Forum

Stikkelsbærkiwi i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe A., 9. april 2010 kl. 17.41

I mit drivhus har jeg to stikkelsbærkiwi-/minikiwiplanter. Henholdsvis Actinidia arguta 'Tage' og Actinidia arguta 'Tina'.
De står i det nord-vestlige hjørne af huset, i et bed.

Jeg har dog et problem. De to planter vokser fint, selvom de har problemer med den værste sommervarme og nogle blade bliver ødelagt af skarpt lys, men jeg har nu haft dem i tre år, og de har endnu ikke blomstret.

Kan den udeblivende blomstring forklares med planternes lave alder, manglende vanding om vinteren (i samme drivhus overvintrer jeg også kaktus, men det er ikke opvarmet) eller kan kiwi også få det for varmt om sommeren?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 9. april 2010 kl. 19.32

Jeg vil absolut anbefale dig at flytte dem udendørs.
Der er to grunde hertil:
1. De bliver hurtigt for store i et drivhus.
2. Man må derfor klippe dem tilbage-hvilket medfører mere vækst med manglende blomstring.

Desværre må jeg meddele dig, at min har blomstret rigtig mange gange med flere hundrede blomster, men det synes somom bierne ikke interesserer sig meget for at bestøve dem ( de skulle være selvbestøvende ).
I alle de år( 10 ) jeg nu har haft min, er det kun to gange lykkedes mig at høste mere end en snes frugter. De smager dejligt som kiwi!
Man kunne selvfølgelig prøve med en pensel, men det har jeg endnu ikke forsøgt. Måske du har mere held med to forskellige sorter.
Jeg kan informere dig om at de er fuldt hårdføre på friland.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 22. april 2010 kl. 20.17

Hvor har du fundet de sorter henne?

Nyt svar til emnet »Stikkelsbærkiwi i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Stikkelsbærkiwi i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider