Skrevet af: Henrik Andersen, 23. august 2011 kl. 9.38
jeg har en del tomater men mangler en opskrift.
de kan gives et opkog sammen med løg og hvidløg,
men jeg mangler en eksagt opskrift.
nogen der kan hjælpe ??
Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 9.41
Er det tomatsauce a la Italia eller hvad ønsker du at ende med bagefter?
Skrevet af: Henrik Andersen, 23. august 2011 kl. 10.00
et produkt der egner sig til at smide i fryseren til
de kolde dage. til pastaretter eller gryderetter.
Skrevet af: Bente Madsen, 23. august 2011 kl. 10.21
Prøv Camilla Plums metode til at henkoge tomater i glas i ovnen. Det er let og smager godt. Der må være en opskrift et eller andet sted på nettet
mvh
Bente
Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. august 2011 kl. 10.31
Opskriften på Camillas tomater er fantastisk - og de holder en evighed! Jeg har stadig glas tilbage fra sidste år og de er stadig i perfekt stand. Du behøver ikke bruge lige netop de krydderurter der står i opskriften - jeg bruger bare dem jeg godt kan lige og i de mængder jeg synes er passende. Jeg flår ikke tomaterne, det er ikke nødvendigt og så går det rigtig hurtigt.
Opskriften findes såmænd her på siden - hvis du søger på "gem tomaterne" kommer den frem! :o)
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2011 kl. 15.44
Du kan også finde en opskrift her:
spisdinhave.blogspot.com/2011/08/marinara-sauce.html
Der ligger ikke så meget derinde endnu, da bloggen er nystartet - men vi håber da på, at der dukker en del op, når det ikke er havevejr længere!
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. august 2011 kl. 23.11
Har lige siddet og læst om hvordan de gør i Italien med deres pomodoro, som oversat til dansk betyder "Guldæble" Vi kalæder dem så altså for tomater.
En af Italiens kendte kokke fortæller at man gør sådan;
Man koger 2 - 300 tomater i en stor gryde, helst udendørs over åben ild. Siden sigter man dem igennem et stykke stof og presser dem igennem stoffet så kerner og skallen sorteres fra. Så kan man krydre efter lyst med f.eks. basilikum, esdragon eller timian hvorefter det hele kommes på flasker eller glas som er skoldede grundigt.
Og så kommer noget af det vigtigste; Husk at tomaterne ikke må koge for længe, så forsvinder den gode smag. Jeg ser at andre opskrifter foreslår at de skal koge i 45 minutter eller mere ! ! ! Men hvad pokker, smag og behag er jo også forskellig.
Jeg skærer tomaterne i mindre stykker og skærer "den grønne stilk" af, og koger dem med blot et par spiseskefulde vand lige netop til de er kogt ud. Så i med krydderurter og når gryden er lidt afkølet, så får det hele en god tur med min uundværlige stavblænder og så i passende portioner i fryseposer til fryseren. Voila - hurtigt og enkelt. Og hvorfor da smide kerner og skralden ud, det er jo lige så sundt som alt det øvrige, og når først blenderen har været der ser man ikke skallen mere.
Og så et lille fif. Jeg skærer toppen af mine brugte juicekartoner, og så en frysepose ned i kartonen. Der kan ofte være flere portionsposer i en enkelt karton. Skrive udenpå kartonen med en spritpen og så i fryseren. Så kan man udnytte al pladsen i fryseren når man ikke har alle de uformelige frostposer i et virvar. Det er utroligt hvad der kan være i alle de 1-liters kartoner, og så er der orden i sagerne !
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.