Skrevet af: Johnny Jorsal, 15. maj 2011 kl. 22.33
Jeg vil gerne, i løbet af sommeren, have bygget mig et drivhus, jeg har fået fat i en stak gamle vinduer uden karm men med rammer, som jeg havde tænkt mig at bygge det af. Jeg har en rimelig god ide til hvordan det skal laves, jeg vil bl.a. lade glasset sidde i rammerene da de ikke fejler noget og har mange gode år endnu. Jeg har dog et problem med de vinduer der skal ligge som tag, da vandet jo ikke render af bundlisten på et vindue der ligger i en 30 graders hældning.
Er der nogen der har en løsning på sådan et problem ?
Skrevet af: Mogens; E., 16. maj 2011 kl. 9.47
For mange år siden fik jeg også flere gode vinduer med ramme. Jeg lagde en række fundablokke i bunden og et lodret træskellet til fastgørelse af vinduerne. Som tag blev brugt trapetzplader med en god hældning. Taget var ikke nogen skønheds åbenbaring, men det var efektivt og holdt i mange år.
Det er ikke utænkeligt at når så store og gamle termoruder ligger ned som tag, vil der blive meget spænding i allulisterne og de vil hurtigt punktere.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. maj 2011 kl. 10.27
Jeg har selv overvejet om man kan fjerne den nederste ramme, også understøtte glasset hen af remmen, jeg er bare bange for at skade glasset når jeg fjerner den del, for den skal jo nærmest saves af.
Et andet spørgsmål, hvad lavede du dit træskelet af, det er fordi jeg jo ikke er i tvivl om at lærketræ eksempelvis ville være rigtig godt, men jeg har ca. 100m 2x4 regler liggende som jeg ikke skal bruge til noget, og overvejede om ikke det kunne bruges hvis det bare får noget Gori først, men selvfølig hvis det rådner væk på 5 år er der jo ikke meget ved at have brugt en masse tid på det.
Skrevet af: Mogens; E., 16. maj 2011 kl. 15.07
Hvis du nu lægger ramme og glas ned, kan du med en stiksav save bundrammen halvt igennem på langs, i flugt med glassets overside. Læg en blikplade på glasset så stiksaven ikke rammer glasset. Så skulle vandet kunne løbe fra glasset ud over trækanten hvis du tætner samlingen med lidt fugemasse. Det kommer selvfølgelig an på hvor stort mellemrummet er mellem bundramme og glas ?
Det er sku nemmere med trapetzplader.
Jeg satte kun 4 hjørnestolper + til dør (trykimp.) glasrammerne blev skruet sammen. Jeg sovsede undersiderne af rammerne ind i Gori, det er der råd kommer først.
Får lige en ide. Hvis du helt saver bundrammen af, kan du understøtte glasset forneden ved at borer et hul ca. 10 cm. op af hver sideramme og isætte et stk. tenderstål rundjern. Sæt lige en O ring, eller en stump haveslange mellem glas og jern.
Skrevet af: Jens J., 16. maj 2011 kl. 21.28
Du kunne også lave en lille kile af silikone der kunne skabe fald mod et afløb nede i bundrammen. Kilen behøver ikke at være mere en 1-1½ cm høj ved sider for at forhindre stående vand nede ved bundrammen. Se vedlagte skitse. Hvis man benytter silikone med samme farve som trærammerne tror jeg ikke det vil skæmme. Der skal nok benyttes en silikone med fungicid (sanitetssilikone)
Skrevet af: Johnny Jorsal, 17. maj 2011 kl. 8.56
Det var faktisk også min første tanke, også understøttes glasset jo da også optimal, under de givne forudsætninger.
For som Mogens skriver, er der jo nok en rimelig risiko for at vinduerene kan punktere.
Hvad med træsorterene, er der ingen kommentar til det ?
Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2011 kl. 8.58
Det er da lige sådan det skal laves. Rigtig god ide.
Afløbet skal være bredt så det ikke stopper til.
Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2011 kl. 9.27
Alm. trykimp. træ vil være godt nok, bare det er over jorden. I jorden er holdbarheden mere begrænset, alt efter jordens mikroliv. Jeg har et par stolper i jorden som har holdt i 25 år.
Lærketræ er glimrende, men glasrammerne vil nok rådne meget tidligere end lærken.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. maj 2011 kl. 9.35
Der er sikkert mange forslag til afvanding af termoruderne, men tænk på, at hvis man blotlægger kanten af en termorude, og specielt hvis den udsættes for masser af direkte sol, så varer det formentlig ikke ret længer før termoruden bliver utæt, hvilket medfører at den bliver dugget, skjoldet i forskelligt omfang og delvist ugennemsigtig.
Man regner med en normal levetid på 10 år for termoruder (Også selv om mange bliver meget ældre) du kan sikkert se hvor gamle dine ruder er ved at kigge på den indvendige kant hvor de 2 glasruder er sammenlimede. Som oftest er produktionsdato præget ind i aluminiumslisterne.
Så du bør overveje om det er umagen værd at lave tag af de gamle termoruder. Der er ikke noget så træls som at skulle til at lave noget om som man ellers har lagt et stort arbejde i.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.