Forum

Kan en udestue bruges som drivhus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane Kristensen, 1. maj 2011 kl. 23.14

Jeg overvejer at købe en ældre brugt udestue og opføre den som drivhus op af en murstensvæg i haven. Tænker at en udestue vil forlænge sæsonen fremfor et drivhus. Men er der nogle ulemper, jeg skal tage højde for? De udestuer jeg har kig på har termo-tag eller lign., og med maks. 2 oplukkelige vinduer. Dvs. at sollyset ovenfra bliver en del mindre ift. drivhus og udluftningen måske ikke god nok?? Hvem har erfaring med dyrkning i en udestue? Er ideen med udestue som drivhus genial eller dårlig? Alle input er velkomne ! Håber at høre fra mange :-) . Hilsen Jane

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. maj 2011 kl. 7.55

Hej Jane -

det vil godt kunne bruges - men udluftningen kan godt blive et problem. Det er i underkanten med 2 vinduer i taget - går ud fra, at du gerne vil have noget med lidt størrelse på?

Jeg kan ikke helt gennemskue, om det skal bygges i forbindelse med dit hus? Så kan der nemlig være noget lovgivning i forhold til kommunen, som du lige skal have styr på.

Hvad er grunden til, at du ikke bare vil købe et drivhus?

mvh
Anja

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 2. maj 2011 kl. 8.16

Jeg brugte i mange år, inden jeg fik drivhuse, min uisolerede udestue som drivhus.
Der var kun en dør i den ene ende, og ingen vinduer der kunne åbnes.
Jeg havde aldrig problemer med udluftningen....
Fik tons vis af agurker og tomater.
Alle mine tomatplanter stod i altankasser de første år, og fik ingen gødning, og alligevel fik jeg flere tomater end vi selv kunne spise.

Lene

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Kristensen, 2. maj 2011 kl. 21.44

Tak for jeres input ;-)
Ideen med en udestue er kommet, da et vægdrivhus, i den størrelse jeg ønsker mig, er en bekostelige affære. (Kigger på Euro Serre og Pavillon Danmark). En brugt udestue kan give mig gode kvadratmeter til en overkommelig pris. Samtidig har jeg en forventning om, at udestuen vil være en smule bedre isoleret og dermed kunne forlænge sæsonen.

De udestuer jeg har set sat til salg har IKKE vinduer i taget, men i væggen. Overvejer om jeg vil få problemer med kondens - Der måske vil dryppe ned fra taget?

Hilsen Jane

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. maj 2011 kl. 0.46

Hej Jane i vores udestue har vi ingen tagdryp, da vi har 5 lags termoplader, men der kan blive rigtigt varmt, vi har en "dør" i hver ende til udluftning. Vi bruger ikke rummet som drivhus, men delvis til overvintring af sarte planter fra haven. H.G.

Nyt svar til emnet »Kan en udestue bruges som drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kan en udestue bruges som drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider