Forum

Fundament til brugt drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Winther, 11. maj 2009 kl. 22.08

Hej.

Jeg har fået et brugt drivhus på 2.5 x 2 meter i aluminium. Alle dele er intakte (inkl. glas) og jeg er klar over at jeg står overfor en prøvelse af de helt store mht. samling!

Men mit spørgsmål går på fundamentet. Der følger et fundament med der er ca. 12 cm højt. Hvad skal jeg med det? Skal det graves ned eller skal der støbes e.l.?

Som I kan høre er jeg total novice og alle gode råd modtages gerne! Jeg vil sætte huset direkte på jorden og grave bede ud med flisegang i midten.

Mvh
Lotte

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 12. maj 2009 kl. 10.53

Hej Lotte

Du er nødt til at have et fundament så drivhuset bliver forankret til jorden
og der det skal være ellers vil huset hurtigt blive skævt og vride sig så
glassene knuses eller endnu værre blæse helt over til naboen i stormvejr.

Der er en vejledning her til de færdiglavede metalsokler, jeg siger ikke at du skal gøre sådan, men du vil sikkert kunne finde inspiration derfra til at få lavet dit eget fundamnet. Vær opmærksom på at mange præfabrikerede huse ofte
er lidt for lave og at det ofte kan være en fordel på lidt længere sigt at lave soklen/fundamentet noget højere.

www.harald-nyborg.dk/pdf/6486_1.pdf

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 12. maj 2009 kl. 11.18

Hej Lotte,

det er et godt råd, du har fået af Svend. Jeg har kopieret lidt fra en hjemmeside, der hedder www.vitavia.dk, der kan du også finde en støbevejledning.

7. Sokkel
Der behøver ikke nødvendigvis være en sokkel under drivhuset, men der er så mange fordele forbundet med en sokkel, at vi stærkt anbefaler dig at vælge denne løsning. Der findes mange måder at lave sokler på: træsokler, stålsokler, støbte fundamenter, flisebelægning osv.

En træsokkel er i princippet en udmærket løsning, men du risikerer at træsoklen pga. fugt vrider sig så meget, at det faktisk kan få glasset i drivhuset til at gå i stykker. Og en træsokkel holder under normale forhold ikke så længe som resten
af drivhuset.

En stålsokkel er let at samle, let at få i vater og det er forholdsvist let at få krydsmålene til at være ens, dette er vigtigt for at resten at samlingen af drivhuset forløber uden problemer. Desuden giver en stålsokkel 12,5 cm ekstra højde til hele drivhuset.

God arbejdslyst og god fornøjelse med drivhuset.

Mvh
Niels

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 12. maj 2009 kl. 11.30

Hej Lotte

Her en lidt mere udførlig vejledning :

www.havenet.dk/?menupunkt=butikken&pkt=21&grp=110

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 12. maj 2009 kl. 11.33

Ups glemte denne :

www.juliana.com/00028/00058/00072/

hilsen
Svend Sørensen

Nyt svar til emnet »Fundament til brugt drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fundament til brugt drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider