Skrevet af: Tony G., 14. marts 2010 kl. 15.50
Jeg har nu fået de første ca. 50 spirer frem (plantet i Jiffys).
De har stået i et gæsteværelse med et (næsten) nordvendt vindue, tæt på vinduet, og er faktisk spiret ganske tilfredstillende.
Mit spørgsmål er så hvad jeg skal fremover, nu da nogle af dem er plantet i større potter og fylder mere i højden og bredden.
Skal de have meget lys nu, dvs. fx. direkte i en vindueskarm (de er statig placeret i en større plast overdækket kasse, ala mini drivhuse).
Kan der bliver for varm i sådan en vindues karm, og vil det være "nok" at de står på et bord næsten ved siden af vinduet som hidtid (i det nord vendte værelse) ?
Jeg er ikke ude efter det eneste ene råd, som sikkert heller ikke findes, men lad mig høre hvor I stiller jeres spirer lige nu (det er primært chili planter og peber planter).
Glæder mig til at høre jeres svar.
Skrevet af: Lotte Nielsen, 15. marts 2010 kl. 7.45
Så vidt jeg har forstået er det vigtigt med masser af lys, men ikke direkte sol, og ikke for meget varme lige nu. Jeg har ikke nogen lyse men kølige steder så mine spirer rykker lidt rundt, de bor for det meste i de nordvendte vinduer, der er ikke så varmt, og så håber jeg på at de klarer sig ok...
Skrevet af: Svend Høst, 15. marts 2010 kl. 9.10
Masser af direkte sollys og ikke for varmt 15-18gr.
Der skal være et vist forhold mellem lys og temperatur, ellers bliver planterne ranglet .
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Tony G., 15. marts 2010 kl. 11.10
OK, tak for jeres svar, jeg tror jeg fortsætte med at have dem i vinduet i det nordvente og lidt køligere gæsteværelse.
Svend : Nu siger du direkte sollys, men mine planter vil jo ikke få direkte sollys (så solen skinner på dem), men de står i et vindue med masser af lys.
Lyder det OK ?
Skrevet af: Svend Høst, 15. marts 2010 kl. 14.36
Chilli og peber er lyskrævende planter, som ikke kan få nok lys , så et sydvindue er absolut at foretrække , hvis man ikke har et sydvendt vindue, så er øst/vestvendt vinduer at foretrække, der er kun skyggeplanter der stortrives i et nordvindue.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Tony G., 16. marts 2010 kl. 12.52
Tak for svarene!
Jeg kan allerede se nu at mine peber og chili planter spirer "bedre" end de andre ting jeg har fået sået - dejligt.
Jeg såede jo også agurk i sidste måned (ved godt det var for tidligt) og tomat, og de er godtnok nogle ranglede spirer.
Hvor skal man placere disse spirer henne, for at de skal klare sig bedst - også i et sydvendt vindue ?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.