Forum

Hvor skal drivhuset stå?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Schytte, 1. marts 2004 kl. 15.11

Jeg har 2 muligheder for placering af det, begge i vores (store) gårdsplads, på Nordsiden af vores hus.

1) er ovenpå fliserne i gårdspladsen, jeg vil alligevel have fliser i huset, så jeg kan dyrke i ''flamingo-kasser'' så underlaget er fint nok. – Jeg målte soltiden i går, og der var direkte sol fra 10.00–14.00

2) er på jord, men stadig i ''gården'' dvs meget læ. Her er underlaget jord, og der skal derfor gøres et større arbejde i ''fundamentet'' til drivhuset.

Her er der direkte sol (i går) fra kl. 11.00–15.00.

Spørgsmålet er så, hvilken af disse placeringer er bedst? (jeg hælder selv mest til nr 1)?

Mht. soltiden, så kommer solen vel lidt højere på himlen = flere soltimer efterhånden som vi kommer nærmere foråret?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 1. marts 2004 kl. 19.20

Hej Henrik

Hvis du vil have mest muligt ud af drivhuset, så skal du placere det, så det får mest muligt direkte lys.

Hvorfor vil du dyrke i flamingokasser og ikke dyrke direkte i jorden?

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 2. marts 2004 kl. 6.42

Kun gangen i mit drivhus er flisebelagt, men ved at dyrke i flamingokasser eller plantesække undgår man arbejdet med at skifte det øverste lag af jorden i drivhuset ud. Om ikke hvert år. Så dog med mellemrum.

Jeg har en bekendt, som har dyrket blandt andet imponerende mange tomater og agurker i sit flisebelagte drivhus.

Derfor jord eller fliser er op til eget valg.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Schytte, 2. marts 2004 kl. 9.57

"Hvis du vil have mest muligt ud af drivhuset, så skal du placere det, så det får mest muligt direkte lys..."

Der hvor jeg gerne vil have det til at stå, fik det i søndags 4 timer i direkte sol. – er dette nok? (der kommer vel mere sol efterhånden som det bliver forår/sommer?)

Hvorfor vil du dyrke i flamingokasser og ikke dyrke direkte i jorden?

– fordi jeg er lidt doven, det er nemt at gøre rent på fliser, mindre ukrudt og andre lignende ''dovne'' argumenter ;-)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 2. marts 2004 kl. 13.49

Hej Henrik Schytte
Hvis du har en gårdsplads med meget sol og læ, behøver du ikke noget druvhus. Dér kan du fint dyrke tomater, agurker, mm.

Ved at dyrke udendørs slipper du for en del problemer, der er indendørs på grund af fugtig luft.

Venlig hilsen Malene

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Schytte, 2. marts 2004 kl. 17.20

Hvor meget er meget sol :-)?

Som tidligere skrevet, var der 4 timers direkte sol i søndags, er det nok?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. marts 2004 kl. 0.01

4 timer sol er ikke nok til et drivhus, Det er 5 timer heller ikke. Et drivhus skal helt bestemt placeres et meget solrigt sted, og det vil sige et sted, hvor der er sol det meste af dagen, hvilket i de allerfleste haver betyder frit placeret midt i haven. De afgrøder vi dyrker i drivhus er varmekrævende planter, som skal have sol for at udvikles optimalt.

Massiv skygge en del af dagen fra et hus er ikke særligt godt, og slet ikke tidligt på året, hvor lyset er meget begrænset. Det vil betyde, at det ikke vil være velegnet at bruge det til tidlig og sen dyrkning a f salat, spinat,radiser, forkultivering af kål, porrer, løg, basilikum osv fra sidst i marts.

Du har selvfølgelig ret i, at solen kommer højere på himlen og skyggen vil blive mindre længere hen på foråret. Så hvis du kun satser på at dyrke med udplantning af tomater og agurk m.m. i maj og dyrkning i sommermånederne kan det måske gå. Men det kræver en nøje vurdering af skyggeforholdene senere. Har du ikke fotos af området fra de foregående år? Desuden skal du huske at tage højde for skygge fra evt. træer, når der kommer blade på.

Hvis du ikke har andre steder at placerer det, så bør du placere det det mest solrige sted i din gård. Og her ville jeg vælge efter antal solskinstimer og ikke efter underlag. Solen kan du ikke flytte – det kan du med fliser.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. marts 2004 kl. 6.47

Jeg tilhører en årgang, der stadig kan høre den forlængst afdøde skuespiller Poul Reumert recitere med sin karakteritiske stemme:
De higer og søger i gamle bøger...

