Skrevet af: Ole, 25. april 2009 kl. 13.55
Hej!
Jeg har iagtaget at mine chiliplanters blade (ca. 1 1/2 md. gamle) hænger / bliver slappe ved direkte sollys, så snart skyggen atter falder på dem bliver de atter spændstige.
Er der nogen forklaring, normalt eller er den rivende gal :-)
Skrevet af: Kathrine, 25. april 2009 kl. 14.46
Hej Ole
Mine gør det samme, eller rettere, er begyndt på det den seneste uge... Et skvis vand får dem på ret køl igen.
Jeg gætter uden at være helt 100% på at det er fordi de ikke længere har plads nok, og derfor kæmper mere om det vand der er.
Mine holder flyttedag til noget større imorgen.
Kærligst Kathrine
Skrevet af: B, 25. april 2009 kl. 14.58
Pas på potten ikke bliver for varm, men ellers så burde varmen ikke været et problem. Selve chilifrugterne bliver stærkere hvis du lader planten hænge før du vander.
Skrevet af: Ole, 25. april 2009 kl. 18.34
Det er bestemt ikke fordi de mangler vand, og de står nu i 23 liters krukker, havde egentlig regnet med at, de skulle leve deri til deres dages ende :-) hvist noget med at krukkens størrelse bestemmer plantens endelige størrelse? og jeg ville gerne en fin lille chili plante til vindueskarmen
Skrevet af: Ole, 25. april 2009 kl. 18.34
Det er bestemt ikke fordi de mangler vand, og de står nu i 23 liters krukker, havde egentlig regnet med at, de skulle leve deri til deres dages ende :-) hvist noget med at krukkens størrelse bestemmer plantens endelige størrelse? og jeg ville gerne en fin lille chili plante til vindueskarmen
Skrevet af: Martin P, 25. april 2009 kl. 21.16
Ja, det så jeg også i en udsendelse fra Gartneri Toftegård. Jo mindre potte, jo mindre og mere kompakt plante får man.
Skrevet af: Kathrine, 25. april 2009 kl. 21.28
Hm... Nej, så er det næppe potterne, der gør det...
Mon det kan være en regulering af varmen fra plantens side... Ellers er jeg blank.
K
Skrevet af: Ole, 25. april 2009 kl. 22.12
Så tør jeg ikke tænke på hvordan planterne reagere, når først den globale opvarmning for alvor har indfundet sig :-) eller blot senere på sæsonen...nå men vi får se, jeg tror jeg tager det som en "learning by doing" lektion...I skal selvfølgelig have tusinde tak for interessen for min undren ud i mine planters adfærd, vil så følge op på tråden efterhånden, hvis interessen er her...
Kærlig chilisen ;-)
Ole
Skrevet af: Kathrine, 25. april 2009 kl. 22.27
:-) Når vi engang skal have oaser i baghaverne, i stedet for pryd og nytteplanter!
Følg endelig op, om ikke andet er jeg vældig nysgerrig, da jeg selv dyrker tre chili'er for første gang nogen sinde.
Skrevet af: Ole, 26. april 2009 kl. 0.17
Roger that Katrine!
Jeg er også novice ud i Scoville-skalaen, dog har jeg taget skridtet fuldt ud, jeg tænkte, enten eller, og stod, inden jeg så mig om med 50 + spirrende frø, typisk mig, handler først, tænker bagefter :-)
Nå vi får se, altid en god ven / venindegave, i min varetægt er jeg dog bange for det kræver at, planterne besider et hæderligt overlevelsesinstinkt, så måske jeg er heldig, hvis jeg ender med tre som dig :-)
Skrevet af: Jesper K., 29. april 2009 kl. 21.35
Planterne hænger givetvis fordi rodnettet endnu ikke er tilstrækkeligt udviklet til at følge med fordampningen. Det hjælper ikke at hælde endnu mere vand på tværtimod risikerer du at drukne dem. Stil dem evt. lidt skyggefuldt i de varmeste timer. Om et par uger er rødderne sikkert klar til at følge med igen.
mvh
Jesper
Skrevet af: Ole, 29. april 2009 kl. 21.49
Tak Jesper, det var en beroligende kvalificeret oplysning.
Jeg var ved at tro potten var for lille, mht. vandet havde jeg godtnok læst at de små "børn" ikke er alt for tørstige, men tænkte dog at en skvis vand så jorden er konstant fugtig nok ikke skader, er så blevet klogere, de skal pines skal de :-)
Jeg har forøvrigt købt en dunk "Chili Fokus" (gødning) hos "Bjarnes Frø", det lader til at have den rette virkning, planterne strutter af sundhed!
Ole
Skrevet af: Kathrine, 29. april 2009 kl. 21.54
Fantastisk så blev det opklaret, og jeg vil straks være en strengere mor overfor mine planter...
Og nu må jeg hellere være en smule mere præcis Ole :-)
Jeg har tre typer chili, men helt ligesom dig, har jeg naturligvis plantet alt alt for mange.
Hele venneflokken får planter i disse dage...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.