Skrevet af: Søren Meinert, 16. januar 2010 kl. 13.47
I sommers fyldte jeg 3 m2 af drivhuset med forskellige chiliplanter, ligesom jeg dyrkede en del på friland.
Fire planter fik i september (hvor kolonihaven måtte sælges til fordel for "rigtig" have) lov til at flytte med og kom indendøre.
Nu har jeg netop hevet de sidste frugter af og brug - de smager fantastisk - efter at planterne har stået i et sydvendt vindue og nydt vinteren.
Men hvad nu...
De to planter der kom med ind fra drivhus (hungarian red og en habanero) er meget lysegrønne i bladene og har smidt en del løv. De to fra friland (en mini-habanero og en jalapeno) står med flot mørkegrønt løv og producerer nye blade.
Alle fire blomstrede i november, hvor jeg nippede blomsterne af.
Har nogle erfaringer og ideer vil jeg blive glad.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2010 kl. 14.20
Hej Søren -
ganske vist er det på engelsk - men der er mange gode tips her:
www.thechileman.org/guide_overwinter.php
mvh
Anja
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 16. januar 2010 kl. 21.58
anja med google translater kan du oversætte det hele siden bare så du ved det
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2010 kl. 22.45
Hej Hans Henrik -
Det ved jeg - det var bare en "forbrugeroplysning" - og hvis man kan læse det engelske, er det langt at foretrække frem for Google...
Men helt enig - det kan da lade sig gøre, selv om teksten ind i mellem ser lidt sjovt ud!
mvh
Anja
Skrevet af: Martin Vedelsby, 5. marts 2010 kl. 20.12
Jeg er chili-nybegynder-entutiast, og har flere sæsoner overvinteret 6-8 forskellige chilier, herunder også habanero.
Jeg synes altid der ryger nogle, jeg har blandt andet været ramt hårdt af spindemider og mistet planter da min (ellers dejlige) kæreste valgte at åbne vinduet bag mine chilier i -15 frost.
Men lige præcis habanero, har jeg haft stor held med at overvintre.
Lidt vand, stå køligt men ikke koldt, fjerner blomster og frugt, jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg skære godt til hvis der er steder der ikke er blade på eller lignende.
Skrevet af: Steffen Olesen, 18. marts 2010 kl. 17.53
Jeg er spændt på at se hvordan mine planter har det, efter de har boet hele vinteren i drivhuset under en halv meter halm. Det er første gang jeg prøver at overvintre chili, så jeg er lidt i tvivl om hvad man skal gøre ved planterne nu.
Døde grene skal selvfølgeligt klippes, men skal man ellers beskære noget på dem ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. marts 2010 kl. 18.24
Steffen - prøv linket længere oppe i tråden, som handler om overvintring og beskæring....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.