Skrevet af: Line Mathiesen, 8. august 2011 kl. 13.12
I vores have, som hører til vores nykøbte hus, står skelettet til et gammelt drivhus. Der har været gartneri på stedet tidligere, men alt er ryddet, undtagen et ''mindre'' drivhus, som er bygget sammen et anneks. Det står uden glas, men konstruktionen er fin og nærmest lige til at sætte glas i. Der står nogen fine gamle vinstokke i huset, som nok kan tøjles med en kraftig beskæring.
Og så er det at alle mine våde drivhusdrømme kommer op til overfladen, for det kunne jo blive det skønneste orangeri/havestue/drivhus, eller hvad man nu skal kalde det. Skelettet er ca 8x14 m, dvs godt 100 m2. Tanken er at bygge en halvmur ovenpå soklen, i stil med den engelske drivhustradition, lave murede hævede bede indvendigt langs kanten og evt som rumdeler i midten, og så ellers lave en fin havestue i midten.
Men som overskriften også siger: kan et drivhus blive for stort? Jeg tænker indeklima, luftfugtighed osv. Vil det være bedre at udnytte rummet som havestue, og så dyrke mine tomater, agurker og pebre et andet sted?
Håber I vil bistå med jeres havevisdom :-)
Skrevet af: Tina K., 8. august 2011 kl. 16.01
NEJ!
Et drivhus kan ALDRIG blive for stort ;-D
Det kan jeg i hvert fald ikke tro - så længe du har plads nok på din grund til hvad du nu ellers har lyst til at have. Der er så meget, du kan have i drivhuset - en dejlig hyggeterasse, som nok skal blive brugt hele året rundt. Vinstokke, ferskentræer, kiwi og alle mulige andre eksotiske frugter, som vi andre ville dø for.
Der kan stå en sofaseng - eller en hængekøje. En fuglevoliere. Et lille springvand eller bare en tønde med vandplanter i - jamen mulighederne er næsten ikke til at fatte :-O
Hvis jeg var dig..... så er der vist ikke nogen tvivl om, hvad jeg ville vælge :-)
Se så at komme igang!
Hilsen Tina
Skrevet af: Tina K., 8. august 2011 kl. 16.06
Uhhh - glemte: Udekøkken og planteborde - måske kan du mure en havepejs ind i siden, så du kan tænde op i drivhuset?
For slet ikke at tale om de mange nytteplanter, du kan få plads til: Tomat, agurk, peber, chili, melon, krydderurter og meget meget andet :-)
Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2011 kl. 17.18
Hej L. Mathiesen
Du får lige de relevante dele af mine erfaringer med et uopvarmet glashus med fast belægning og mulighed for "tvungent luftskifte" med en ventilator, der flytter 15 grader varmt kælderluft ud i glashuset i 5 - 7 timer i døgnet den allerkoldeste del af vinteren.
En halvmur kan være et væsentligt bidrag til varmeopsamling - og dermed også et positivt bidrag til at holde luftfugtigheden nede på et acceptabelt nivaeu, især hvis den opbygges af tungt materiale (tegl / granit).
I et uopvarmet glashus vil temperaturen i vintermånederne kunne komme under frysepunktet - en del planter tåler det ikke, mens andre er upåvirkede.
Nogle planter tåler ikke lav temperatur, sparsomt lys og høj luftfugtighed, så det er vigtigt, at du vælger planter, der matcher forholdene. Brug håndbøger i udvælgelsen og stol ikke alene på plantecentrenes anbefalinger.....
Det kan kræve mekanisk udluftning at holde luftfugtigheden tilstrækkeligt lavt i den kolde årstid - træmøbler, der ikke er fremstillet af imprægneret / såkaldt "hårdt træ" vil blive angrebet af skimmel- og mugsvampe.
Termostatstyrede tagvinduer i kombination med luftindtag i husets sider er meget vigtige, medmindre du har dagtimerne til rådighed og manuelt kan regulere luftskiftet (det gælder hele året rundt).
Jeg ved fra andre indlæg om drivhuse / glashuse, at der er erfaringer med varmelagring i sand / vand, som kan være relevant for dit projekt - søg selv her på Havenyt :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
.
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2011 kl. 18.07
Som svar på dit spørgsmål: NEJ - det kan de ikke!
Og jeg er ikke fri for at være meget misundelig på dig...
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 9. august 2011 kl. 10.40
Du skal pga. størrelsen være opmærksom på, at du formentlig skal have byggetilladelse i byggesags-afdelingen i din kommune, alene fordi arealet er over 50 m2.
Jeg skal pt søge for et lille drivhus pga. meget høj byggeprocent på min grund.
Jeg vedhæfter link fra min kommune, din må have tilsvarende:
www.skanderborg.dk/Borger/Bolig-og-byggeri/Byggeri/Før-jeg-bygger/Byggeri-uden-anmeldelse-eller-ansøgning.aspx
Held og lykke med projektet - lyder spændende.
Skrevet af: Line Mathiesen, 9. august 2011 kl. 12.20
Tak for jeres svar, dejligt at høre at størrelsen kun er en fordel. Og jeg må sige, at drivhuset her er en væsentlig årsag til at vi (ok, jeg) faldt for huset :-)
Mht. byggetilladelse, så er det ikke nødvendigt, da fundamentet og konstruktionen er der i forvejen, så der skal kun sættes glas mv i. Og byggeprocenten er vist ikke noget problem, da der hører 2,5 ha grund til huset.
En pejs er en fantastisk ide, faktisk er der skorsten på gavlen af annekset, som man let kunne koble sig på. Og der er jo virkelig plads til at skabe en fantastisk oase og til at eksperimentere med planter, enårige som flerårige. Jeg er allerede igang med at læse og drømme, men det vil nok være en god ide at koncentrere sig lidt om selve byggeprojektet først. Jeg håber det kan stå klar til næste sommer, så vi kan komme bruge det allerede til næste år.
Til Lone, tak for et dejligt sagligt indlæg, jeg nyder altid at læse dine indlæg, det er skønt når så vidende mennesker vil dele deres visdom med os andre haveamatører :-) Hvor mange udluftningssteder skal jeg regne med er nødvendige? Der bliver en stor dobbeltfløjet dør i gavlen, men den regner jeg ikke med skal tælle med, da den selvfølgelig ikke vil stå åben i løbet af en normal dag. Og ja, det skal være noget termostatstyret, da vi ikke vil være hjemme til at styre det i løbet af dagen. Der er 6 fag i huset, og umiddelbart påtænker jeg et styrbart vindue i taget og så i væggene i hvert fag, men er dette for meget? Det er jo nok ikke billigt at sætte åbninger i, så jeg er heller ikke interesseret i at sætte flere i end nødvendigt, men der skal også være nok.
Skrevet af: Lone Nielsen, 9. august 2011 kl. 14.43
Jeg deler til fulde Anjas følelser :-)
Bare det var mig!
Kan anbefale dig, at låne Claus Dalbys bog "Drivhusdrømme" -den indeholder timers inspirationslæsning og stof til masser af drømme.
Mvh Lone
Skrevet af: Line Mathiesen, 9. august 2011 kl. 15.19
Claus Dalbys bog ligger på kaffebordet allerede, den er god inspiration :-)
Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2011 kl. 18.39
Hej L. Mathiesen
Min erfaring er, at det er forholdsvis enkelt manuelt at åbne og lukke for vinduer / jalousivinduer (mindsker risikoen for træk) i lodrette flader - den helt store fordel mht regulering af fugtighed og temperatur opnås med termostatstyrede vinduer i drivhusets tag, hvor den opvarmede luft vil samle sig.
Så mit forslag til dig vil være at koncentrere termostatstyringen på tagvinduerne. Med hensyn til antal vil jeg mene, at et oplukkeligt tagvindue vindue med max 2 meters afstand og placeret så højt som muligt vil være hensigtsmæssigt. Har huset sadeltag er det hensigtsmæssigt med vinduer i begge tagflader.
Du kan overveje en solcelledrevet ventilator i kombination med en luftsolfanger for at mindske kondensproblemer i den kolde årstid.
Monteret rigtigt vil den kunne udskifte fugtig, kølig luft med tør, lun luft. (Ikke billig i anskaffelse, men et meget stort plus for planters og menneskers trivsel).
Jeg forstår din begejstring for pejseideen - men vær opmærksom på, at tilslutning af ildsted (åbent eller lukket) til eksisterende skorsten kræver godkendelse. Og der er grund til stor forsigtighed ved installation af pejs på grund af mulige træk-gener og på grund at risiko for et forøget indhold af kulilte i luften i et lukket glashus.
Med venlig hilsen fra
Lone
Tak for din anerkendelse af mine indlæg - jeg bliver så glad, når det viser sig, at mine erfaringer kan nyttiggøres ! Det der for mig er endt i et livslangt, berigende haveliv startede, da jeg var to år og nogen delte deres begejstring for planter og dyr og deres urtehaveerfaringer med mig....
Skrevet af: Jens Ledet, 13. februar 2012 kl. 15.16
Nu er det godt nok en gammel tråd denne her, men svarer nu alligevel.
Jeg er i samme situation som dig, jeg bor på et nedlagt gartneri og bruger et af de "mindste" drivhuse som stadig er pænt stort.
Mit store problem er at holde temperaturen nede om sommeren!
Trods der er tagvinduer og små ventilatorer monteret hele vejen hen af drivhuset. Så du skal lige tænke dig lidt om, og virkelig være over det fra morgenstunden når det er varmest.
Jeg har nu monteret vanding i loftet hele vejen i loft ryggen på huset for at nedkøle planterne en gang i mellem.
Prøv at se om der ikke hænger loft vanding i nogle af jeres drivhuse, det gjorde der her og vupti så er der vanding.
Hvis der ikke er lagt vand ind i drivhuset så gør det som noget af det første. Du ender med at plastre hele drivhuset til med planter -tro mig... og der får man altså lange arme af at slæbe vand til... Det gjorde jeg det første år ...
Lige en sidste ting. ventilatorer er godt, men tænk lige strømregning inden du bare sætter dem til at drøne :-)
Håber du får glæde af det :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.