Skrevet af: Nikolaj Henriksen, 14. juli 2009 kl. 12.40
Hej alle sammen
Min far har snakket meget om at få et drivhus og nu er han væk i 2 uger på sommerferie, hvor jeg så tænkte mig at bygge et til ham som en overraskelse. Jeg har aldrig arbejdet med det før, så jeg har virkelig brug for hjælp:) Jeg har derudover også mulighed for at få nogen til at hjælpe mig hvis det bliver kompliceret:)
Det han hovedsageligt gerne vil dyrke er små planter som eks. tomater, ærter, agurker mm. Men der skal også være plads til at han kan eksperimentere med andre typer planter måske endda et lille citrontræ:)
Størrelsen havde jeg tænkt mig skulle være hen i retning af 8–10 kvm. Jeg tror det burde kunne gøre det, men hvis I ved bedre så skriv endelig!
Jeg er også meget i tvivl ang. fundament. Lige nu er det en normal græsplæne, men det har jeg tænkt mig at fjerne...
Prisen er meget vigtig! Jeg skal have den billigst mulige løsning (er det ikke altid sådan)! Det behøver ikke være et færdiglavet drivhus, selvom det dog ville være nemmest:) Hvis I har erfaringer og tips til hvordan det kunne gøres vil jeg meget gerne høre dem! fx hvis det er billigst at få en glarmester til at lave glasset, selv få fat på stål til skelet osv... Jeg har intet imod noget der er brugt! Skal dog stadigvæk være flot og i orden!
Evt. links ville også være helt kanon!
Jeg håber virkelig på svar! Jeg vil så gerne lige gøre ham glad:)
Skrevet af: Steen Jakobsen, 14. juli 2009 kl. 12.59
Sikke en flink søn din far har.
Når det er sagt så synes jeg måske at et drivhus er det bedste at overraske med, og det er måske også en kende optimistisk at regne med at kunne bygge det på 2 uger hvis det skal være ordentligt og du ikke har købt delene endnu.
(Leveringstiden var omkring én uge du jeg købte et A.G.L drivhus.)
Desuden kunne det også være at din far gerne ville bestemme model og placering af huset
Skrevet af: Nikolaj Henriksen, 14. juli 2009 kl. 13.23
Hej Steen
Tusind tak for dit svar.
Mht. tiden, så har jeg skrevet forkert... det skulle have været 4 uger! 2 af ugerne har jeg INTET at lave, så der havde jeg tænkt mig at arbejde med det fra morgen til aften. Tror du stadig at det er for lidt tid?
Jeg går ud fra at du mener at det ikke er det bedste at overraske med? Angående denne så bliver det ikke noget problem. Vi har skam snakket om placeringen, men vi kunne nemlig ikke slå fast hvor stort det skulle være... Det skal siges at han selv er helt ny indenfor området:) Derudover så er hans person meget afslappet, så han ville bare blive rigtig glad får drivhuset:) Men tak for at pointere det! Jeg ved ikke om jeg skulle have skrevet det, men er 22 år... så jeg kender ham efterhånden ret godt:)
Det A.G.L. drivhus du snakker om, hvor stort er det og er du tilfreds med det? og vigtigst af alt! Hvad er prisen?
Jeg har fundet dette drivhus på QXL.dk. Er det ok?
www.qxl.dk/pris/have-planter-udendoersmoebler/havemaskiner-redskaber/drivhuse/drivhus-juliana-royal/v/an575128314/
Skrevet af: Steen Jakobsen, 14. juli 2009 kl. 14.03
Hej Nikolaj.
Det hus du har fundet der er langt bedre end det A.G.L jeg har så det er bestemt værd at gå efter.
Du skal bare være opmærksom på at en stor del af skruerne det er samlet med vil knække når du skilder det ad så der skal købes nye skruer, og der vil nok også gå en del glas istykker foruden det der allerede mangler.
Jeg købte engang et "billigt" drivhus brugt og endte med at bruge næsten ligeså mange penge til reservedele og glas,som et nyt hus ville have kostet selvom jeg købte brugt glas.
Du kunne måske prøve om du kan købe boltene i en lidt større mængde direkte ved producenten og desuden få en aftale om noget billigt glas, ellers tror jeg du knækker nakken på projektet for disse ting er meget dyre hvis man køber dem i byggemarkedet!
Det A.G.L jeg købte kostede 6200 i Bilka og jeg synes det er et udmærket hus hvis man gør lidt for at forstærke det. (God sokkel og limede glas)
Mit hus er på 11,5 kvm og det har skiftet navn men jeg mener det Magnum Bilka har nu er det samme.
Mht. tiden så tog det 2 weekender for os at samle det og ligeså meget at lave sokkel, men vi arbejder nok heller ikke så hurtigt mere, og jeg synes heller ikke at det var det nemmeste at samle når det var første gang da det ikke var nemt at se hvordan delene skulle sidde.
Mvh, Steen.
Skrevet af: Mads, 16. juli 2009 kl. 14.22
Jeg synes det ser ud som et godt drivhus. Det vigtigste er at det er taget ned. Vi er også nye i dette og var ude og se på et par brugte drivhuse. Det viste sig at det i praksis var meget, meget svært at tage ned. For ikke at tale om at mange brokker sig over at det er svært at sætte op uden vejledning.
Jeg ville undersøge og brugsvejledningen er med og om det er taget ned før du byder. Dernæst ville jeg tage bestik af hvor mange vinduer der er gået og danne mig en ide om hvor dyrt det bliver at skaffe nye (spørg hvad det koster hos en glarmester).
Juliana er et godt drivhus (meget bedre end det vi endte med at købe), det kan dog blive dyrt.
Vi købte et på coop.dk hjemmeside. Jeg mener det kostede 3500 men så er det nyt med samlevejledning. Ja det er noget billigt skrammel, men grøntsagerne virker ligeglade. Det blev leveret til døren.
Du kan købe en sokkel med for 800 og så skal du jo vurdere om der skal plantes i jorden (så kan du nemlig isolere jorden) eller om det er med fliser i bunden og plantekasser (for så er isoleringen ligemeget.
Vi dyrker i jord og isolerede ikke. Det går jo nok alligevel.
Skrevet af: Nikolaj Henriksen, 16. juli 2009 kl. 16.40
Tak for dit svar Mads. Jeg vil faktisk næsten sige at jeg var heldig ikke at vinde auktionen, da jeg også fandt ud af at det ikke bare var sådan lige at pille ned!
Jeg endte i stedet med at købe et Juliana Compact 8,3, hvilket min far helt sikkert bliver glad for:) Jeg tror det rummer alt det han gerne vil kunne + lidt mere...
Jeg regner med at lægge fliser og så sætte plantekasser op... Det tror jeg er den smarteste løsning til min far:)
Det eneste jeg mangler nu er betonfliserne:(Jeg kan ikke forstå man ikke kan finde dem gratis nogle steder? Der må da være nogen der vil af med sådan nogle?
Skrevet af: Jesper, 16. juli 2009 kl. 22.30
Skrevet af: Jesper, 16. juli 2009 kl. 22.32
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.