Skrevet af: Flemming C., 9. marts 2011 kl. 19.45
Vedhæftede billede, er resultatet af brugen af en "lukkende" maling.
Det ses tydeligt, at malingen sprækker og dermed tillader vandindtrængning men dårlig afdampning og med ophobning af råd fremmende vand.
Malingen bliver stiv og kan ikke følge træets bevægelser, med sprække dannelse til følge.
Jeg bruger nu kun en blanding af træ tjære / linolie med fungicid i forholdet 50/50.
Jeg lavede et eksperiment med et træstykke som jeg lod ligge på græsplænen i et par måneder, herefter vejede jeg træstykket og lagde det ca. en måned på en varm radiator.
Resultatet var, at der fordampede over 60% af det våde træs vægt, hvilket fortæller lidt om det råd fremmende vandindhold i ubeskyttet træ.
Ubeskyttet træ, er også malet træ med sprækker i malingen, som det tydeligt ses på billedet, så undgå u-frexsible lukkende malinger til drivhuset og andre steder.
Venlig Hilsen
Flemming
Skrevet af: Flemming C., 9. marts 2011 kl. 20.01
Jeg tror at det var et for stort billede, så jeg prøver igen med en mindre forstørrelse:
Billede 1
Skrevet af: Mogens; E., 9. marts 2011 kl. 21.57
nix den tager forsikringen ikke som råd og svamp, det er dårlig vedligeholdelse.
Er det plasticmaling der er brugt.
Skrevet af: Flemming C., 10. marts 2011 kl. 5.51
Svar til Mogens E.
I sandhedens interesse, skal det siges at sternbrædderne er fra ca. 1976, men det var trykimprægneret træ, der først blev strøget med Gori 22 klar, derefter med gori grøn umbra, senere så med gori blå (kan ikke huske betegnelsen) og tilsidst den grå farve, som jeg ikke er helt sikker på, men muligvis et Norsk fabrikat.
Vedlige holdelses strygningerne er selvfølgelig sket over mange år og flere gange med de samme farver, undtagen den grå, som jeg ikke er sikker på om er plast maling.
Så nu bliver det spændende om de nye stern brædder holder længere, de er også lavet i tryk imprægneret særdeles tørt træ, (de havde stået på indendørs lager i en årrække).
De blev inden opsættelsen smurt i kobbersulfat, og flere gange træ tjære / linolie med fungicid 50/50 hele vejen rundt og en ekstra over smøring efter opsættelsen.
Alle tilpasnings savninger blev også smurt over flere gange inden monteringen.
Alle opad vendte skrue hoveder i zinck indækninger m.m., er oversmurt med tag asfalt, så der ikke trænger vand ind denne vej og der er monteret ekstra zinck afdækninger under tagrenderne ved hvert spærfag.
så nu får vi se om det er bedre.
Jeg vidste ikke at man kunne anmelde sådan noget til sit forsikrings selskab, men det er vist for sent nu.
Venlig Hilsen
Flemming
Skrevet af: Mogens; E., 10. marts 2011 kl. 16.10
Så kan det ikke gøres bedre med de nye bræddder. Jeg har haft råd og svamp i flere vindusbundrammer selv om de er blevet renset og malet hvert 4 år, igennem 31 år. Fra fabrik var træet vacum behandlet, det bevirkede at Gori 22+44 faldt af efter et par år. Men det norske Demi dek var efektivt. Flere forsikringsselskaber siger nu at huse over 30 år ikke får dækning for råd og svamp.
Skrevet af: Flemming C., 10. marts 2011 kl. 21.10
Tak til Mogen E.
Vdr. dine vindues bund rammer, så har jeg måske en erfaring som kan være rigtig.
Jeg er også begyndt at skifte vinduer i huset.
Det var især et vestvendt vindue, som var værst skadet, men de er også fra 1976, altså 35 år gamle.
Da jeg fik rammen ud, var det også kun bundstykket, som var angrebet i lettere grad, resten var helt friskt og normal hårdt at stikke i.
