Skrevet af: David Jensen, 23. marts 2011 kl. 15.02
Hej.
Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forbedre jorden i mit drivhus?
Da jeg er ny i faget, har jeg lidt svært ved at vurdere hvordan jorden nu er.
Jeg har fornylig anlagt drivhuset på en græsplæne, gravet jorden i gennem i 2 spadestiksdybde som anbefalet.
Græsset er skrællet af, og er ikke en del af jorden mere. Jeg er godt klar over, at det ville have været bedst og vende græsset på hovedet, og vente til næste år med dyrkning.
Men jeg vil jo gerne igang, så den ventetid har jeg ikke (-:
Jorden er efter min mening meget sandet, og virker død. Altså med et lavt indhold af organisk materiale. (Se billede)
(Grunden ligger i Vestjylland nær Esbjerg)
Jeg har fra de tidligere ejere fundet noget kompost, ca 2 topfulde i en trillebøre. (Se billedet)
Det har lagt der 3år vil jeg tro.
Kan det bruges til en jordforbedring?
Jeg har mulighed for at skaffe møg. Det er dog ikke brændt af, eller stået i de 3 måneder. Jeg vil jo nødig ødelægge spiringsprocessen til planterne.
Jeg har også mulighed for at afhente kommunekompost.
I drivhuset skal der såes lidt tomater, agurker, pebre og lidt urter.
Hvad ville i gøre for at gøre jorden klar til dyrkning?
Venlige Hilsner
David
Billede 2
Komposten
Skrevet af: David Jensen, 23. marts 2011 kl. 15.04
Jorden slår også sprækker efter vanding. Hvilket jeg mener skulle være et dårligt tegn?
(Jeg vandede, da jeg havde svært ved at vurdere den knastørre jord)
Skrevet af: Henry G., 23. marts 2011 kl. 20.48
Hej David. Begynd gerne i drivhuset nu, hvilket møg du kan få ved jeg ikke, og hvor meget halm der er deri, men begynd med at grave ca. 15 cm. væk ef jorden, fyld 10 cm kogødning, eller 25 cm hestegødning i hullet, derefter de 15 cm.jord på igen. Brug ikke kompost eller "kommunejord" da du jo ikke ved om der er sygdomme i det. Køb hellere nogle plantesække og jorden derfra til at PLANTE i (ikke SÅ i samme jord men køb såjord). Hvis du selv sår dine planter, så gør det i kasser, igen p.gr.a sygdom. Din kompost kan du jo fint bruge i køkkenhaven den er sikkert også sandet. Hilsen Henry G.
Skrevet af: David Jensen, 24. marts 2011 kl. 10.08
Hej Henry.
Jeg kan skaffe begge dele, det er jo nok bedst med komøg.
Men kan jorden godt nå at blive "klar" på så kort tid, der er jo tale og forholdsvis frisk møg?
Jeg skal måske skaffe noget muldjord, af en eller anden slags, uden sygdomme?
Jeg vil undgå plantesække, vil gerne dyrke direkte i jorden (-:
Skrevet af: Henry G., 24. marts 2011 kl. 19.54
Hej igen David. Jeg skrev at du skulde lægge ca. 15 cm. jord ovenpå dit komøg d.v.s. det er det du skal plante i, men som jordforbedring skulde du ofre nogle plantesække og lægge et lag muld frit ud på jorden, det giver en god grobund og holder på fugtigheden. Det er en rigtig god muld og billig, jeg har købt plantesække med 50 l for 8,75, og der er ingen sygdomme eller vilde blomster(ukrudt) i. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 25. marts 2011 kl. 11.27
Der er ingen problemer forbundet med at bruge kompost fra genbrugspladsen, ud over at den i reglen er for kraftig til at plante direkte i hvis den ikke bliver blandet op. Jorden er i stort omfang ukrudtsfri da den bliver omsat i miler med høj kernetemperatur. Materialet til komposten er haveaffald og planteaffald fra kommunens parker. Jeg har brugt flere tons af komposten rundt omkring i min have, og har ikke oplevet problemer.
Jord fra plantesække indeholder en hel del spagnum, og er dermed en årsag til at de europæiske højmoser svinder ind.
Hvis det er frisk møg du har adgang til, vil jeg bestemt råde dig til at lægge det oven på jorden, og så lade orm og andre smådyr om at transportere næringsstofferne ned til planternes rødder. Så kan du grave det ned til efteråret når det er omsat. Uomsat materiale bruger en del kvælstof under nedbrydningsprocessen, og det skal helst ikke hentes ud af den jord du dyrker i. Græsafklip er også godt jorddække - se eventuelt Jørgens Skouboes (Frilandshaven) forsøg med at dyrke grøntsager i rent sand, udelukkende med et dække af græsafklip som næring.
Skrevet af: Henry G., 25. marts 2011 kl. 15.12
Til Sofus. Jeg tror du har misforstået noget i ovenstående spørgsmål, jeg har læst mig til at David spørger om drivhuset,
Min erfaring med arbejde i drivhuse gennem mange år gør, at jeg normalt ved hvad jeg snakker om, derfor er der en grund til at gødningen skal graves ned, tænk på lugten når det ligger åbent og der bliver 40-50 gr. så svides alle planter.
Ang. kompostjord , ved du hvad der er deri? Tager du jordbundsprøver på alle de tons du bruger i Drivhuset, for at se indholdet, for ca.10 år siden blev det her i området ikke anbefalet til spiselige afgrøder. Du advarer mod at bruge sphagnum, da du mener det en dag forsvinder. Det er der en masse andre ting der også gør f.eks. drikkevand, olie, gas,kul m.m. H.G.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. marts 2011 kl. 15.21
Hvis jeg lige må komme med en positiv kommentar, så synes jeg faktisk ikke din jord ser så slem ud endda! :o)Ligner faktisk mere lerjord end sandjord! Selvfølgelig trænger den til en "genoplivning" efter årene som græsplæne, men det skulle bestemt være muligt. Jeg ville ikke være nervøs for at bruge den kompost du har liggende, det lyder og ser ud som den helt ideelle løsning. Spred et godt lag ud og vend ned i jorden og dyrk løs! Hent så samtidig et ordentligt læs hestemøg hjem, lav en bunke i haven og lad det ligge sommeren over. Når efteråret kommer og drivhuset er tomt spreder du det ud i drivhuset og lader det ligge til næste forår hvor du vender det i jorden. Og se så skulle der gerne være den lækreste dykrningsjord i drivhuset!
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 25. marts 2011 kl. 16.30
Henry:
Det er et fornuftigt udgangspunkt at begrænse forbruget af endelige ressourcer, hvilket spagnum i høj grad er. Det kan vel ikke have undgået din opmærksomhed at der i nyere tid har været en del fokus på at begrænse brugen af fossile brændstoffer og vand også? Jeg bruger selv spagnum i mit surbundsbed idet det er svært at finde et godt alternativ. Det er nemt at finde et godt (og billigere) alternativ når det drejer sig om jordforbedring i et drivhus, hvorfor jeg syntes man skal undgå at bruge spagnum til dette.
Med hensyn til den kompost kommunen udleverer, så tager jeg ikke jordprøver. Det gør kommunen der imod, og de udleverer ikke forurenet jord. Hvis man er i tvivl om jordens anvendelighed, vil jeg da foreslå at man spørger sit miljøcenter.
Hvis det fungerer for dig at grave frisk møg ned i drivhuset, så fortsæt da endelig. Jeg gider ikke besværet, og hverken jeg eller mine planter har noget mod lugten.
Skrevet af: David Jensen, 28. marts 2011 kl. 20.20
Sikke en masse fine svar (:
Jeg har åbenbart ikke fået nogen mail om at der er svaret i min tråd? Derfor det lidt sene svar.
Men nu blev jeg da en helt del klogere. Kan se at der er lidt delte meninger, men sådan er det jo altid. Må se om jeg kan finde min egen vej (-:
Til Sofus,
Jeg skal vel først lægge et lag møg efter at planterne har fået fat?
Og hvordan hvis man nu har salat o.lign., der jo næsten har kontakt med jorden, er det nok bare at skylle når det skal bruges?
Hvor meget kompost ville du anbefale per. m2?
Jeg kan vel bruge de samme råd når det gælder køkkenhaven? Her er jeg også ved at etablere det på et stykke af græsplænen.
Til Trine,
Ja, det har da nok ret (-: Er også selv i tvivl. Men synes bare der er utrolig meget sand når jeg har jorden mellem hænderne, den kan måske være begge dele på én gang?
Og mange tak for alle svarene. Det er helt sikkert noget jeg kan bruge.
Skrevet af: Henry G., 28. marts 2011 kl. 21.00
Hej David jeg vil give dig ret i. at der kommer mange fine tips her på siden, det er godt, hvis man gerne vil prøve sine egne ideer, men frisk møg som Sofus åbenbart gerne vil plante f.eks. salat i, er livsfarligt (spørg levningskontrollen). Agurker, tomater og andre grønsager skal normalt koges efter kontakt med gødning p.gr.a. sygdomme. H.G.
Skrevet af: David Jensen, 28. marts 2011 kl. 21.09
Hej igen Henry.
Hvis jeg graver frisk møg ned, indeholder det jo også en del halm. Vil det ikke stæjle kvælstof, under omdannelse? Der hvor mine planter jo har brug for det.
Er det nok med denne mængde møg over platernes cyklus igennem sommeren, eller skal der tilsættes noget yderligere?
Jeg er selvfølgelig åben overfor andre alternativer, så længe det bare er naturgødning. Der er også lupin osv. Synes dog det er ret svært at finde rundt i?
Skrevet af: David Jensen, 28. marts 2011 kl. 21.11
Og jeg har jo kun adgang til HELT frisk møg. Er det så udelukket når jeg jo skal bruge det snart.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2011 kl. 22.32
Jeg synes nu stadig, at Trines forslag er helt fint - og lige til at gå til!
Helt frisk møg duer ikke i drivhuset, så lad det ligge til efteråret og brug den kompost, som du har nu.
Skulle planterne så trænge til gødning i løbet af sæsonen, så kan man købe forskellige slags tørret øko-gødning, som lige kan blandes i det øverste jordlag - eller flydende, som kan blandes i vandingsvandet.
Jeg kan ikke helt bedømme din jord ud fra billederne, men hvis den bliver meget kompakt, når du har vandet , kan du give den f.eks. 5-10 cm grus, som blandes godt med jorden...
Det kan godt være, at jorden ikke bliver fantastisk i år, men i løbet af et par sæsoner skal den nok blive fin, hvis den lige får lidt kompost og omsat møg undervejs!
Skrevet af: David Jensen, 28. marts 2011 kl. 22.43
Det lyder som en god ide. Det er da også til at overskue så (-:
Og ja, jeg synes den er tildens til at blive kompakt efter vanding ja.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.