Skrevet af: Jan E, 31. august 2011 kl. 10.58
Jeg er bekymret for vores vinplante (2 stk), som jeg plantede i
foråret (i drivhus). Den er ellers groet super fint sommeren over, men er nu begyndt at få røde blade og selve stænglen har brun-sorte pletter.
Se billeder herunder.
Hvad er jeres dom - og er der noget jeg kan gøre?
Jeg har en mistanke om, at planten står for fugtigt i jorden, pga alt den regn der er kommet (der er hul i soklen). Drivhuset ligger lidt lavt i terrænet.
Skrevet af: Jan E, 2. september 2011 kl. 8.28
Er der virkelig ikke nogen der ved noget om dette?
Skrevet af: Tina K., 2. september 2011 kl. 8.46
Jeg er selv nybegynder på vindruer, men jeg deler din bekymring - det ligner noget svamp eller rust. Som et minimum tror jeg at du skal klippe alle angrebne blade af. Der må være nogen eksperter herinde der kan fortælle, om de er helt dødsdømte - det håber jeg da ikke.
Men helt bortset fra det, så tror jeg, at du er overoptimistisk at have hele 2 planter i så "lille" et drivhus. En enkelt plante kan fylde et drivhus op, så der ikke er plads til andet. Jeg ville fjerne den ene og plante den op ad en sydvendt mur i stedet - som de står nu, kommer de til at kvæle hinanden - tror jeg ;-)
Hilsen Tina
Skrevet af: Jan E, 2. september 2011 kl. 12.18
Tak for respons.
Min newbie-baggrund for at vælge 2 planter var, at jeg (indenfor en kort årrække) gerne vil have 2 lange stængler til at gå igennem drivhuset, øverst. Jeg tænkte, at hvis jeg beskærer den øvrige vækst hårdt, så har hver plante megen kraft og overskud til at vokse løs, og langt, under drivhustaget.
Skrevet af: Eva Hall, 4. september 2011 kl. 20.16