Skrevet af: Heidi, 9. september 2009 kl. 8.55
Hej,
Jeg blev sidste år den glade indehaver af et 9,9m2 Vitavia Merkur drivhus med indlagt fliser. Jeg påtænker i år at vinterisolere det med boblefolie + varmeblæser, da jeg efter hånden synes, at omkostninger til ekstern planteopbevaring er blevet for dyr en udskrivning, men jeg er lidt i tvivl om hele drivhuset skal isoleres eller det er bedre kun at isolere væggene?
På forhånd tak
Efterårshilsner
Heidi/Ballerup
Skrevet af: Svend Høst, 9. september 2009 kl. 9.20
Det største varmetab er ud gennem loftet så det skal isoleres mest, generalt set skal alle vægge og loftet isoleres.
Hvis man har nogle vintermåtter, som man kan ligge oven på taget i kolde klare nætter, så er man godt hjulpet.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Erik Laugesen, 9. september 2009 kl. 18.49
Hvad skal du overvintre i dit drivhus? skal du ha planter med blade er det ikke godt at lægge vintermåtter på taget da det så tar for meget lys.jeg isolerer selv mit d.hus hver vinter med en varmeblæser med termostat som står fra 5 til 7+ det jeg overvintre er palmer-strelizia-ikke hårdføre bananer-kaktusser-stiklinger fra denne sommer og meget andet som har det bedst mellem 57+ også tropiske planter som mango plumeria frangipani...men er det planter uden blade så kan du godt lægge vintermåtter på taget og holde temp på minimum og til den tørre side da det mange gange ellers vil gi mug og anden rådenskab
Skrevet af: Svend Høst, 9. september 2009 kl. 21.51
Erik!
Vintermåtter skal kun bruges i de kolde klare vinternætter, hvor temperaturen kan dykke langt ned på grund af varmeudstråling, de skal selvfølgelig tages væk om dagen, så planterne kan få lys.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Bjarne Højlund, 10. september 2009 kl. 7.40
Lige et tip:
Boblefolie kan du købe ret billigt her:
www.emballagesalg.dk
De har mange forskellige muligheder. Jeg bruger selv det med de store bobler. 30 meter koster 190 kr i 120 cm bredde.
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2009 kl. 19.03
Der skal lige lægges 100 kr. til i fragt pr. rulle men det er nu stadig en OK pris, så måske er det alligevel der, jeg skal have bestilt!
De vil dog have penge først og det er jeg ikke ret vild med. Ved dankortsalg kan man jo få banken til at tilbageføre beløbet, hvis der er problemer det kan man ikke, når man har lavet en bankoverførsel. Men hvis du plejer at handle der, så fungerer det vel, som det skal, går jeg ud fra...
Man kan købe tredobbelt, UV-stabiliseret boblefolie specielt beregnet til drivhusbrug hos www.kfplast.dk/
Det er noget dyrere (f.x. kr. 1.550, incl. omkostninger for 50 m i 150 cm bredde men måske holder det også længere?
mvh
Anja
Skrevet af: Heidi, 10. september 2009 kl. 19.32
Jeg har en hel del krukker med Nerier, (1,5m) citrusfrugter, Pelargonier, Palmer, skærmliljer, hostaer, hortensia samt et Oliventræ overvejer dog at tage oliventræet ind i stuen men er det for optimistisk at tro at jeg kan få dem til at overvintre med boblefolie-isolering?
Tak for boblefolietips det vil jeg kigge nærmere på :-)
Mvh
Heidi
Skrevet af: Svend Høst, 11. september 2009 kl. 8.37
Det er jo et spørgsmål om du varmer nok op og isoler godt nok, oliventræet er det mest hårdføre af de planter du nævner,det behøver du ikke at tage ind, det tåler ned til -8 gr. nerien kan også tåle en del frost, mens resten af dine planter tåler ikke frost.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Erik Laugesen, 11. september 2009 kl. 18.05
Hostaer og hortensia er stauder og tåler meget frost også selv om de står i krukker skærmlilje kommer aldrig ind hos mig de har stået som stauder ude i 5 år uden problemer det kommer også an på hvad det er for slags palmer du har er det de hårdføre skal de stå fra 05+ og så tør som mulig for ikke at holde dem i vækst da de ellers vil blive tynde og sarte er det de tropiske skal de ha fra 10+og op efter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.