Skrevet af: Kent Christensen, 21. juli 2009 kl. 20.58
Jeg har 2 snack og 2 almindelig peber i mit drivhus.
Den ene af mine snack peber hænger gevaldigt med bladene og virker næsten som om den ikke får vand.
Jeg tror at jeg har overvandet planten.
Kan jeg på nogen måde afhjælpe dette igen?
Jeg har prøvet at undlade at vande den, men så hænger den bare endnu mere.
Håber der en en der kan hjælpe med et godt råd, da de er mange peber på planten.
Skrevet af: Muilil, 21. juli 2009 kl. 21.54
Det er et vanskeligt emne at give et godt bud på.
F.eks. hvor stor er din peberplante?
Hvornår opstod problemet?
Hvordan har du gødet?
Står den i alm. jord eller i kapillærkasser?
Trives andre planter i dit drivhus?
Er der tegn på utøj f.eks. bladlus?
Har du købt planterne eller er de hjemmedyrkede?
Vi må have lidt flere oplysninger for at hjælpe dig.
Skrevet af: Kent Christensen, 21. juli 2009 kl. 23.36
Peberplanten står i en 10 liters spand – Jeg har brugt jord fra en plantesæk til spanden. Der ser ikke ud til at være dyr af nogen art i planten og de andre planter(de 3 andre peberplanter) trives meget fint.
Jeg har lige været ude i drivhuset igen og spanden er væsentlig tungere end de andre spande med peberplanterne, så der virker som om der er meget and i spanden. Jorden er også våd. Planten er ca. 70–80 cm. høj og har peberfrugter som er i halvt størrelse pt. Gødning er hurmums drivhusgødning iflg. forskrifterne. Det er samme blandingsforhold de andre peberplanter også får.
Skrevet af: Kent Christensen, 21. juli 2009 kl. 23.37
Jeg glemte lige at nævne at planten er hjemmedyrket med frø fra sidste års peberplanter.
Skrevet af: J. H., 22. juli 2009 kl. 11.22
Selvom du nok har boret drænhuller i spanden med den meget våde jord, kan det være der skal bores flere endnu.
Direkte sol, på en peberplante, kan også forårsage hængende blade.
Skrevet af: Lilium, 23. juli 2009 kl. 10.11
Du har nok selv stillet diagnosen.
Problemet er skade på rødderne-der er følgende muligheder.
Hold dem til den tørre side i en periode til planten har rettet sig. Fjern evt. et antal ansatte pebere hvilket nedsætter stress for planten.Undlad gødning i en periode (kan være en kombination).
Undlad direkte solskin på spandene.
Endelig er der mulighed for at dine planter har fået Fusarium-jeg vil dog anse dette for mindre sandsynligt, da de andre trives i samme jord og Peber er ikke så modtagelig.
Skrevet af: Kent Christensen, 23. juli 2009 kl. 10.27
Tak for forslagene, Jeg undlader at vande planten i et stykke tid indtil den retter sig selv igen og der er mindre vand i spanden samt holder gødningen tilbage.
Så ser vi hvad der sker :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.