Forum

Skyggegardiner med stil og ikke mindst b

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 31. juli 2011 kl. 23.48

Købte via Den Blå Avis brugte skygge rullegardiner for ca. 35 kr. pr. stk.
Afkortede og tilpassede gardiners bredde til hvert vinduesfag.
Anvendte velcro bånd i stedet for skruer for at skåne aluprofiler for huller.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 31. juli 2011 kl. 23.58

Overskriftens hele ordlyd skulle være:
"Skyggegardiner med stil og ikke mindst billige".

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. august 2011 kl. 6.46

Ja det der med stil kan jo altid diskuteres. Men smag og behag er jo nu en gang forskellige. Men skinner din sommersol ikke mest ovenfra ? Det gør den da her i det midtjyske, og det de fleste har brug for at skygge er jo som regel den hårde middagssol om sommeren.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2011 kl. 8.13

God idé med separat gardin til hvert fag - det har jeg også i mit drivhus. Men jeg undrer mig også over, at du ikke skygger i taget - det er jo der, behovet er størst...

Jeg skygger ikke hele vejen op, men starter lige under vinduerne i den side, der vender mod eftermiddagssolen.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 1. august 2011 kl. 21.52

Svar på kommentarer på skygge i top af drivhus:
Korrekt. Der mangler montage af rullegardiner i drivhusets tagparti, men ville i første omgang forsøgsvis se om velcro båndene kunne holde rullegardinerne på sidepartiet mod syd.
Klæbeevnen på velcro båndene var desværre ikke tilstrækkelige nok måske tildels p.g.a. kondens og varme, men ved hjælp at nogle få dråber Super Attack lim var problemet løst.
Har netop købt 12 stk. brugte rullegardiner yderligere af samme via Den Blå Avis til brug for montage i tagparti.
Ikea model ENJE gardin nypris kr. 159 for 60 x 250 cm.
Rullegardin, der filtrerer lyset. Gardin syet af tungt tekstil. . Reducerer lyde og sollys. Tørres af med en klud dyppet i vand og tilsat et mildt rengøringsmiddel.Vaskes ved 60°C. Tåler ikke klorblegning. Tørretumbling, normal. Stryges ved høj temperatur. Tåler ikke kemisk rens. Krympning 4%. 100% bomuld

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2011 kl. 22.35

OK - så forstår jeg bedre...

Hvor meget lys kommer der igennem? Det er svært at bedømme ud fra billederne... Der skal jo heller ikke lukkes for meget for lyset!

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 2. august 2011 kl. 2.55

Skyggegardiner og skyggepasta lukker lige meget af for solen og er ligeværdige til formålet.
Om skygge-net-gardiner trækkes for og fra lyset eller som illustreret skygge-rulle-gardiner trækkes dels op og ned for lyset er lige "fedt" ;O) Anyway - det må fremtiden vise.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2011 kl. 6.43

Der er nu ret stor forskel på skyggegardiner i forhold til lysgennemgang - men det er en ret fed løsning med rullegardiner. De fylder jo også meget lidt, når de er rullet sammen - det er fikst!

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 30. maj 2012 kl. 16.39

For god ordens skyld:
Foto af færdigmonterede skyggegardiner - nu også i tagkonstruktion.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 30. maj 2012 kl. 16.40

For god ordens skyld:
Foto af færdigmonterede skyggegardiner - nu også i tagkonstruktion.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Thomsen, 10. marts 2014 kl. 21.09

Kan man mon bruge disse gardiner fra IKEA?
www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90111980/

Jeg er ny drivhusejer (købte det i går, og har ikke sat det op endnu) Det kommer til at stå med bagenden mod syd ca. Skal der så gardiner:
1. I begge sider, men ikke i toppen?
2. Kun i siden, der vender mod vest?
3. I toppen helt op til kip?
4. I toppen men kun til under de automatiske vinduer?
5. Både i siderne og i toppen?
6. Noget helt andet? ;-)

Tak for svar ;-)

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 11. marts 2014 kl. 9.26

Når dit drivhus står med gavlene nord syd er middagsopvarmningen ikke så massivt , hvis du synes det er nødvindigt at skygge , brug et gammelt hvidt lagen , som hænges op under taget , personligt har jeg aldrig selv brugt skyggegardiner eller lign. da de planter vi normalt dyrker i drivhus kommer sydfra hvor solintensiteten er mange gange stærkere end i vores sommersol , 4 vinduer og døren åben giver en god udluftning på en varm solsommerdag.

Peter A.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Klok, 11. marts 2014 kl. 19.34

Efter 2 år er metalrørene begyndt at ruste.
Metalrør udskiftet med plastrør.
Skyggegardinerne vaskes hvert år i vaskemaskine ved 40 grader og gardiner pålimes plastrør med 2 sekunders lim.
Løsningen fungerer på samme tilfredsstillende måde som pasta.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 11. marts 2014 kl. 20.22

Jeg har sådanne gardiner fra ikea. De fungerer fint. De sidder i wirer i toppen af drivhuset og ud over en spændt ud i siden hvor tag og side mødes. De når ca 80 cm ned af siderne. Jeg har ikke noget i gavlen. Jeg synes det er godt jeg kan skubbe dem til siden når det er overskredt. De bliver pillet ned hvert efterår og vasket. Sættes op igen til foråret.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Thomsen, 11. marts 2014 kl. 20.43

Tusind tak for svar, jeg vil fluks køre i IKEA og købe gardiner ;-)

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Thomsen, 13. marts 2014 kl. 19.53

Har været i Ikea i dag og se på disse gardiner:
www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90111980/
De er dog lavet af en slags blød tyl, og jeg tror ikke, at de kan lukke tilstrækkeligt af for solen. Vil i stedet sy mine egne, tror jeg - af lagenlærred. Lyder det som noget, der vil fungere, synes I?

Mette

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. marts 2014 kl. 21.33

Jeg ville helt klart vælge dem i dit link - lagenlærred vil tage alt for meget af lyset :)

Nyt svar til emnet »Skyggegardiner med stil og ikke mindst b«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Skyggegardiner med stil og ikke mindst b

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider