Forum

Hvad er der galt med mine agurker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Herite, 11. juli 2009 kl. 19.10

Jeg har ingen erfaring med drivhus og har nu problemer med mine agurker.

Det startede nedefra på planterne hvor bladene/agurkerne først tabte den grønne farve for så at blive gul og visne. Denne producedure breder sig langsom op af planten.

De har vand nok. Står i disse steropor kasser med plantesæk og vand i bunden.

Jeg har nær studeret artiklen har på siden med agurkskimmel, det er helt sikkert ikke det der er galt.

Men hvad gør jeg så forkert.

Drivhuset får først fuld sol til middag, og jeg har åbnet og luftet ud når det har været varmt.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. juli 2009 kl. 21.25

Kniber du dine agurker som de bør knibes? Dvs. INGEN agurker på hovdstammen idet plantes hurtigt drænes for eneri, dvs. agurkerne på hovedstammen tager alt næringen... og planten visner og dør...

Prøv at kigge dette link: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/360.html

Står de for varmt? Er der nok udluftning i drivhuset? Er der tilpas mængde gødning i selvvandingskasserne?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juli 2009 kl. 22.24

Ahhh-jeg tror du har fået spindemider?

Se om der er små bæster på undersiden af bladene!

Kan næsten ikke være andet med din beskrivelse, da du selvfølgelig passer dem med gødning?

Agurkeskimmel rammer først sent på sæsonen-i slutningen af august start af september -så jeg tror ikke at det er dette. Desuden viser agurkeskimmel sig som sortfarvede plettede partier på bladene der sidenhen breder sig og giver " vanddrukne " partier.

Jeg har aldrig oplevet det på dette tidspunkt af sæsonem, men JEG har sat rovmider ud i mit drivhus.

P.S. hvad angår biologisk bekæmpelse fandt jeg for første gang idag 15 mariehønelarver på mine gulerødder. De blev i største andagt bragt ind på mine stærkt inficerede peberplanter hvor de kan blande sig med andre biologiske bekæmpelsesforbundsfæller (langt navn!). Selv om navnet er langt er det det eneste der virker! De gutter skræmmer simptelthen bukserne af alle bladlusene "in no time."
Faktisk er det meget bedre end Tour de France at se en Mariehønselarve skræmme en hob af bladlus væk med sin blotte tilstedeværelse. jeg ville ønske andre ville slippe sofaen og opleve det-Tour de Col (eller hvad de Tour de France freaks kalder det) er vand ved siden af!

Ja og så er der jo alle de andre nyttedyr i haven man kan høste, men det må jo være nok for et indlæg!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. juli 2009 kl. 10.00

Lilium: Hmm du lyder til at være småkravls ekspert... Mine frugttræer er fækket af bladlus (specielt de helt nye skud) hvad gør jeg?

Har overvejet insektsæbe...duer det?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herite, 13. juli 2009 kl. 22.18

Ups, der ligger fejlen vel. Jeg har ikke knibet overhovedet, troede kun man gjorde det med tomater.

Det er så godt forklaret i linket, at jeg også forstår hvordan man skal gøre det.

Jeg har måske heller ikke været så god til at give gødning.

Findes der gødning som jeg kan putte i vandet i selvvandningskasserne uden at være bange for at overgøde?

Spindemider og bladlus kender jeg og ved hvordan de ser ud. Ingen af dem har jeg i mit drivhus.

Jeg døjer lidt med myre mellem fliserne i midten af drivhuset, de får lidt kogende vand at og til, så det går.

Mariehønelaver hvordan ser de ud? Hvordan genkender man dem?

Jeg smider en larver ud, hvis jeg finder en eller bruger dem til at fiske med. Da jeg er bange for at det er larver til et eller andet skadedyr, som jeg ikke vil have i min køkkenhave.

Jeg takker mange gange for de gode råd

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. juli 2009 kl. 9.04

Jeg er ikke enig i at dyrkning på hovedstammen svækker agurkeplanten, tværtimod er udbyttet meget større, ved den rette pleje og omsorg (varme, vand og vitaminer). Hvis man har plads til at binde den op, lade den gro under lyst tag i udestue som jeg gør, vil den fortsætte i det uendelige, lige indtil køligere temperaturer gør det af med den. Du vil opleve agurker der hænger ned som "druer på klaser" Har altid dyrket på hovedstammen med succes og anbefaler det gerne. Det er skoleagurker jeg dyrker.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2009 kl. 9.22

Hej Herite

Mariehønelarver er ikke smukke – men de æder bladlus i rå mængder, så nyttige er de ihvertfald, hvis man gerne vil have færre bladlus på sine urter.

Du kan i dag se billeder af larverne på forsiden i www.fugleognatur.dk.

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. juli 2009 kl. 15.35

Her er et andet link til larver af Mariehøns.

www.naturguide.dk/magasin/images/insekter/bladlus_mariehone.jpg

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja Broch, 17. juli 2009 kl. 9.02

Jeg er helt ny i faget, men jeg har et spørgsmål til agurkplanten. Hvorfor skal den beskæres? Er det fordi det ser pænere ud i drivhuset eller er det for at få lige agurker eller giver det flere argurker, hvis man gør det? Er det for sent at beskære nu, hvor vi hvor vi har høstet argurker noget tid?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Miltersen, 15. august 2009 kl. 16.58

Jeg har samme problem med agurker, men de små agurker blir gule når de er 2–3 cm lange. hvad kan det skyldes.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 15. august 2009 kl. 18.43

Agurker aborterer de frugter de ikke har næring nok til.

Pluk dine agurker så snart de er store nok til at spise. Jo før du plukker jo før er der en ny klar :-)

Steen.

Nyt svar til emnet »Hvad er der galt med mine agurker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad er der galt med mine agurker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider