Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. maj 2009 kl. 21.46
Som forholdsvis ny drivhusejer gør man sig jo en del erfaringer, og så er det jo svært at styre sig når man har lyst til at "prøve det hele" og både vil avle alle de dejlige ting til husholdningen og også får lyst til at prøve en masse fra den mere eksotiske afdeling.
Og så kan man jo let fristes af alle de dejlige hjælpemidler som havecentre, byggemarkeder og nettet er fyldt med. Der skal jo gerne anskaffes både dit og dat. Når man læser reklamer og brochurer m.v. kan man da godt se, at man slet ikke kan leve uden både det ene og det andet?
Og så kommer det her med fattiggården, for forretningerne ved jo godt hvad de skal ha' for selv ret enkle redskaber.
Jeg har f.eks. kigget på sådan nogen snoede tingester som 3 tomatplanter kan gro op ad. 199 kr! 2 små hyldeknægte til drivhuset (uden hylde) 79 kr! og så videre.
Så vil jeg godt dele et par tips med andre drivhusnydere:
Nu har jeg været i Landmandens Paradis (Harald Nyborg) og købt en rulle med 20 meter plastkæde som er fortrinlig til opbinding af planter som tomater og lign. Pris ca. 4 kr pr. meter.
Og så fandt jeg de fineste hyldeknægte i XL som nu er monteret i profilerne i mit drivhus. Pris 19 kr. pr. stk
Så havde jeg et lille digitalt inde/udetermometer af den type med en udføler på et par meter ledning. Det kan jo huske båd min og maxtemperatur. Det står nu i mit drivhus, og udeføleren er så bare gravet ca. 20 cm ned i jorden. Så lige siden de første forårssolstråler viste sig har jeg kunnet følge udviklingen i jordtemperaturen. Og så kan jeg forresten se at isoleringen udvendigt på mit drivhusfundament virkelig gør gavn når først solen begynder at varme jorden op om dagen.
Et par indkøb syntes jeg dog er virkelig godt givet ud. Det er mit drypvandingsanlæg og så mine 4 vinduesåbnere. Nu kan jeg både dyrke i mit drivhus, og også tage væk et par dage uden at det hele går til.
Der må være mange andre som har gode tips som vi måske kunne dele? Så er det her forum jo alle tiders.
Hvem kommer med det næste gode råd?
Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2009 kl. 22.13
For en del år siden havde jeg et drivhus hvor jeg under taget monterede et halvtomme vandrør med T stykker, hvori der sad oliefyrs forstøvere. Når der blev åbnet for vandhanen gav det en meget fin vandtåge i hele drivhuset, til glæde for planter og børn. Samme system bruges i Botanisk have.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.