovedet er fuld af ideer og spørgsmål.

Jeg er totalt afhængig af timian, rosmarin og basilikum i madlavningen i løbet af sommeren. Derudover forsøger jeg mig med lidt af hvert, f.eks. fransk estragon, citron timian, oregano, mynte salvie osv.

Flere af disse krydderurter skal købes hvert år, og kan først plantes ud sent på foråret og dør i vinteren. Når nu jeg får et drivhus er der måske mulighed for at forlænge sæsonon og få nogle flere af urterne til at overvintre.

Er der nogle som har erfaring med et fast krydderurtebed i drivhuset. Muligvis med et drivhus i drivhuset over krydderurterne om vinteren.

Eller er pladsen så dyrbar i drivhuset, at alt hvad der lige kan overleve på friland, bliver smidt ud når tomaterne begynder at vokse.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. september 2011 kl. 23.30

Hej Lasse

lige bortset fra basilikum så kan alle nævnte planter sagtens overvintres - nogen på friland og nogen mere beskyttet.

Timian, oregano og salvie (ved ikke lige hvad myntesalvie er for en?) kan du have på friland, fransk esdragon kan tåle lidt frost, men skal beskyttes - evt. i drivhus, og rosmarin kan stort set ikke tåle frost.

Hvis du skal overvintre rosmarin i drivhus, kræver det, at huset eller en del af det holdes frostfrit - det er ikke nok bare at beskytte det med et ekstra "drivhus", hvis vinteren bliver som de to seneste.

Hvis du beslutter dig for jordbede i drivhuset, kan du sagtens have oregano derinde mellem planterne, og fransk esdragon kunne du grave ned i bedet i potten sidst på efteråret, så roden er beskyttet mod den værste frost. Så vil den skyde tidligere end på friland.

Basilikum dyrker jeg udelukkende i drivhus i store krukker - den giver i den grad meget mere, end hvis den flyttes ud.

mvh
Anja

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 4. september 2011 kl. 12.49

Jeg har i de sidste mange år haft fransk esdragon i en alm. urtepotte (af ler) i drivhuset. Den er visnet om efteråret og har spiret supertidligt i foråret. Den har været fuldstændig ligeglad med at stå derude, også de sidste to vintre, hvor temperaturen i drivhuset ikke var mere end et par grader over end temperaturen udenfor.
Oregano kan du plante ude i haven, så vil den brede sig som en gal og dukke op alle steder (medmindre du luger den væk selvfølgelig).
Rosmarin har jeg aldrig haft held med at overvintre, hverken ude eller inde, men jeg kender folk, som ikke har problemet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 5. september 2011 kl. 10.55

Til Anja Egeriis: Manglede et mellemrum, det er naturligis mynte og Salve, jeg har dog også Annanas salvie ;)

Til Eva Hall: Jo tak, jeg har oregano på andet år, der skete ikke det store første år, men her til sommer er den gået amok.

Jeg tror jeg vil flytte min estragon i drivhuset når jeg får det færdigt.
Begge mine rosmarinplanter fra sidste år gik til på friland i vinters. Så det ærger mig lidt hvis rosmarinen heller ikke kan klare vinteren i drivhuset.

Er der ingen der har et decideret urtebed i drivhuset?

Nyt svar til emnet »Fast urtebed i drivhuset?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fast urtebed i drivhuset?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider