Forum

Selvbyg – Drivhus, frostfrit

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 10. juli 2011 kl. 11.46

Hej.

Jeg vil bygge mit eget drivhus i efteråret, og jeg vil så vidt muligt, forsøge at holde det frostfrit.

Mine tanker var ellers, at taget skulle laves af Kanalplader, men efter en masse læsning rundt om på nettet, er der mange der har forsøgt ligende, og de har fået en masse problem, med kondens, og alger, så det er jeg hoppet fra igen.

Huset bliver 12-13 kvm, med rejsning på ca. 30°, jeg vil sænke gulvet i huset med 30-40 cm i forhold til omkring liggende jord, og i midten af huset graver jeg en 1000 liters vandtank ned, planen med denne, er at vandet skal afgive sin varme til drivhuset om natten, i tidligt forår og sen efterår.

Hvis man skal finde et andet materiale til taget, end kanal-plader, hvad er der så af alternativer.?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 10. juli 2011 kl. 11.49

Drivhuset, og hvordan det skal bygges.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2011 kl. 15.23

Jeg har tag af kanalplader, og det fungerer ganske glimrende!

Øverst er det lukket med alutape, og nederst sidder en finthullet tape, så kondensen kan slippe ud - ingen problemer med hverken det ene eller det andet.

Prøv at se Willabs udvalg af plader:

willabgarden.dk/uterum.asp?AvdID=225

Jeg ved ikke, om man kan købe plader som mine i løs vægt - det er dem (16 mm bredkanal acrylplast) på billedet her:

willabgarden.dk/vaxthus.asp?AvdID=145

mvh
Anja

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. juli 2011 kl. 20.10

- hvis du bruger 3-lags kanalplader har du slet ingen problemer jeg har dem på 16nde år -
MM

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. juli 2011 kl. 22.18

Jeg kan tilslutte mig hvad både Anja og Mogens skriver. Hvis man monterer kanalepladerne korrekt, så er der mindre problemer med kondens end der vil være på tag af glasplader.
Jeg syntes heller ikke at jeg oplever algeproblemer, ud over at taget også kan trænge til at blive vasket udvendigt ligesom et glastag. Det har jeg klaret med en bilvaskebørste på et teleskopskaft. Købt i Aldi for en halvtredser.
Du vil opnå en anden fordel hvis du vælger kanalplader i taget, nemlig at den hårde middagssol ikke i samme grad som med glastage svider planterne. Man behøver aldrig at tænke på at kalke vinduer.
Det lyder ret voldsomt med en 1000L nedgravet vandtank. Godt nok kan man akkumulere lidt varme på den måde, men du bør så overveje at frostsikre den, for det bliver jo vinter igen på et tidspunkt !
Du kan vinde rigtig meget ved at lave et fornuftigt isoleret fundament. Dels at du får en lidt forlænget frostfri sæson i dit drivhus og dels at det varer længere før jorden fryser "ind under drivhuset" hvis vi får en streng frostvinter.

Nyt svar til emnet »Selvbyg – Drivhus, frostfrit«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Selvbyg – Drivhus, frostfrit

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider