Forum

Nogen hjemmelavede drivhuse?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. december 2009 kl. 10.44

Er der nogen her der har erfaringer med selv at konstruere et drivhus, gerne med billige eller genbrugs-materialer? Vil rigtig gerne have et drivhus til alt det sarte, men det er langt udenfor rækkevidde økonomisk de næste par år. Tænker på at lave et midlertidigt og flytbart f.eks. af lægter og bølgede plast-tagplader indtil jeg får råd til et fabriksfremstillet, så har jeg også tid til at finde ud af hvad jeg vil have :o)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. december 2009 kl. 17.37

Hej Lotte -

prøv Den blå avis - guloggratis - qxl og den slags. Ind i mellem kan man få et drivhus for at tage det ned - eller i hvert fald til en god pris.

Men - det er et ret stort arbejde, så måske er det lettere at finde på noget selv...

Mvh
Anja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. december 2009 kl. 21.37

På genbrugs stationer indleveres tit glimrende terresse-skyde døre. Nogle stykker kan skrues på et lægtestativ og blive til et udmærket drivhus med plast tagplader.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 19. december 2009 kl. 13.54

Jeg er selv i gang med at projektere et drivhus lavet af genbrugsmaterialer. Jeg har hentet 30 gamle vinduer fra et hus der skulle rives ned, så jeg har nogle råmaterialer at arbejde med. Ud over det har jeg fået en stak gamle termoruder af min nabo, der var ved at skifte til mere energirigtige ruder. Samlet set skulle det nok kunne blive til et drivhus.

En helt simpel træramme overtrukket med kraftig plast virker også fint som drivhus i den varme årstid. Hvis i vil være mere kreative kan i lave en dome-konstruktion, det kræver ikke så kraftige materialer og holder godt på varmen.

Se eventuelt her: www.instructables.com/id/Geodesic-Dome-Greenhouse/

Mvh Sofus

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 10. januar 2010 kl. 15.13

Du kunne også forsøge dig med en gammel havestue der måske skal nedrives.

Jeg har selv bygget mit drivhus af så mange genbrugsmaterialer som muligt. Det blev til et kvadratisk drivhus på lige knapt 10 kvm. hvor glasset dels kom fra en gammel havestue og dels fra et gammelt aluminiumdrivhus. Døren fandt jeg i en lade og tilpassede den. Kun træet og fundamentet er nyt.

Du kan se hvordan drivhuset blev bygget på min blog: www.blogpro.dk/drivhuset/sadan-byggede-vi-drivhuset/

Og jeg har også lavet et lille slideshow, hvor man kan se hvordan byggeriet skrider frem: www.blogpro.dk/video/

Held og lykke …

- Kenn

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Hallig, 29. oktober 2013 kl. 15.48

Kære Sofus. Jeg vil meget gerne i kontakt med dig ifbm. et nyt tv-program til TV2 Fri. Dit hjemmebyggede drivhus lyder super interessant. Kan jeg lokke dig til at smide mig en mail på dmha@mastifftv.dk?

Dbh Ditte Hallig

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Balle, 28. juli 2015 kl. 18.03

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men på en regnvejrsdag kan man da godt falde over et interessant emne, og dermed også give et lille bidrag med. Jeg har in vinter bygget nogle buer af genbrugsbrædder, og sat huset op her i foråret. Det er på ca. 22 kvm. og det var egentlig meningen det bare skulle stå på jorden akkurat som "Bonderøvens" tomatdrivhus gjorde. Da jeg bor i Nordjylland og kan kigge ud til Børglum Kloster mod vest, turde jeg imidlertid ikke lade det stå løst på jorden. Jeg lave et betonfundament ved simpelt hen at sætte nogle gamle havefliser på højkant. Ovenpå dem har jeg lagt en rem af nogle gamle spær 20x74 mm med en liste på hver side af fliserne er denne ramme holdt sideværds på plads. Så har jeg lavet 8 stk. 1,5 meter lange stålpløkker af nogle gamle jernrør, der er banket lodret i jorden, så de holder fundamentet nede. Jeg håber det holder til de storme vi får. Buerne er belagt med en presenning, og som dør har jeg brugt ganske almindelig dør med karm jeg havde stående. Alt i alt står drivhuset mig i ca 1000 kr plus en masse arbejde, men jeg håber det kan holde en 5 - 6 år. Jeg har efterfølgende lavet nogle oplukkelige vinduer i begge gavle med nogle billige automatiske vinduesåbnere fra HN og der er også kommet et vandingsanlæg til. Det består af 2 x 15 meter siveslange fra Netto til 69,00 pr stk. Den dyreste del er den vandingscomputer jeg har købt. Det er en vandingsdims fra Gardena der kan programmeres til at åbne og lukke for vandet. Jeg fandt den imidlertid billigt ved et tysk firma på internettet. Det hele virker, men sommeren har godt nok været kold, så lad os nu få noget varme så tomaterne bliver røde.

Nyt svar til emnet »Nogen hjemmelavede drivhuse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nogen hjemmelavede drivhuse?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider