Forum

Alger i stillestående vand i drivhuset

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 21. juni 2011 kl. 21.03

Vores drivhus er både drivhus og vinterhave / udestue. Et 18 kvm drivhus, der er løftet op på en 40 cm høj sokkel. Det gi'r et stort volumen og plads til både ophold, nytte- og prydplanter.

Det store volumen er samtidig - tror jeg - med til at gøre rummet ret tørt, og åbenstående tagvinduer og to (tit) helt eller delvis åbne dobbelte drivhusdøre (a.h.t. varmen) bidrager til det. Jeg har derfor år efter år haft problemer med spindemider.

Jeg plejer at oversprøjte hele molevitten mindst en gang om dagen, men det hjælper ikke meget. Så sidste år fik jeg den idé at placere nogle zinkaltankasser oven på soklen rundt langs den halvdel af huset, hvor de fleste planter er. De blev fyldt med vand og jeg forestillede mig, at når det blev varmet op i løbet af dagen, ville det bidrage med lidt større luftfugtighed. Da de første humlebier var druknet i 'bassinerne', supplerede jeg med nogle sten, de ku' kravle op på. Imidlertid begyndte der at komme i alger i kasserne, og jeg håbede at nogle vandplanter ku' modvirke det. Så der blev suppleret med vandhyacint og muslingeblomst her og der. Begge kommer fra varme områder, så jeg regnede med, at de ville være himmelhenrykte, men nej !
Begge slags skød lidt i starten, stod stille og inden sæsonen var slut var de mere eller mindre rådne. De var klart bedre end ingenting i forhold til alger, men det så ikke godt ud, specielt ikke sidst på sæsonen.
Jeg tror stadig på, at det kan hjælpe lidt til mod spindemiderne, men hvordan holder jeg vandet fri for alger og får vandplanterne til at trives ??

Det var desværre en lidt omstændelig historie, men vist nødvendig for at beskrive problmatikken...

Nyt svar til emnet »Alger i stillestående vand i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Alger i stillestående vand i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider