Forum

Myrer æder mine kapilærkasser?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo Lausen, 30. maj 2011 kl. 8.51

Hej allesammen,
Vi har købt hus og dertilhørende et fint drivhus.
Vi har plantet tomat,agurger og chili.
Det hele gror fint og ser ud som det skal. Kapilærkasserne står direkete på SF sten som er lagt inde i drivhuset. Idag ser jeg så der er kommet huller i siderne på kasserne pga. myrer. Der er masser af dem under kasserne. Er lidt bange for de gnaver hul igennem, da vi jo selvfølgelig har glemt at putte sikkerheds poser i kasserne. Kan man evt. nå at putte poserne i nu? Planterne er omkring 1-1,5 m høje.
Er der noget man kan gøre for at få myrene til at forsvinde igen? Kan planterne tage skade, hvis man sprøjter med myregift? Nogen der har oplevet dette problem...
Håber der er nogle, som kan hjælpe os.

Mvh nybegynderne

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. maj 2011 kl. 12.19

Jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende, det lyder meget specielt. Men jeg vil mene at du godt kan nå at få kasserne i. Det kræver dog at du kan løfte låget, inkl. plantesæk og planter af kassen, så der skal nok mere end 1 par hænder til det. Gift er jeg absolut ikke tilhænger af og ville heller aldrig tage chancen så tæt på spiselige afgrøder.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. maj 2011 kl. 12.20

Der skulle selvfølgelig stå poserne og ikke kasserne i 2. sætning. :o)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Madsen, 31. maj 2011 kl. 23.27

Hej. Jeg læste for nylig på denne hjemmeside, at myrer elsker en duft, der opstår når der er lus mv. på planterne (ved deres formering). Vi har også myrer - eet sted i drivhuset - og der er ret mange, men tror bestemt ikke de er skadelige for afgrøderne. Men vore tomatplanter er blevet gulbrune langs bladkanterne og pænt nok, da jeg kiggede efter, viser det sig, at der i drivhuset og på undersiden af nogle af disse blade er en slags kridhvide bittesmå små fluer - nærmest som fnug. Det skulle være mellus, og myrerne går åbenbart efter steder, hvor der er lus, synes jeg at kunne forstå.
Jeg skal ihvertfald have set til, hvordan jeg får disse lus væk, da jeg har læst at de/afkom suger væsken fra bladene, hvorfor bladene visner - og det er lidt for tidligt på sæsonen.
Tænker, at du måske også skulle prøve at finde ud af, hvorfor der mon er så mange myrer ????
På diverse myremidler står der om de må anv. i nærheden af grøntsager eller ej.
mvh Stella

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Jørgensen, 5. juni 2011 kl. 1.59

Hej jeg har fået et lignende problem g
her er myrene dog inde i kabilærkassen de yngler i de 3 rør der går ned til vandet. jeg opdagede dem da jeg løftede overdelen af kassen for et putte pose i kassen som var blevet utæt de har simpelthen rodet så meget runde i kassen at det ene rør var løsnet fra overdelen :-( har du fundet noget der er godt at bekæmpe dem med og er der chance for at de ødelægger planterne??

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. juni 2011 kl. 7.41

Til Stella

De hvide fluer, som du skriver om, kan ikke lide kold vand. Du skal spule planterne godt igennem med vandslange. Især er detvigtigt at bladene bliver vasket godt igennem på undersiden. Jeg bruger en spuler til vandslangen og spuler planterne godt på bladundersiden og efter en daglig behandling i 1-2 uger er de hvide fluer væk.

Myrerne holder lus ligesom landmanden holdere køer. Myrerne er uskadelige, de samler honningdug (afføring) fra lusene.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Madsen, 5. juni 2011 kl. 23.17

Til Villy Mougaard
Mange tak for rådet - det skal prøves. Har prøvet med håndstøvsuger, men det bliver procentuelt kun til meget få, man får fanget. Mellusene kan iøvrigt godt lide bladene på de jordbærplanter, jeg har i bunden af bedene i drivhuset, men det ser ikke ud til at blade/planter tager skade. Håber dit råd virker - tænker det kan have interesse for mange andre også. mvh Stella

Nyt svar til emnet »Myrer æder mine kapilærkasser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Myrer æder mine kapilærkasser?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider