Forum

Hjælp til støbt sokkel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 1. september 2011 kl. 10.46

Hej

Jeg mangler lidt råd vedr. støbt sokkel til drivhus.

Jeg har planlagt at købe et Vitavia URANUS 8,3m2 drivhus. Dette drivhus er det absolut største jeg har plads til og som er i en prisklasse hvor jeg kan være med.

Jeg har fundet det til 4999 inkl. forsendelse. Jeg overvejer at tilkøbe 6mm poly i taget, men det koster 1999,- som jeg syntes er en ret voldsom merpris set i forhold til de 4999,-.

Jeg har en lille gravemaskine til rådighed, så jeg har besluttet at sænke gulvet 30cm i huset for at få ”højere til loftet”. Herved opnår jeg en sidehøjde på i alt 180cm. Når jeg nu alligevel skal til at grave, og når en stålsokkel vel min. koster 1000kr, overvejer jeg at støbe en sokkel i stedet da det ikke bliver markant dyrere. Jeg kommer ikke til at lave/bygge det om de næste mange år, så jeg vil ikke lave en ”dårlig” løsning nu, som jeg kommer til at fortryde hvis det giver begrænsninger senere, f.eks. muligheden for at starte sæsonen tidligere i drivhuset.

Jeg har tænkt mig at grave 50cm ned i under hele drivhuset. Hernede vil jeg med drænspade grave yderligere 40cm ned til sokkel under væggene. Støbe 40cm beton, og ovenpå sætte/mure 3 skift af lecablokke 10x19x49cm. Herved kommer soklen ca. 10cm over jordoverfladen. Lecablokkene skal pudses til sidst for at lave et pænt finish. Jeg lægger herefter fliser i dele eller hele huset hvilket ender op med et ca. 30cm. sænket gulv.

Jeg har dog et par udeståender jeg meget gerne vil have lidt råd og erfaringer omkring:

1. Skal soklen isoleres yderligere f.eks. med 50mm flamingo, og hvordan kan dette afsluttes pænt over jorden.
2. Skal der noget imellem drivhus og den pudsede sokkel? Jeg har set forslag m. ekspanderende fuge tape. Jeg vil helst undgå træ, specielt impregneret træ.
3. Skal drivhuset placeres midt på soklen, eller flugte med ydersiden af soklen.
4. Hvis jeg vil bygge en lav mur i den ene side af huset for at danne et hævet bed mellem ydersokkel og midtergang, skal der så også støbes under denne til frostfri dybde?

Nogle gange syntes jeg dog det er lidt overkill at lave fuld støbt sokkel til et ”billig hus”. Var det til et luksus hus til 15-25000 kr. som jeg nok må vente mange år med, ville jeg ikke være i tvivl om sokkel.

Mvh
Lasse

Nyt svar til emnet »Hjælp til støbt sokkel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjælp til støbt sokkel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider