Forum

Spindemider

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. august 2010 kl. 17.58

Nu er der for første gang spindemider i drivhuset, agurkerne er smidt ud. Men hvad kan man gøre for at undgå miderne næste år, bortset fra den obligatoriske nedvaskning med krystalsæbe?
Der er både drue, klematis og slyngrose i drivhuset, og dem vil jeg nødig af med.
Jeg dyrker direkte i jorden, skal jeg mon skifte noget af den ud?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2010 kl. 18.45

Hej Anne-Mette -

der er en ret god beskrivelse her - fundet under Skadedyr og plantesygdomme:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/41.html

mvh
Anja

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. august 2010 kl. 22.24

Næppe meget!
En af de ting der MÅSKE kan hjælpe er, at undgå at agurkebladene rører jorden!
Ellers er en 100% sikker måde at helgardere sig på at udsætte rovmider ved et første tegn på angreb ( juli ).
Jeg tror man må leve med de kræ og bekæmpe dem på deres hjemmebane-rovmider lyder i den henseende som et godt blodtørstigt valg og det virker!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2010 kl. 23.30

Jeg har for øvrigt også læst, at man kan sætte gule fangplader op omkring agurkestammen, når man planter den ud - så når spindemiderne ikke ret langt, før de sidder fast...

Jeg købte også pladerne sidste år, men glemte lige at sætte dem op, da jeg plantede ud - HM!

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 23. august 2010 kl. 7.45

Er der nogen der har erfaringer med rovmider mod spindemider - gode eller dårlige??

Bjarne

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. august 2010 kl. 8.30

Flotte planter, Anja. Bare mine dog så sådan ud.
Jeg har læst artiklen inden spørgsmålet, men jeg synes ikke rigtig der står noget om hvad man skal gøre ifht. næste år. Men jeg tror jeg vil købe rovmider på nettet i juli og se hvad der sker, for hvis æg overlever på bladdele, ja så vil de helt sikkert overleve i et drivhus, hvor der er planter hele året.
Så får jeg jo også afprøvet de små kræ, jeg har læst og hørt at de er ret effektive.
Men lidt specielt at holde "husdyr" på den måde.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2010 kl. 22.49

jeps - gode erfaringer!

Sidste år havde jeg agurker til langt ind i september måned, og det havde jeg ikke haft uden rovmiderne.

I år har jeg ikke købt rovmider (endnu) - men på anbefaling fra en professionel drivhusgartner købte jeg tripsrovtæger i juli og tripsrovmider i starten af august. Alle trips er væk nu, og da de æder både spindemideæg og bladlus, bliver bestanden også holdt rimeligt nede...

Måske vil jeg købe rovmider mod spindemiderne, hvis de begynder at kaste sig over mine chili- og peberplanter, men lige nu ser det faktisk OK ud!

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 31. august 2010 kl. 20.21

Jeg har haft spindemider i Nerier, Laurbær og et par vinstokke altsammen indendørs. Bekæmpelsen med rovmider har ikke været effektiv. De indkøbte rovmider er for længe om at komme igang. Under "slagets" gang er det vanskeligt at se, hvem der er rovmider eller spindemider. Man ser bare en ret ensartet population af mider.
Heldigvis har jeg endnu lidt af det eneste effektive - og iøvrigt ret ugiftige kemikale - Pentac SP, og det har reddet flere af mine planters liv. En stor skam, at man ikke kan få det mere.
Preben

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. august 2010 kl. 21.09

HM - det har jo nok ikke været så ugiftigt, siden det ikke fås mere....

Rovmider fungerer fint nok, hvis man får dem sat ud i tide, så de kan følge med - det er nok her, det ind i mellem kan gå galt, vil jeg gætte på.

Så hvis de sættes ud rutinemæssigt i juli - evt. efter en gang insektsæbe - har de en god chance for at klare spindemiderne, inden de bliver for mange. Jeg havde i hvert fald agurker et godt stykke ind i oktober sidste år, og den var ikke gået uden rovmiderne!

Dette forum går jo også ud på at hjælpe hinanden med at klare tingene miljømæssigt forsvarligt, og brugen af gift, som ikke længere må sælges, falder vist ikke helt ind under den kategori...

For resten Bjarne - jeg har læst på et tidspunkt, at man kan overvintre sine nyttedyr, men kan desværre ikke huske hvordan. Det var jo ellers noget for dig med dit store drivhus, så du kunne være selvforsynende!

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 3. september 2010 kl. 8.17

"Overvintring" burde vel ikke være noget problem? Jeg læste at de arbejder bedst ved temp. på mellem 15 og 35 grader. Jeg har ingen planer om at komme under 15 grader ... så mon ikke det bare går.... håber det - de er ihvertfald sat på arbejde...

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. september 2010 kl. 8.40

Ups - det bliver en grim varmeregning....

Men helt sikkert - du får ikke noget problem med at holde liv i dem!

Nyt svar til emnet »Spindemider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Spindemider

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider