Forum

Stadig dejlige agurker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 3. september 2003 kl. 10.58

Maram (Danfrø) er navnet på en mini-salatagurk til drivhuset, og den har givet mig anledning til at studere sygdommen Meldug på tæt hold.

I hvert fald har adskillige blade på planten været næsten som Albinoer at se på.

Men på trods heraf har planten, der står i en potte i drivhuset, indtil nu givet et særdeles flot udbytte. Desværre har jeg ikke fået slået et x i logbogen, når jeg har forladt drivhuset.

Men jeg har netop talt op og konstateret, at yderligere omkring et dusin fejlfrie agurker er klar til høst inden for den næste uges tid.

Ikke nok med det, men "Albino-planten" har været nærmeste nabo med en Futura (Weibulls) og en Zenia-skoleagurk (Dæhnfeldt). Og de har begge levet op til deres ry om at være modstandsdygtige over for Meldug.

Futura'en synger nok på sidste vers, hvorimod Zenia'en, der deler plantesæk med førnævnte, i hvert fald vil nedkomme med minimum en halv snes frugter, som det tegnede denne formiddag.

Som tidligere nævnt har spindemider ikke været et problem i år.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. september 2003 kl. 2.04

Det er et usædvanligt godt agurke-år i år, hvis man er sluppet for spindemider og har meldugsresistente sorter.

Mine agurker har fået agurkeskimmel for en måneds tid siden, og jeg har løbende fjernet stærkt angrebne blade. Det ser nu ud til at sygdommen udvikles lidt langsommere nu, og der udvikles faktisk stadig en agurk en gang i mellem, selv om bladmængden er ret lille efterhånden. Jeg høstede en helt fin Futura den anden dag. Og der er ansat mange små nye på de lange skud med nye grønne blade. Nu er det spændende at se, om sygdommen er på retur, og om de små kan nå at udvikles i løbet af september.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. september 2003 kl. 8.39

Jeg beklager, at jeg ikke i mit første indlæg fik understreget min observation tilstrækkeligt:
Men faktum er, at mini-salatagurkeplanten (Maram) trods Meldug fortsat sætter masser af frugter. I morgen tidlig høster jeg en lille halv snes dejlige agurker.

Desuden er jeg forundret over, at de to naboplanters resistens (modstandsdygtighed) over for Meldug er så udtalt, at de er 100 procent upåvirkede.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.51

Javel ja, studier ud i agurkernes verden kan være en fantastisk oplevelse med mange gode stunder til følge. Når vi som mennesker har overskud og mulighed for dette, ja så er vi vel også, som sådan, meget privilegerede. Det er sådan noget der sætter kulør på en hverdag, hvor man hører om krig og sult, og, som sådan, får havedyrkning og studier ud i havens planter vel også en meditativ funktion.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Stadig dejlige agurker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Stadig dejlige agurker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider