Skrevet af: Bente Madsen, 24. februar 2011 kl. 10.47
Er der nogen, der har erfaring med jalapeno. Jeg har sået en masse forskellige chili d 31. januar. Alle er kommet fint op pånær jalapeno. Hverken alm. Jalapeno (Anja) eller jalapeno purple. Er de meget længe om at spirre eller kræver de nogle særlige bønner.
mvh
Bente
Skrevet af: Lone Brems, 25. februar 2011 kl. 9.23
Hej Bente Madsen
Der sker nok ikke noget med spiringen nu efter næsten fire uger.
Problemet kan ligge flere steder:
Frøets spiredygtighed (kan testes, hvis du har flere jalapeno-frø liggende - se artiklen her på Havenyt "Test om dine frø er spiredygtige" - skriv hele titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side)
Temperaturen (Chili spirer bedst ved mere end 20 graders varme og høj fugtighed).
Spirejordens egenskaber (for højt indhold af næringsstoffer kan give grobund for svampe som kan angribe det spirende frø eller der kan ske svidningsskader pgaf for høj / for lav pH-værdi).
Så det er en "ommer" - men du kan godt nå at så igen i dette forår og så kunne regne med høst, måske lidt senere på sommeren end ellers :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2011 kl. 11.29
Hej Bente -
Mystisk - mine Purple Jalapeno spirede fint - har ikke sået den almindelige selv i år...
Jeg har haft andre chilier, der først spirede efter en måned, så du skal ikke smide dem ud - men det er en rigtig god idé at så et par stykker mere med det samme. Jeg har nogle få sorter i år, som først spirede i 3. omgang - men de fleste har heldigvis opført sig eksemplarisk i den retning!
Men du har sikkert andre planter på vej, så det ikke gør så meget, at der kommer et par stykker lidt senere - har jeg ikke ret i det?
mvh
Anja
Skrevet af: Bente Madsen, 25. februar 2011 kl. 15.05
Til Lone: Jeg tror ikke det er mulden eller temperaturen det er galt med, da alle de andre er kommet op. Det er nok, som du skriver spireevnen.
Og jo Anja, der er masser på vej, du har jo suppleret min beholdning fint. Jeg har gensået og har enormt lyst til at pille frøene op for at se hvordan det går.
mvh
Bente
Skrevet af: Steffen Jensen, 25. februar 2011 kl. 19.28
Jeg har også sået både chilli og jalapeno i januar.
Alle chilierne er spiret, men kun 50% er jalapenoerne er spiret.
Så måske de ikke er så nemmere at få til det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2011 kl. 12.59
Sjovt - fandt lige en spire af Habanero Dulce, der blev sået d. 14. november... Det var f...... også på tide!
Heldigvis har jeg sået 2. hold for længe siden, som kom nogenlunde pænt op.
I øvrigt tror jeg ikke, at Jalapeno (som jo er en ganske almindelig chili af annuum-familien) er specielt vanskelig eller langsom. Det må have andre årsager, at der er problemer med netop dem, og da de andre er kommet op, må det være frøene, der er problemet...
Jeg må vist hellere lige lave en spireprøve på mine egne frø af den almindelige, Bente!
Mine Purple Jalapeno, som er sået d. 19. oktober, ser sådan ud:
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2011 kl. 8.54
Så har jeg testet - såede et par Jalapenos d. 26.2., og de spirede i går d. 4.3.
6 dage - ret hurtigt for en chili, synes jeg, så det er åbenbart ikke generelt for dem at være længe om det!
Der er også gang i en masse andre ting:
Skrevet af: Lotte Nielsen, 7. marts 2011 kl. 9.21
Mine Jalapeno, også fra Anja, blev sået 3. februar, 6 stk. hvoraf 2 kom ret hurtigt og er ved at være store og fine med 2 sæt blivende blade. Jeg eftersåede et par stykker ca. 15. februar, men de er ikke kommet endnu...
Skrevet af: Bente Madsen, 8. marts 2011 kl. 15.45
Hmmm. Jeg har sået igen og har nu lagt nogle frø til test på fugtigt køkkenrulle i en pose. Der sker bare ikke rigtigt noget. Ellers dropper jeg Jalapeno i år. Jeg har alligevel så mange fine og de vokser godt. Tak for jeres svar
mvh
Bente
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.