Forum

Tomater i for lav temperatur?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 4. maj 2010 kl. 8.53

Jeg havde den store glæde at flytte alle mine planter i drivhuset i går. Det gjorde jeg baseret på at jeg nu havde haft næste 9 grader om natten i en uge.
Men i nat har jeg haft 7,5 hvad sker der så med fks tomater?
Mvh Jens

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. maj 2010 kl. 10.07

Tomatplantens rødder kan tage skade.

I svære tilfælde af kuldpåvirkning kan man se, at planterne får et blåligt skær. Alvorlige skader giver en dårligere vækst resten af sæsonen og dermed et mindre udbytte.

Milde skader giver en forsinkelse af høsten.

På forsiden, i ugens havenyt 18 - er der beskrevet hvordan du kan beskytte planterne.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 4. maj 2010 kl. 21.14

Jeg har læst flere stder at tomater går i stå, hvis temperaturen kommer under 8 grader, hvor nøje skal man tage det?

Jeg har stadig mine tomater indendørs, men er begyndt at afhærde dem ved at bærer dem udenfor i dagtimerne når jeg har mulighed for det. Det er dog ikke så nemt i hverdagene, da jeg tager tidligt på arbejde, og der er temperaturen netop på det laveste. Spørgsmålet er, om det går i stå selv ved korte kuldepåvirkninger eller om det skal være over en længere periode på f.eks. flere dage. Kan de f.eks tåle at temperaturen dykker ned på 4-5 grader i en times tid tidligt på morgenen?

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2010 kl. 21.58

Jeg ville vente 14 dage, og ikke risikere at planterne bliver ødelagt.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. maj 2010 kl. 22.23

Min erfaring med tomater gennem mere end 30 år er, at de ikke tager skade af at stå i lav nat temperatur , hverken nu eller til efteråret(bare de ikke får nattefrost) hvor de lave nattemperature vender tilbage , jeg har haft tomater stående i frostfrit drivhus i de sidste 3 uger og de har været udsat for temperaturer nær frysepunktet , tomatplanterne står grønne og flotte med 2 blomsteklasser og venter bare på at komme ud på friland , hvor de også i den første tid kan blive udsat for meget lave temperaturer.

Mvh. Svend Høst

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 5. maj 2010 kl. 1.12

Svend:
Hvordan forbereder du planterne fra at stå lunt og trykt indendørs til at komme ud i drivhuset?

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2010 kl. 6.54

Evt. prøv med nogle stykker, som du har ekstra planter af og se, hvad de siger til det - og så sæt de andre ud, hvis det ser ud til at fungere.

Jeg har haft mine tomater i drivhus i snart en måned med ikke under 7 grader om natten, og de vokser lystigt!

Og for en uge siden satte jeg 4 af de hårdføre sorter i drivhus helt uden varme, og de har det også fint, selv vi har været nede på omkring 3 grader et par gange. Men det er også specielt hårdføre planter - ellers havde jeg ikke eksperimenteret med dem. De er 70 cm høje og blomstrer, så det ville alligevel have været for surt, hvis de tog skade...

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2010 kl. 7.48

Jens !

Jeg gør ikke noget specielt , de bliver sat i drivhus i en lun periode , med relative høje nattemperaturer , og må tilpasse sig til svingende nattemp. helt ned til frysepunktet , men hvis du er en seler-livrem person så gør som Anja skriver, prøv med et par stykker og se hvordan det spænder af .

Mvh. Svend Høst

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 12.16

En ødelagt tomat er da ærgeligt, jo da især, når man har brugt tid og jo da dermed også krafter og energi i tilgift til at pudsle om den i håbet om modne tomater senere på året. Ja, sådan er nu det, kanske. Men det jeg ville sige, er at i vores moderne tider, ja da kan man jo da vel opvarme et sådant drivhus og jo da derved opnå samt fastholde en ønsket temperatur. Ja, der er mangt og meget der er muligt i vore dage, som vi ej kunne for tresindstyve år siden.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Lund Andersen, 3. maj 2020 kl. 8.51

Jeg har sat mine tomatplanter i plantesæk i drivhuset og hængt fiberdug op langs glasruderne, mest for skygge og kun over tomaterne, men hjælper det også på temperaturen?

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. maj 2020 kl. 10.57

Det er genbrug af en 10 år gammel tråd , det er fint nok , hvorfor skygge tomaterne , de har brug for al den sol de kan få , og temperaturen inde i drivhuset bliver ikke kritisk høj på denne årstid , det er værrer med nattetemperaturen som godt kan komme under frysepunktet om natten i hobbydrivhuse selv om det ikke er frost udenfor , og jeg ville dyrke tomaterne direkte i jorden , de der burtomater smager ikke af meget ...............

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2020 kl. 22.35

Tomater på friland smager altid bedre, fordi de får ultraviolet lys.
Ruderne i drivhuse stopper langt det meste UVb lys.
Du bliver heller ikke brun bag glas, og du får for lidt D3 vitamin.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 22.47

Mogens...

Jeg tror desværre at det er din egen udmærket "forsknings" resultater, men om du får de andre forsker med på ideen tvivler jeg på.

Man skal selvfølgelig dyrke sine tomater som det bedst passer til en og så være glad for dem man nu engang får.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2020 kl. 0.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 11.41

Jeg tror også at varme, vand og sollys er det vigtigeste ved bl. a tomatdyrkning.

Men jeg er sikker på at han også har tilsat lidt kunstlys. Det kan jeg se at vore agurker gartner tidligere har gjort og varme og lys sætter fyt i groningen.

I de seneste år har vi været på Roskilde dyrskue og her smagt masser af drivhus tomater, både de økologiske og konventionelle dyrket og vi kan ikke smage forskel. Det er eftersigende de samme sorter de dyrker, men der er kun prisen til forskel. Jeg kan iøvrigt se at ham den konventionelle gartner sælger flere kasser end den økologiske, selvom prisen er næsten den samme og det har undret mig meget. Om der er noget psykologisk i det at det er fordi han har en større bod, ved jeg ikke.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. maj 2020 kl. 13.58

Jeg overvinter udvalgte tomat sorter og de står ved 10 C uden kunstlys , de vokser meger lidt og lamgsomt , og giver nogle gange tomater i januar måned , som absolut ikke er meningen , men en sjov bifangst , de er ganske små , men røde bliver de .

16 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2020 kl. 16.28

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 18.18

Så har han bare fået en lys ide.. :-)

I gamle dage, hvor man ikke kendte til kunstlys eller skulle spare på det har man vel også kunne dyrke lidt tomater..
Men når jeg læser i mine bøger fra Garterinfo, som er et forlag, der udgiver fagbøger kun til gartnere står der at der skal lys til rigtig mange kulturer og derfor undre det mig at han ikke bruger det.

Jeg er næsten sikker på at jeg ikke ville kunne dyrke tomater her i stuen, uden at det blev noget skravlet noget.
Og der er selvom vi har både varme og store termoruder mod syd - sydvest.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2020 kl. 19.15

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 19.47

Jeg har faktisk fået fortalt at tomater, i den vilde natur, vokser ligesom en lian. Jeg har for mange år siden set det i et drivhus hos en erhvervs avler, hvor man bare fjernede de nederste blade og så kunne den nå en vækst på flere meter med tiden.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 19.54

Det var ikke hel ved siden af, at tomaten er en lian eller har en vækst som en lian. Karna Maj har skrevet en artikel om dette.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/206.html

21 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2020 kl. 20.04

22 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2020 kl. 20.14

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. maj 2020 kl. 21.17

Jorden er tættest på solen 4 januar , og det er sommer på den sydlige halvkugle hvor sol intensiteten er 7 % stærkere end den vi har når vi har sommer her nord på , og tomatplanten kommer fra Peru hvor den kravler og spreder sig langs jorden og er mangeårig , den har ingen fangtråde og vokser ikke naturligt i regnskove og kan derfor ikke kravle op , at sammenligne den med lianer er langt ude.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 21.35

Karna skriver :

I den sydamerikanske jungle har urtomaten kravlet hen over skovbunden, slået rødder hist og her og slynget sig til vejrs på passende stammer. Den er faktisk nærmest en slags lian, der kan vokse i længden i mange år.

Hvilket ikke må opfattes som om at der er tale om en lian, men en lign. Ellers har du ret. Jeg skriver også "en slags" og at der ikke er tale om træer eller buske for nu at være lidt korrekt.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2020 kl. 21.49

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 23.00

Nogle plantearter bruger bladene som kroge, men jeg tror ikke at de tomatplanter som vi dyrker i dag er meget lig de vilde tomater. Hvis der overhovedet findes vilde tomater mere. Mange af vores kultur planter er meget anderledes end de oprindelige planter.

De er med tiden blevet til via selektion, der betyder udvælgelse . Har jeg lært at det hedder :-)

Nyt svar til emnet »Tomater i for lav temperatur?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater i for lav temperatur?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider