Skrevet af: Jens Ledet, 2. maj 2011 kl. 11.26
Jeg overvejer at sætte mine tomater, agurker, peber, og vandmeloner over i mit drivhus. Lige pt er der rigligt varmt om dagen 40-50+ om dagen uden udluftning, den plejer jeg at kunne få ned mellem 25-30 grader. (idag med skyer 24.6)
Det mindste jeg har kunne måle om natten den sidste uge er 9,5 grader dog har der i nat været 7.7. Men nu har jeg også haft 3 af top vinduerne åbne!
Mon det går at putte det derover nu?
Skrevet af: Lene Hansen, 2. maj 2011 kl. 14.47
Mine tomater har boet ude i drivhuset i den sidste måned nu....cirka.
De var i starten inde i et mini drivhus, inden i det store drivhus, med en vintermåtte over om natten, men de voksede hurtigt så store, at det ikke kunne lukkes.
Igår flyttede jeg dem ind i et mindre drivhus, som jeg har foret med bobleplast, og der kommer temp om natten ned på ca 10 grader.
I aften går jeg ud og tænder en petroliums brænder og et par stearinlys, så frosten ikke kommer ind.
Agurkeplanterne står stadig inde, men de kommer også derud sidst på ugen.
Lene.
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. maj 2011 kl. 21.02
Jeg har plantet tomater ud i drivhuset for en uge siden - og de har været derude i omkring 3 uger nu. Og så har jeg for sjov plantet en agurk og en peber ud også - jeg har ekstra planter, hvis det ikke går godt med dem... Men jeg vil tro, at de klarer det - jordtemperaturen er 16 grader i 20 cm dybde nu.
Jeg sætter også lidt varme på om natten, når de lover temperaturer ned mod frysepunktet - jeg har købt en lille gasovn, der klarer det fint! Jeg har et par hundrede planter derude, så jeg gider ikke rigtigt bære frem og tilbage...
Jens - du skal nok lige have styr på dagtemperaturerne, over 30 grader er ikke godt for hverken tomat eller peber. Men hvis du kan klare det med udluftning, synes jeg da bare, at du skal sætte planterne derud nu. Hvis du lige lukker vinduerne om natten, kan du vel holde dig omkring de 10 grader - mon ikke? Prøv at lukke vinduerne og måle temperaturen i nat - så kan du se, om de skal derud i morgen, eller om de lige skal vente et par dage, til frosten er ovre i denne omgang.
Skrevet af: Jens Ledet, 3. maj 2011 kl. 12.51
Tak for svar :-)
Jeg glemte selfølgelig at lukke vinduerne i nat, men aligevel, har mindste grad været 6 så mon ikke det går med vinduerne lukket.
Det skal lige siges at planen er at alle ting kommer i kapilær kasser i år. De andre år har planterne stået i krukker. Grunden er at der ikke er lavet bede i drivhuset da det er et gammelt nedlagt gartneri jeg har overtaget, og der vist har stået orkideer på alle bordene i krukker i drivhuset.
Mvh Jens
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.