Det gør de jo.

Planterne.

Higer og søger.

Dog ikke i gamle bøger.

Men de higer og søger efter LYSET.

Thi: Uden lys og ilt kan ingen planter gro og spire.

Jeg kan derfor fuldt ud tilslutte mig Karna Majs principielle betragtninger, hvad angår placeringen af drivhuset.

Jeg formoder, at der er tale om et hobby-drivhus af den type, hvor glasarealet udgør en høj procent i forhold til grundarealet.

De dominerende glasflader giver et problem i en solrig højsommer, idet temperaturen bliver så høj i drivhuset, at planterne vantrives, med mindre man værner mod effekten af den direkte sol med forskellige skygge-foranstaltninger.

Hvis du føler dig forvirret, er der kun et råd:
Gør et forsøg og lær deraf.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ES, 22. juni 2005 kl. 13.26

Vi har fornyeligt overtaget en have, der ikke har været passet i meget lang tid. Enhver form for ukrudt har kunnet boltre sig. Vi er ikke meget for RoundUp og lignende, men kan ikke få bugt med ukrudtet.

Det blæser meget og hele tiden, hvorfor vi af sikkerhedshensyn ikke er meget for at gå i gang med en "flammekaster".

En annonce for "UkrudtsFri TopGun" www.ecostyle.dk postulerer at være skadeligt for ukrudt, men uskadeligt for mennesker, dyr eller miljøet!?

Er der nogen der har viden/erfaringer om/med dette produkt?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 22. juni 2005 kl. 16.47

Jeg har ikke erfaring med produktet, der overbevisende hvis man VIL føre krig mod sit ukrudt. gartneri.dk/article_info.php?articles_id=16

For at kunne vurdere produktet, må der skeles til de rapporter miljø- og fødevaremyndighederne har gennemlæst, før de godkendte stoffet på det danske marked. Du kan selv søge aktindsigt, og få disse rapporter tilsendt ved henvendelse til Miljøstyrelsen.

Det er naturligvis altid i producenter og forhandleres interesse at angive, at deres sprøjtegifte ikke er potentielt skadelige, det forlød også om RoundUp i sin tid. Men umiddelbart taler det FOR denne vare, at Borregård Bioplant har valgt at tage det ind på sin produktliste, og at nedbrydningstiden er så kort: www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=16

Men din have kommer umiddelbart til at se herrens ud, ligesom der vil være tusinder af frø i jorden, der venter på at spire.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. juni 2005 kl. 9.34

Her midt på sommeren, hvor jorden er tør, kan det virke som uoverkommeligt at rydde en tilgroet have. Jeg kan derfor anbefale, at I dagen før rydningen skal påbegyndes gennemvander det område, som I regner med at kunne nå de næste par dage. Lad havevanderen køre i 2 timer. Efter et døgns tid er det den dejligste jord at grave i, og det går lettere med at få fjernet alle mulige rødder.

Hvis det er rødder med udløbere som f.eks. kvik og skvalderkål, så er det en stor fordel at løsne et større område med en gravegreb, inden man tager fat i rødderne og begynder at hive dem op. Med den metode får man flest rødder med.

Hvis stykket er meget kompakt af rødder, kan det nogle gange være lettest at stikke jorden ud i firkanter med spaden, inden man går i gang med gravegreben.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane V. Sørensen, 10. maj 2009 kl. 15.45

Hej

Der bliver spurgt af Henrik hvorfor en kommende drivhusejer vil dyrke i flamingokasser (kapilærvandingskasser) i stedet for direkte i jorden. Hvis man kan dyrke tomater, agurker m.m. direkte i alm. jord, vil jeg da nok mene man får de bedste afgrøder, rent smagsmæssigt, men fordelen ved flamingokasserne er jo, at man kan give planterne vand nok, så de eksempelvis kan klare sig selv nogle dage, hvis man skulle være væk. Hvis der skal dyrkes direkte i jorden skal man til at have drypvandingsanlæg og det er noget værre pillearbejde og de kan være møgirriterende når de stopper til m.m. og ret svære at indstille. Men kunne du have nadre forslag til hvordan man kan bære sig ad med at vande nok, hvis man skal være væk nogle dage og det bare er super højsommer.

Nyt svar til emnet »Hvor skal drivhuset stå?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvor skal drivhuset stå?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider