Skrevet af: Tage, 22. juni 2009 kl. 23.13
Jeg har nu i 3 år forsøgt at dyrke agurker i mit drivhus.
Men få dage efter plantning begynder bladene at blive gule i kanterne, og herefter krøller de sammen og visner.
Hvad er galt.
Jeg kan ikke finde tegn på spindemider på planterne.
Skrevet af: J. H., 23. juni 2009 kl. 8.42
Det er lidt svært at svare på, men jeg kan fortælle dig hvordan jeg gør for at lykkes med planterne. En metode jeg har god erfaring med, hvert år.
Jeg forsår selv mine planter i så- og priklemuld i potter med èt frø i hver. Potterne har den samme alm. størrelse som når man f.eks. køber udplantningsplanter fra plantecentre. Det gør jeg fordi planten skal blive i potten indtil udplantning og jeg vander med gødningsvand. Rødderne på agurkeplanter er meget sarte og tåler ikke megen flytten rundt/ omplantninger, kulde eller vanding ved rodhalsen, så de vandes i underskålen.
Når det er udplantningstid, og nattemperaturen i drivhus eller lys udestue (hvor jeg dyrker agurker) kan holde ca. 15 grader eller som hovedregel ved grundlovsdag er det tid til at gøre kapilærkasserne og plantesække klar.
Planterne bliver fortsat i den potte de lever i og dem sætter jeg i en fordybning i plantesækkene. Potterne stikker et par cm oven over jorden. 2 planter i hver sæk. Plantesækkene bliver gennemvandet uden om potterne og kapilærkassen fyldes med vand.
Efter ca. 14 dage begynder jeg at tilføre drivhusgødning til vandet i kasserne, følger brugsanvisningen på dunken.
Jeg har på nuværende tidspunkt høstet 7 agurker. Uden at vide hvordan dine dyrkningsmetoder er, kunne det tyde på, et eller andet sted i forløbet, at rødderne har taget skade.
Skrevet af: Mogens; E., 23. juni 2009 kl. 8.59
Det er åbenbart helt rigtigt hvad Jeanet skriver, for der var i sidste uge en have udsendelse i TV hvor gartneren demonstrede den samme metode med den hævede potte i sækken.
Skrevet af: Lise D, 23. juni 2009 kl. 11.36
Jeg har i år købt én plante ude (skoleagurk) og sået 2 andre sorter selv (Alpha og Bush wonder)
Hvornår planter du dine aurkeplanter i drivhuset? Vandet du dem fra oven eller står de i kapilærkasser? Pas på med at vande ved rodhalsen, hvir det er muligt så skaf et rør og sæt rundt om rodhalsen så den undgår direkte vanding, for det ynder den ikke.
Gøder du planerne? Og har dit drivhus fået en ordentlig forårs rengøring inden nye planter kom derind? Tænker om der kan være noget derinde fra året før osv?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.05
Tage, hvordan med vanding, lys varme osv. Hvordan er de forhold?
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Tage, 24. juni 2009 kl. 20.16
Vanding med vandkande med brusehoved rundt om roden – ikke på roden – alm drivhusgødning i blandingsforholdet 50ml til 10 l vand.
Står i fuld sollys, men med tilkalkede ruder.
Planterne dør ikke – de bliver ved med at vokse, men planten bruger al energi på at "overleve".
Nogen har fotalt mig, at havemyrer kan være årsagen – har nogen hørt om dette?
mvh Tage
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.