Skrevet af: Lise D, 10. juni 2009 kl. 12.52
Jeg går i ferie fra fredag – lørdag stikker jeg snuden mod sydlige himmelstrøg i 2 uger!
Jeg har fået mine forældre til at kigge efter haven, drivhus, krukker mv. Samt plukke de mange, mange jordbær og ærter der snart modnes (og som jeg ikke når at nyde, æv!)
Men... mine forældre kan ikke komme dagligt, så hvad gør jeg med drivhuset? lader jeg døren stå halvt åben, på klem eller lukket?
Jeg har to automatiske vinduesåbnere i toppen – men er det nok hvis vi pludselig får 25 grader?
Nogle forslag...
Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2009 kl. 14.29
Det sikreste du kan gøre er at lade døre og vinduer stå åbne døgnet rundt.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mads Pedersen, 10. juni 2009 kl. 19.16
Normalt bør dine vinduesåbnere være tilstrækkeligt til at klare ærterne – hvis cylinderne de ikke har været udsat for frost.
Se evt. mere om automatiske vinduesåbnere / udluftning på drivhusklubbens hjemmeside: drivhusklubbenjuliana.dk/?s=vinduesåbner
Hilsen Mads
Skrevet af: Bente, 11. juni 2009 kl. 18.52
Tror forøvrigt ikke du skal frygte hedebølge de næste to uger, dmi's vejrudsigt rækker et par uger frem (kig på byvejr) og godt nok er den usikker, men hedebølger plejer de at forudsige med rimelig sikkerhed
Skrevet af: Karna Maj, 11. juni 2009 kl. 19.59
Som vejret er lige nu, er man jo ikke meget for at lukke noget som helst op i drivhuset. Men kun luft fra to vinduer er for lidt så lidt, hvis solen skinner dagen lang.
Hvis du har mere end de to vinduer med vinduesåbnere, så kan du lade dem stå åbne. De to med vinduesåbnere lukker så ekstra op i tilfælde af solskin. Du kan så lade dine forældre lukke døren op døgnet rundt, hvis der kommer periode med varmt vejr.
Under alle omstændigheder er kulde bedre end varmegrader omkring de 30° C, hvor planterne virkelig tager skade.
Skrevet af: Niels Weber, 12. juni 2009 kl. 9.23
Hej L,
det er faktisk lidt vanskeligt med det vejr, vi har i disse dage.
Den kommende weekend byder de fleste steder på en del sol, hvorfor du skal have fuld knald på udluftningen også fordi den megen regn har gjort jorden så fugtig, at du kan få kondensproblemer med deraf følgende risiko for mug og skimmelsvamope i drivhuset.
Men de meget kraftige vindstød skaber også risiko for stormskader, især når vinduer og døre står åbne.
Men som Marna skriver, så dør flere planter af for megen varme end af for megen kulde, så sørg for tilstrækkelig udluftning og bed dine forældre være opmærksom på blæsten, så de kan agere stormvagter og lukke døre og vinduer, hvis blæsten tager til.
Jeg håber, at dine vinduesåbnere er af typen model Univent, det er den bedste. og den kan ret let "klikkes" i tilfælde af stormvarsel.
Du kan finde en god beskrivelse på
www.opj.dk/vitaviatilb_tagvindue_opluk.asp
God ferie.
Niels
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.