Forum

Overflod af agurker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 3. august 2010 kl. 21.11

Jeg drukner i agurker både fra drivhuset (syltelignende skoleagurker) som er blevet megastore og almindelige sylteagurker på friland.
Jeg har allerede syltet og syltet og har fyldt skabene og tømt Fakta for sylteglas.

Hvad kan jeg (udover syltning) ellers gøre med agurkerne og specielt de megastore skoleagurker?
Kan man fx. fryse dem?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. august 2010 kl. 9.01

Du kan ikke fryse agurker. Desværre.

Jeg har også rigtig mange agurker lige nu, også af de små skoleagurker - som i øvrigt smager bedst når de er små. :o) Heldigvis kan mine børn spise rå mængder, men de store agurker vælter også frem og her forærer jeg væk i rå mængder til venner, familie og kollegaer.

Det er en af de eneste ulemper ved agurker - de kan ikke rigtig gemmes på så mange måder.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 4. august 2010 kl. 11.00

Hvis du bor i nærheden af Karlslunde, så kommer jeg gerne og henter :-) Mine unger æder lystigt og jeg har selv kun 2 planter i udestuen, da mit drivhus på 4. måned står halvfærdigt samlet i haven :-D
Hilsen Tina

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. august 2010 kl. 13.58

-det kan udmærket lade sig gøre at fryse agurker - her i huset snitter vi dem og fryser dem i portioner der passer til en gang agurkesalat - så har vi masser til vinter når agurkerne er dyre og udenlandske -optøs med et drys salt -
hilsen mogens m.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. august 2010 kl. 16.46

man kan godt fryse skiveskårne agurker, smagen er bare ikke så godt, de kan bruges til agurkesalat når de har været frosne.
Når man bruger frosne skivede agurker skal man huske at de skal dryppe af inden brug, lad dem evt, trække med lidt salt for at få det meste vand ud.
Man kan også lave pikles, du finder opskriften her

www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7219
MVH
Lis

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 4. august 2010 kl. 19.13

Jeg bor ikke i nærheden af Karlslunde, desværre...

Det med at fryse dem i skiver og så lave agurkesalat til vinter er en super god ide som jeg straks sætter i værk, jeg har nemlig lige høstet 5-6 kg igen i dag.

Pickles skal også i sylteglas og de er ved at være en mangelvare, da jeg også skal have ledige glas til de sidste rødbeder men det smager nu godt så måske prøver jeg alligevel!
Tak for de gode råd.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. august 2010 kl. 19.27

Steen hvad med genbugsbutikker de plejer at have glas til billige penge, jeg genbruger mine glas fra rødkål og hvad jeg nu ellers må købe som færdigvare, bare de bliver vasket godt og grundigt så kan man sagtens bruge dem igen,
MVH
Det var så lidt Steen
Lis

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 4. august 2010 kl. 20.50

Jeg fandt rent faktisk lige et par tømte asie- og rødkålsglas som jeg kan genbruge, men vil lige checke en gang hos den lokale isenkrammer i morgen - jeg har nemlig ikke nogen genbrugsbutik i nærheden.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 4. august 2010 kl. 20.52

Hej Steen
Jeg har ikke prøvet det selv, men har fra flere sider hørt, at agurk i kombination med f.eks æble kan give en ganske velsmagende saft ved brug af en saft presse.

Hilsen Randi

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 4. august 2010 kl. 21.40

Hej Randi
Jeg overvejer faktisk at købe en saftpresser da jeg har et stort gammelt æbletræ der visse år giver adskillige hundrede store æbler, men der går nok en lille måned inden æblerne er modne og til den tid vil agurkerne være væk.
Ellers en spændende ide!

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 19. juni 2016 kl. 19.42

Svar til overflod af agurker:
Jeg har en skøn anderledes agurkesalat lavet af skole, eller slangagurker, gerne nogen der er blevet lidt tykke:

Ca. 3 agurker skrælles, og halveres. Udhul nu agurkerne, og skær agurkebåden ud i ca. 1 cm. stykker.

Tag en kop sylteeddike, og en stor kop sukker. Kog det op med et brev syltekrydderier og ca. 2-3 stjerneanis. Lad det simre i 10 min. til agurkerne er blanke, de svinder meget. Fyldes på atamonskyllede glas, og lagen fyldes på, opbevares koldt , og kan vente i adskillige måneder.

Vi holder meget af en leverpostejmad, med disse agurker. De er en dejlig afveksling for alm. Agurkesalat

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 19. juni 2016 kl. 21.36

Hjemmelavet agurkesalat på hotdog eller frikadeller....uhm.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 19. juni 2016 kl. 21.38

Ingen overflod i år, har nemlig kun en enkelt agurk i drivhuset:-(

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Albers, 28. september 2016 kl. 21.58

Hej, er der nogen som har en opskrift på langtidsholdbar agurkesalat! Jeg har problemer med at det gærer i glasset og så er det hele ødelagt 😟

Nyt svar til emnet »Overflod af agurker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Overflod af agurker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider