Forum

Hvor stort forspring giver et drivhus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Lind, 19. marts 2010 kl. 9.02

Jeg er nylig ejer af et lille drivhus og har ingen erfaring med det. Det jeg vil høre er hvor meget tidligere man kan så/plante i et drivhus ift på friland?
Fx sukkerærter- de skal sås fra midten af april iflg pakken, men hvornår vil de kunne sås inde i drivhus?
Er der nogen tommelfingerregl i den forbindelse- at man i et drivhuskan så x-antal uger før friland eller noget?
mvh Anna

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 19. marts 2010 kl. 19.35

hej Anna
Jeg vil foreslå dig at købe et jordtermometer. Det koster ikke noget særligt f.eks. i Bilka. Nu kan du så gå og tjekke temperaturen og det er en god ide at blive klogere på hvor meget drivhuset isolerer i fht. udenfor. og hvor meget temperaturen falder om natten og når der er nattefrost.
Du kan finde spiretemperaturer for de forskellige ting her på havenyt.
jeg sår spinat, radiser og salat i mit drivhus i morgen, så kan det lige nå at blive første afgrøde i drivhuset inden tomaterne og alt det andet. Og de radiser bliver altså utroligt lækre, uden jordlopper og orm. De skal bare vandes en del.
Min erfaring er lidt begrænset ifht. ærter, jeg har også lige tænkt på at så lidt, da spiretemperaturen passer til nu. Jeg tror bare hurtigt drivhuset bliver for varmt.
Men jeg er blvet lidt doven med at forkultivere det meste, det bliver alligevel ofte sat tilbage når det plantes ud og så går det lige op. F.eks. gider jeg ikke forkultivere grønkål og palmekål, det er meget let at så udendørs.
Ligeledes synes jeg at de fleste dahlia kommer fint uden besværlig forkultivering.

Jeg tror det bliver svært at finde en tommelfingerregel der passer til alle drivhuse. Men du kan sammenligne jordtemperaturer, og regne med at drivhuset er et par grader eller fem varmere end udenfor om natten.
Følg med her på siden om hvornår man kan sætte planter ud, f.eks. må det ikke blive koldt (under 12 grader) for de tropiske planter som tomat, chili mv.
god fornøjelse fra Anne-Mette

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2010 kl. 23.44

Hvis du køber et termometer , som viser max. temp. og min. temp. kan du bedre fornemme , hvor varm det kan være om dagen og hvor kold det er om natten .
Mange bliver overrasket over at der kan være 25 - 30 grader varm i drivhuset, i nogle timer om dagen og så 5-10 grader om natten . Altså når vil kommer frem til maj . I øjeblikket er det stadig hundekoldt .

Med hensyn til at måle jordtemperatur kan du gå ind på planteinfo´s hjemmeside og følge med i hvor varm/kold jordtemperaturen er . Denne side bruges bl.a. af landmænd . Kigger man efter på hjemmesiden kan man også finde en oversigt over hvor meget det har regnet og hvor stor en fordampning, der er sket indenfor de nærmeste dage . Planteinfos hjemmeside er gratis at benytte .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Lind, 20. marts 2010 kl. 9.51

Tusind tak for svar!

Nyt svar til emnet »Hvor stort forspring giver et drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvor stort forspring giver et drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider