Skrevet af: Frederik Nordstrøm, 24. maj 2009 kl. 21.42
Jeg søger lidt gode råd, ang. økologisk dyrkning af tomater og agurker i
drivhus. Jeg har læst i min ellers udmærkede Øko-have bog, at man kan
dyrke tomater og agurker i plastisksække med halm. Problemet er bare, at
det ikke rigtig virker. Halmen har ligget lidt tid spærret inde med lidt vand i
sorte affaldssække, hvilket skulle få det til at formulde. Det er formuldet lidt,
men det er stadig mest halm og jeg var nødt til at gå igang med at plante tomaterne ud. De står så, i de åbnede sække nede i halmen sammen med lidt jord, jeg kom med derned. Jeg har i bedste kapilær-stil, åbnet for neden i sækkene og proppet halm ned i gennem rørene. Så tænker jeg at rødderne selv vil søge nedad mod vandet, men det går lidt sløvt. Tomaterne ser meget tørstige ud efter 2 dage og vandstanden i kasserne forbliver høj, så konklussionen er vel, at de ikke suger noget som helst.
Min bevæggrund for dette projekt var at det er nærmest umuligt at opdrive jord, der ikke er fuld af kunstgødning. Og det bryder jeg mig ikke om. Jeg VIL dyrke økologisk.
Er der nogen her, der har erfaring med noget lignende?
På forhånd tak
Skrevet af: Marit Z., 24. maj 2009 kl. 22.26
Hej,
Jeg har ingen erfaring med dyrkning i kapilærkasser, men jeg har købt økologisk jord hos Gartneri Toftegaard nær Køge. Gartneri Toftegaard har også økologiske plantesække.
mvh
Marit Z
Skrevet af: Wina Fiona, 25. maj 2009 kl. 5.45
Hvorfor ikke bare plante det hele ud i haven?
Det har jeg tænkt mig at gøre med mine tomater. Fire af tomater har jeg allerede plantet ud i mistbænk for en uge siden, og de trivedes fint.
Så har jeg nogle tomater der står i et lille plastik-drivhus på terassen. Der har de stået en mdrs. tid nu, i almindelige potter, og de gror lystigt.
Resten af mine tomatplanter står i køkkenvinduet, og kommer ud i gården hver dag. Det har de gjort hver dag i en mdr nu. De vokser noget langsommere end dem i mistbænken og dem i drivhuset.
Grunden til jeg har mine tomater sådan lidt rundt omkring, er for at eksperimentere med dem.
Men planen for dem alle er, at de snart skal ud i køkkenhaven og gro mellem rækker af forskellige urter og grønsager. Også der vil jeg plante dem spredt, for at se hvilke planter de vil trivedes bedst sammen med.
Jeg bygger stativer af grene, som de skal bindes op ad. Og min køkkenhave er selvfølgelig også økologisk.
Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2009 kl. 21.32
Hej Wina.
Ja, sådan skal det være, ud i det fri med tomaterne for så får de en meget bedre smag. Mine selvsåede kom på friland for 14 dage siden, efter 3 dage med tilvending til solen, og de er nu en meter høje. Du behøver ikke at løbe frem og tilbage med planterne så lang tid, det gir dem stress, 3–5 dage er nok.
Skrevet af: Wina Fiona, 26. maj 2009 kl. 5.57
Hej Mogens.
Allerede for 14 dage siden!? Ja, så skal mine da osse flytte rigtig ud nu – stress vil vi ikke have noget af :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.