Forum

Ulemper ved billige blå trapez plader

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 9. februar 2011 kl. 9.44

9 Februar 2011

Jeg skal til at bygge et drivhus på omkring 30 m2 i træ, og vil så gerne vide om man kan/ kan ikke, bruge de billige blå trapetz enkeltlags plader til både tag og side beklædninger.

Her tænker jeg på lysindfald og planternes ve og vel.

Jeg ville gerne bede om nogle gåde råd, både vedrørende lyspladerne, men også gode råd om drivhus byggeri i almindelighed.

Der må være mange læsere her, der har indhøstet oceaner af erfaring med deres drivhuse, som jeg håber på, at man vil dele ud af.

Venlig Hilsen

Flemming Christoffersen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2011 kl. 11.59

Hej Flemming Christoffersen

Der er rigtigt mange erfaringer med plast- og glasvinduer i drivhuse samlet her på Havenyt allerede :-)
Du kan let komme frem til dem ved at klikke dig frem:
Forsiden > Forum > Drivhuset > Plast eller glas.

Hvis det ikke lykkes kan du google dig frem i stedet for:
Skriv søgeordene "drivhuse - plast eller glas". Som emne 3 eller 4 får du henvisning til artiklen i Havenyt's arkiv.

Jeg håber du finder, hvad du har brug for - og hvis ikke at du så vender tilbage til denne tråd og spørger efter flere erfaringer.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 11. februar 2011 kl. 23.44

Flere af de billige trapezplader (fx. dem fra Jem og Fix) indeholder pvc, så dem skal du nok holde dig fra.

Mht. lysgennemgang i blå plader er den nok noget mindre end normalt, men så kan du jo vælge plader i klar plast i stedet.

Om trapezpladernes bølgede form så kan påvirke solens stråler i negativ retning/virke som et forstørrelsesglas ved jeg ikke, men det kan andre måske svare på.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. februar 2011 kl. 19.28

Hej Flemming.
Når sollys går igennem en PVC. trapetzplade som er blålig, havner kun ca. 62 % af lyset i drivhuset. Ved den klare plade er det ca. 83 %. Den bølgede form på trapetzpladen er kun en fordel i et drivhus, for lyset bliver difust, dvs. det kastes til alle sider i rummet og danner næsten ikke skygger.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 12. februar 2011 kl. 19.58

Tak for svaret til Mogens E.

Jeg kan læse, at lys tabet er væsentligt større ved blålige / klare trapetz plader, kan du oplyse hvad lys tabet er for kalkede / skyggenet, glas ruder ?

Venlig Hilsen

Flemming

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. februar 2011 kl. 22.43

Alm. plan mineralglas har en lysgennemgang på mellem 85 - 95 %, alt efter hvor meget sand der er i glasmassen. Billigt glas er lidt grønligt i farven pga. meget sand, som også giver slirre og blære. Den type glas ses ofte i gamle huse og drivhuse. Kalket glas afhænger af hvor tykt et lag man bruger.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2011 kl. 8.01

Polycarbonat kunne evt. også være en løsning - du kan læse lidt om de forskellige typer her, og hvor meget lys, de lukker ind i drivhuset:

willabgarden.dk/vaxthus.asp?AvdID=145

I mit drivhus er der termoglas i siderne og 16 mm poly med de brede kanaler i taget, og det fungerer superfint.

Den slags plader er sikkert ikke billige at købe, men som du kan se, slipper de 91% lys igennem, og da de ikke vejer ret meget, vil det formentlig være relativt let at bygge en konstruktion til dem.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 13. februar 2011 kl. 10.17

Anjas bredkanalsplader er dyrere end termoglas, hvilket vil sige mere end 500 kr/m2.
Til et drivhus på 30m2 skal der i runde tal bruges 90m2 plader (3*30) = 90m2 á 500 kr = minimum 45000 kr alene i plader.

Jeg har et link til en sydsvensk hjemmeside som sælger polycarbonat plader til noget billigere priser end i Danmark (surprise...), men kan ikke finde det pt, måske andre ligger inde med linket?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2011 kl. 11.04

Jeg påstod nu heller ikke, at de var billige - men der var en god oversigt i linket, der viste de forskellige typers lysgennemgang og isoleringsgrad.

Willab sælger 6 mm plader, og de er faktisk rimelige i pris, så det kunne være et rigtig godt bud!

Har fundet dette link - jeg ved dog ikke lige, hvor de gemmer priserne:

www.progro.se/produktkatalog/web/produktera.asp?KatId=41&PkatId=5

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 13. februar 2011 kl. 20.11

13 Februar 2011

Jeg vil gerne takke alle, for gode råd og links, nu har jeg da fået noget at tænke over, men da der jo bliver tale om mange m2, vil jeg nok søge et kompromis mellem lysgennemgang og pris.

Noget kunne tyde på nogle helt klare plader af trapetz typen, da de også har en vis bæreevne, med hensyntagen til sne og vind tryk og er forholdsvis hurtige at sætte op/ udskifte / bearbejde.

Jeg har på nuværende tidspunkt, en stor del af træ materialerne (spærdele, lægter, brædder m.v.), liggende i en overdækket hjemmelavet tømmerlade, til udtørring.

Det skal så hen på sommeren, over flere omgange, smøres ind i en 50% blanding af linolie/ fyrretræs tjære, tilsat fungicider, som jeg efterhånden har brugt i mange år på mit aldrende hus, og som jeg har gode erfaringer med.

Modsat, har jeg haft særdeles dårlige erfaringer med "lukkende" malinger, der ikke tillader træet at "ånde", så fugt ikke kan slippe ud.

Jeg havde nogle sternbrædder, som tilsyneladende, så "godt" ud. Men da jeg ville tage en fugtigheds prøve på dem, (som kræver at 2 elektrisk følsomme metal spidser, trykkes ind i træet), røg hele apparatet lige igennem, der var kun malings laget tilbage af et 3/4" brædt, så de blev skiftet med trykimprægneret træ, men først gennemvædet med min linolie/ trætjære blanding, især på endetræet, når der var tale om nye tilpasnings snit.

Hvis der er nogen, der gerne vil have en dialog igang om trætjære/ linolie, vil jeg gerne dele mine indhøstede erfaringer, om disse aldeles foræffelige natur produkter.

Med Venlig Hilsen
og tak til alle interesserede.

Flemming.

Nyt svar til emnet »Ulemper ved billige blå trapez plader«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Ulemper ved billige blå trapez plader

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider