Skrevet af: Helle Schwaner, 29. juli 2009 kl. 13.03
Hej,
Gode råd til ombygning af ovenstående søges måske er det en dårlig idé?!
Jeg tænker at få fjernet alle tagpladerne (zink eller hvda de nu er lavet af) og så lægge plast/andet gennemsigtigt materiale som tag.
Såfremt nogle skulle have billeder eller anden info om deres fremgangsmåde, modtages de med kyshånd:)
Hilsner Helle
Skrevet af: Deke Fleming, 29. juli 2009 kl. 14.40
Ja det er en dårlig ide.
Deke Fleming
Skrevet af: Helle Schwaner, 29. juli 2009 kl. 15.08
Af hvilken grund?!
Jeg er jo nysgerrig...
Helle
Skrevet af: Randi Lauridsen, 29. juli 2009 kl. 20.45
Hej Helle
Jeg synes det grundlæggende lyder som en fantastisk idé.
Men i stedet for at skifte tagpladerne ud, ville jeg nok sætte nogle store glaspartier i væggene i stedet. f.eks hele det sydøstlige hjørne. og store ruder i Vest of Nordsiden. Hvis der kun er glas i taget vil der ikke komme lys nok til planterne og de vi strå og strække sig efter lyset og blive meget ranglede. Hvis der kommer lys nok fra siderne tror jeg ikke det er nødvendigt med glas i taget, tværtimod kan manglende glas i taget være med til at skygge for den kraftige sommersol. Du kan evt nøjes med at sætte glas i den side der ikke vender mod syd.
God fornøjelse.
Randi Lauridsen
Skrevet af: Helle Schwaner, 29. juli 2009 kl. 21.51
Hej Randi,
Tak for input det kan jeg jo egentlig godt se, dét med kun glas i taget og strækkende blomster...
Hvordan definere du forskellen på store glaspartier og, samt store ruder er detmåske at gøre syd-østhjørnet a'la butiksvinduer/ruder?! Og så bare store vinduer i de andre sider?!
Huset er på omkring 5*12 meter og ligger desværre med andre bygninger omkring sig med langsiderne mod hhv. øst og vest, men mod syd-øst burde det ikke være et problem, og der kommer jo lys ind alligevel (der er omkring 58 meter til de bygninger der ligger parallelt, men forskudt fra det).
Jeg vil fortsætte planlægningen og overtale gemalen til at føre det ud i livet;)
Tak for det, og kom gerne med yderligere input, såfremt der skulle gemme sig nogle guldkorn:)
Helle:)
Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2009 kl. 21.57
Hvis vi taler om væksthus, så drejer det om at få så meget lys ind som muligt og det er først og fremmest ovenfra, det er der planterne søger op, og så fra syd øst og vestsiden, nordsiden kan bare være en godt isoleret væg der er malet hvid (glans 50) men at ombygge en gammel stald til dette formål er nok problematisk.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Helle Schwaner, 29. juli 2009 kl. 22.06
Alternativet er at den skal rives ned og det synes jeg egentlig er synd (gårdsammensætningen og alt) så jeg håber gemalen og jeg kan finde ud af noget fornuftigt med hjælp fra håndværkeren:)
Hilsner Helle
Skrevet af: Rikke B., 30. juli 2009 kl. 8.10
Spændende projekt!
Jeg vil også mene at du skal have lys både oppe og fra siderne (nordsiden ville jeg gøre som Svend foreslår, det vil holde på varmen). Store glaspartier eller butiksruder på de andre sider (skal passe til vinduerne i resten af gården) + store vinduer i taget. Du kunne jo så også få plads til en solvarmer på noget af taget når du har så mange kvadratmeter at give af.
Når det er sådan et kæmpeprojekt, så ville jeg nok tage kontakt til en arkitekt som kan rådgive om hvordan det vil passe ind i resten af gården og ikke mindst om konstruktionen når du skal have så meget glas i! Den investering både penge- og tidsmæssigt som I skal lægge i det er rimelig stor, så det er vigtigt at resultatet bliver derefter.
God fornøjelse
Rikke
Skrevet af: Rikke B., 30. juli 2009 kl. 8.10
Spændende projekt!
Jeg vil også mene at du skal have lys både oppe og fra siderne (nordsiden ville jeg gøre som Svend foreslår, det vil holde på varmen). Store glaspartier eller butiksruder på de andre sider (skal passe til vinduerne i resten af gården) + store vinduer i taget. Du kunne jo så også få plads til en solvarmer på noget af taget når du har så mange kvadratmeter at give af.
Når det er sådan et kæmpeprojekt, så ville jeg nok tage kontakt til en arkitekt som kan rådgive om hvordan det vil passe ind i resten af gården og ikke mindst om konstruktionen når du skal have så meget glas i! Den investering både penge- og tidsmæssigt som I skal lægge i det er rimelig stor, så det er vigtigt at resultatet bliver derefter.
God fornøjelse
Rikke
Skrevet af: Jan Svendsen, 30. juli 2009 kl. 20.15
Hej Helle
Måske kan denne udsendelse fra DR2 være til lidt inspiration.
www.dr.dk/DR2/Drivhusdroemme/Programmer/20090326162424.htm
Mvh Jan Svendsen
Skrevet af: Helle Schwaner, 7. august 2009 kl. 7.37
Hej Jan,
Det er rent faktisk udsendelserne fra DR2, der inspirerede:)
Men takker nu kan jeg jo gense dem, det havde jeg ikke tænkt på:)
Hilsner Helle
Skrevet af: Helle Schwaner, 16. august 2009 kl. 16.23
Tankerne er kommet lidt videre...
Jeg overvejer pt. hilket loft der skal være pt. er det gamle tag-plader i zink tror jeg men sppørgsmålet er, om der er et alternativ til glas, som ikke er så tungt, men samtidig heller ikke er for ugennemsigtigt... Har kik på flerelags termotagplader, men er ikke sikker på der kommer lys nok igennem nogle med erfaring der vil give input?!
(desuden har jeg haft fat i kommunen, og det lader til at der skal en byggetilladelse til, da det er ændring af brugen af bygningen...)
Hilsner Helle
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. august 2009 kl. 18.58
Hej Helle -
nu ved jeg jo ikke, hvor let rummet skal være at opvarme, men ellers kunne polycarbonat være et godt materiale til taget.
Jeg har et drivhus med 16 mm-plader i taget, og kanalerne er 65 mm brede, hvilket gør dem lidt mindre uigennemsigtige i forhold til de plader, man normalt ser og der kommer rigtig meget lys igennem.
Prøv at gå på willabgarden.dk og se mit drivhus Tropic Plus. Så kan du se, hvordan pladerne ser ud.
Det lyder som et vildt spændende projekt, I har gang i!
Mvh
Anja
Skrevet af: Helle Schwaner, 16. august 2009 kl. 20.52
Hej Anja,
Det er nu tjekket ud det lyder jo rigtig godt med det tag af hvad jeg kunne se på billedet jeg må vidst ringe og tale med dem imorgen.
Takker:) Er også selv rigtig spændt på, hvad det ender med nu er der jo heldigvis længe til foråret, så der er tid til at få det planlagt rigtigt, før jeg fører det ud i livet:)
Hilsner Helle
Skrevet af: Kristine K., 18. august 2009 kl. 20.16
Hej Helle
Prøv at se dette link
www.haven.dk/content.asp?detail=12705
Det er en beskrivelse af bygningen af et drivhus der måske minder om din drøm?
Hilsen Kristine
Skrevet af: Helle Schwaner, 18. august 2009 kl. 20.42
Hej Kristine,
Det var dog fantastisk dét er nok det nærmeste jeg kommer på en guide til at ombygge Tak skal du have den vil jeg fordybe mig i når jeg får tid:)
Hilsner Helle
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2009 kl. 23.17
Jeg var også derinde flere gange, inden jeg skulle vælge drivhus, og det var meget inspirerende!
Bare rigtig ærgerligt, at de åbenbart gik i stå med at opdatere siderne på et tidspunkt der mangler stadig lidt praktiske oplysninger hist og her...
Skrevet af: Michael Duff, 19. august 2009 kl. 0.42
Anja, Hold dig nu til tråden i denne debat eller lad være med at skrive! Vi har tidligere været vidne til dit brok!
md
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2009 kl. 7.08
Ærgerligt der røg denne tråd også...
Håber, at du fik, hvad du skulle bruge, Helle!
Og nej, Michael jeg holder mig fint til emnet. Nævnte bare, at et par af siderne i linket, som er meget relevant for Helles spørgsmål, desværre kun indeholder en overskrift, og det er en skam, for det er nogle gode sider og et spændende projekt.
Og du får ikke flere kommentarer herfra jeg har set, hvordan det er lykkedes for dig at forurene en masse tråde her på Havenyt, så jeg ser frem til, at det en dag bliver muligt for redaktionen at udelukke useriøse brugere!
Skrevet af: Helle Schwaner, 19. august 2009 kl. 8.52
Hej alle,
Jeg takker endnu en gang for input de er/vil være meget brugbare.
Hilsner Helle
Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 9.05
Det er da en god ide sådan at bruge en gammel stald til væksthus, jo da i stedet for bare at rive det ned. Hvor er det godt tænkt.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Wina Fiona, 1. september 2009 kl. 9.48
Hej Helle.
Jeg håber det lykkedes for dig at få lavet et væksthus.
Vil du fotografere projektet undervejs? Det kunne være spændende at følge med i.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 10.57
Det er helt rigtigt wina, det er spændende at følge med i.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.