Jeg tror at årsagen til råd i vinduesrammer, er at der mangler udluftning.
Da jeg dengang hjalp min far med træværket på huset, var pengene som nybagt bolig ejer jo små, så der blev sparet lidt hist og her, bl.a. på den udvendige fugning af vindues rammerne.
I stedet for en muret mørtel fuge, blev de ikke synlige sideraf karmen, malet med gori 22 og isat, men fugen blev erstattet med trælister, der blev lagt lidt ind på den udvendige side af rammen og sat imod murstenene, men da fugerne imellem murstenene var "kradset ud" så manglede der ca. 5 mm i at fugen kunne nå ud til murstens kanten, så det blev til lige så mange små fuge udluftnings huller, som der var fuger på begge sider af vinduet, men da der var et rulle skift som sålbænk som mureren havde fuget med mørtel, fik bundrammen ikke samme udluftning som siderne og måske derfor var den angrebet af begyndende råd.
Jeg har siden læse, at en udluftningsbar mørtel uden cement iblandet, altså en ren kalk mørtel iblandet "Fæhår" måske kunne være en løsning som rådhæmmer for bundrammer, jeg har ihvertfald selv begyndt at bruge det, så nu må vi se om 35 år og det virker. mine nye vinduer bliver tætnet ved siderne med en kileskåret træliste, der kiles fast mellem mursten og siderammerne og stadig med de små fugeudluftninger mellem murstenene og ...ALT... bliver smurt gentagne gange med trætrære/ linolie med fungicid på siderne og udvendigt, Lillemor vil kun have ren linolie på indersiderne, men hvor der dog skal males mange gange før det holder op med at suge linolie ind i træet.
Hilsen
Flemming
Skrevet af: Mogens; E., 10. marts 2011 kl. 21.41
I en vis gør det selv udsendelse i tv blev der anbefalet lindolie, så det sovsede jeg bundrammerne ind i, og derefter malet, med det resultat at næste sommer boblede det hele lystigt op, fordi olien udvidede sig i træet. Jeg har Centrum vinduer som havde udluftningshuller udvendig i bundrammen. Når det var regn og blæst blev vandet trykket ind i disse huller, stod under ruderne og løb ind i vinduskarmen. Derfor rådnede træet. De nye bundrammer er uden huller.
Dette har nok ikke meget med have at gøre, men vi fik da udvekslet lidt erfaring. Når man har hus er der altid lige noget der skal laves, for det har hun set i Bo Bedre. (Afskaf det blad)
Skrevet af: Flemming C., 11. marts 2011 kl. 16.25
Til Mogens E.
Vedrørende råd bekæmpelse, imellem den nederste glasliste og glas vindues rammen, så har de nye vinduer fra Rødbro, som jeg selv har sat i, fået nogle rillede plast mellemlæg, imellem glas listen og glas rammen, så der er udluftning for det vand der altid samler sig her, (efter egen dårlig erfaring) det kan det ikke mere, p.g.a. de rillede plast mellemlæg.
Jeg har selv med min rundsav, kopieret systemet, så når jeg sætter nye bund glaslister på de GAMLE vinduer, lægger jeg 5 hjemmelavede plast stykker imellem.
Jeg har lavet dem af et kasseret nylon skærebrædt og det ser ud til at virke.
Systemet ville også være godt til træ drivhuse.
Det vedhæftede billede, er af det nye vindue.
Træet på billedet, er behandlet med træ tjære / linolie med fungicid 50/50, farven er da ikke så ringe, synes jeg.
Venlig Hilsen
Flemming
Skrevet af: Gitte Palmquist, 18. marts 2011 kl. 12.50
Der findes en bog om gamle vinduer, der også ender med en behandling af linolie. Den er her: www.saxo.com/dk/item/flemming-rasmussen-politikens-goer-det-selv-gamle-vinduer.aspx
Og så kan jeg for øvrigt godt forstå jeres fruer, der vil have arbejdet gjort ordentligt, når I nu er igang :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.