Skrevet af: Jan E, 31. august 2011 kl. 10.58
Jeg er bekymret for vores vinplante (2 stk), som jeg plantede i
foråret (i drivhus). Den er ellers groet super fint sommeren over, men er nu begyndt at få røde blade og selve stænglen har brun-sorte pletter.
Se billeder herunder.
Hvad er jeres dom - og er der noget jeg kan gøre?
Jeg har en mistanke om, at planten står for fugtigt i jorden, pga alt den regn der er kommet (der er hul i soklen). Drivhuset ligger lidt lavt i terrænet.
Skrevet af: Jan E, 2. september 2011 kl. 8.28
Er der virkelig ikke nogen der ved noget om dette?
Skrevet af: Tina K., 2. september 2011 kl. 8.46
Jeg er selv nybegynder på vindruer, men jeg deler din bekymring - det ligner noget svamp eller rust. Som et minimum tror jeg at du skal klippe alle angrebne blade af. Der må være nogen eksperter herinde der kan fortælle, om de er helt dødsdømte - det håber jeg da ikke.
Men helt bortset fra det, så tror jeg, at du er overoptimistisk at have hele 2 planter i så "lille" et drivhus. En enkelt plante kan fylde et drivhus op, så der ikke er plads til andet. Jeg ville fjerne den ene og plante den op ad en sydvendt mur i stedet - som de står nu, kommer de til at kvæle hinanden - tror jeg ;-)
Hilsen Tina
Skrevet af: Jan E, 2. september 2011 kl. 12.18
Tak for respons.
Min newbie-baggrund for at vælge 2 planter var, at jeg (indenfor en kort årrække) gerne vil have 2 lange stængler til at gå igennem drivhuset, øverst. Jeg tænkte, at hvis jeg beskærer den øvrige vækst hårdt, så har hver plante megen kraft og overskud til at vokse løs, og langt, under drivhustaget.
Skrevet af: Eva Hall, 4. september 2011 kl. 20.16
Du kan også have 2 lange stængler bare med én plante. Jeg har en plante, som jeg lod vokse lodret op til en vis højde, og så lod jeg den dele sig i 2 (det er bare at lade ét af sideskuddene vokse), og køre med 2 stængler under taget. Det har den masser af kraft til, du vil blive overrasket over HVOR meget, og du vil få nok at gøre med, at den ikke tager overhånd, selv om der kun er én plante ;-).
Vedhæftede billede - der er beskåret til lejligheden - viser min 9 år gamle vin, som på det tidspunkt er vokset 2 meter op og er delt i 2 gange 4 m stængler med masser af druer.
Så Tina har ret....
Men pas på med ikke at lade den vokse for meget pr år, når du skal vinterbeskære, så går det galt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.