Skrevet af: Jens H. H., 24. april 2011 kl. 10.50
Hej alle sammen
Jeg har renoveret et gammelt drivhus og tomatplanterne er godt i gang allerede. Nu vil jeg plante en vin som kan give mig dejlige spisedruer i de kommende år.
Bauhaus' havecenter har Schuyler (blå) og Heimrod (grøn). I Bilka har de ligeleder Schuyler og et par andre sorter. I Netto købte jeg en plante til 25 kr - Boskoop - som giver blå druer. Den får ret dårlige anmeldelser rundt omkring på nettet, så den er jeg lidt bange for at gå videre med.
Men hvilken drue skal jeg så vælge? Jeg skal have én plante og den skal gerne være sød og god. Farven er egentlig underordnet men blå vil være et plus pga. æstetikken. Og ligeså vigtigt: Hvor kan jeg købe den - jeg skal gerne have den i denne sæson!
Jeg søger konkrete anbefalinger og jeg glæder mig til at høre fra jer!
Skrevet af: Gry Neimann, 24. april 2011 kl. 13.30
Hej Jens
Jeg har en Himrod i mit drivhus - grøn drue uden kerner.
Plantede den i 2009 og allerede sidste år gav den 15 flotte klaser.
Den smager sødt og alle her i huset børn som voksne synes den smager skønt.
Tja og med hensyn til æstetikken synes jeg da personligt en grøn drue er på niveau med en blå ;O)
Havehilsner herfra
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. april 2011 kl. 15.18
Jeg er helt enig - Himrod er en meget lækker, kærnefri drue, som du helt sikkert vil nyde.
Når du har haft den i nogle år, giver den enorme mængder, supersøde druer!
Skrevet af: Lise D, 24. april 2011 kl. 16.49
Jeg har en Cardinal - stor blå stenfri druer (bliver næsten på størrelse med sveske blommer)
Købte den via Glenholm Vingård i Løgstør der "leger" lidt med forskellig import af druer.
Jeg plantede den i 2009 og samme år gav den én flot klase og sidste år 8 store, flotte klaser.
Druen er fast og meget sød.
Skrevet af: Lene Skelmose, 24. april 2011 kl. 19.00
Jeg har en Schyler og en Himrod i drivhuset - begge købt på planteskole - og begge nemme at dyrke. Jeg synes Himrod er den sødeste i smagen, men den blå modner tidligere ( her hos mig i hvert fald) og er rigtig flot. Skulle jeg vælge efter smagen ville jeg vælge Himrod, men jeg ville nu nødig undvære den anden, da den jo forlænger druesæsonen!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. april 2011 kl. 20.58
-schyler modner udmærket på friland - vanessa er god i drivhus -
Skrevet af: Holger Pedersen, 23. maj 2011 kl. 18.51
Hej Jens H.
Jeg er lige kommet forbi, og har set dit spørgsmål.
Schuyler og Himrod er nogle af de bedste i drivhuset.
Schuyler kan også dyrkes med held, på en overdækket terrasse.
Zalas Perle kan give druer 2 gange pr. år i drivhus.
Men ligemeget hvilken druesort du vælger, skal du nok vælge en sort, der er modstandsdygtig mod div, vindruesygdomme, der også kan komme i DK.
Der er en side på denne hjemmeside med denne "adresse":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Der plejer jeg at læse og besvare de spørgsmål der evt. kommer.
Men jeg kan se, at mange har fundet ud af at skrive direkte til mig, og be' om de ca. 10 sider vindrue-pasnings-vejledning.
Men det kræver jo, at jeg har din mailadresse, så send mig den på min mailadresse, så får du de ca. 10 sider.
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
Mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.