Skrevet af: Kent Christensen, 13. april 2009 kl. 0.25
Jeg har lige bestilt et Juliana Premium 12,1 m2 drivhus i sidste uge.
Jeg har lige et spørgsmål til en helstøbt sokkel til sådan et hus.
Jeg kan læse ud fra mange tråde på siden at den bedste løsning er leca blokke.
Mit spørgsmål er som følgende:
Hvor tykke skal lecablokkene være "er 10 cm nok?" samt hvad skal der ellers bruges som isolering sammen med blokkene, da lecablokke ikke er så hårdføre?
Jeg håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål.
Skrevet af: John, 16. april 2009 kl. 20.33
Skrevet af: Gert O. 11. januar 2009 kl. 18.58
Jeg kan se at mange gør sig forskellige tanker om fundamenter, døre m.v. Så her mit bidrag til de som skal igang med at lave drivhus.
Til I der laver lidt større drivhuse er fundamentet jo ikke kun et spørgsmål om at huset ikke blæser af fundamentet. Det er også et spørgsmål om at fundamentet sikrer at frosthævninger af jorden ikke får drivhuset til at bevæge sig så meget at glassene revner. Så lav et godt dybt fundament, helst ned i 90 cm som regnes for at være frostfri dybde.
Jeg har selv lavet fundament med fundablokke nederst som er udstøbt med beton, herpå er muret et altal skifter med Leca-blokke som er berappet med en cementmørtel. Det er ik'' så svært, det akn alle lære. Så har jeg isoleret udvendigt med 100 mm polustyrenplader (gulvisoleringsplader) som er afdækket. Det er et godt lunt fundament.
Så kommer det der med højden. Vær opmærksom på at mange drivhuse er alt for lave. Ofte kun med fuld ståhøjde midt i drivhuset. Det er noget l... Så lav gerne et fundament 3040 cm over terræn, det gi'r meget bedre luft og plads til både planter og hobbygartneren. Og så det der med døren.
Jeg har, efter at drivhuset er stillet op, skåret alurammen væk under døren og lavet så den tages af hvis jeg skal ha'' trillebøren ind i drivhuset, og ellers klarer jeg at træde over det høje trin. Og jeg har lavet en udsparing i fundamentet, som er afdækket med en plade som også kan fjernes. Det virker helt fint.
De timer og det knofedt man bruger til at lve det godt fra starten, bli'r man rigtig glad for bagefter. Så pøj pøj.
Skrevet af: Kent Christensen, 16. april 2009 kl. 20.43
Tak for svaret det vil jeg da lige tage med i mone overvejelser. Man kan lige så godt lave det ordentligt fra starten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. april 2009 kl. 21.45
Jeg har i stedet for at forhøje fundamentet gravet ca. 40 cm ned inden i drivhuset skal lige tilføje, at der også er støbt ned i 90 cm og isoleret udvendigt.
Det kan være en fordel at tage det nedad, for det får drivhuset til at syne lidt mindre voldsomt helt klart en fin ting for mig, som nærmest har fyldt det halve af forhaven med mit nye drivhus...
Det lyder lidt spændende med løsningen med at save ud i alusoklen for at undgå den høje kant min sokkel er jo fastgjort hele vejen rundt, så der burde vel ikke kunne ske noget med stabiliteten, selv der mangler et lille stykke her?
mvh
Anja
Skrevet af: Kent Christensen, 17. april 2009 kl. 9.14
De gulvisoleringsplader er de bare sat direkte op af det pudsede fundament uden yderligere behandling/afdækning?
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2009 kl. 9.23
Jeg ved ikke lige, om det er mig, du spørger men ja, på mit drivhus er de bare sat tæt på ad ydersiden uden yderligere afdækning.
Jeg har så lige en udfordring med at finde på en løsning, der bliver pæn på ydersiden, for grunden skråner en smule, så noget af fundamentet stikker op af jorden. Jeg skal have lagt en række fliser på ydersiden, så det bliver let at slå græs uden om, men har ikke lige fundet ud, hvordan jeg løser det fikst.
Sådan en isoleringskant er jo ikke specielt pæn at se på, så det blive rnok noget med at skære lidt af den og lægge fliser helt ind til fundamentet, regner jeg med...
Skrevet af: Kent Christensen, 17. april 2009 kl. 9.30
Hej Anja,
Det var egentlig til jer begge 2. så tak for svaret. Jeg tror også, at jeg kun isolerer med plader der hvor soklen er under jorden, da du har ret i at isoleringsplader ikke er det pæneste i haven at kigge på :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2009 kl. 10.11
Problemet kan så være, at der ryger lidt isoleringseffekt, men det har jeg tænkt mig at løse med lidt bobleplast på indersiden af drivhuset til vinter.
Jeg skal nemlig holde drivhuset i hvert fald en del af drivhuset frostfrit, så jeg skal alligevel i gang med bobleplasten...
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2009 kl. 10.12
Hm glemte vist lidt korrektur men meningen var god nok...
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. april 2009 kl. 22.50
Der er jo mange meninger om hvad der er godt og hvad der er skidt! Men også meget fint at vi kan have forskellige meninger om hvad vi syntes er godt (for os selv).
Med hensyn til isolering af drivhusfundament, så syntes jeg det er synd kun at isolere under jorden, da frostnætter i ydersæsonen jo først og fremmes virker over jorden. I mit eget tilfælde (Også julianes Premium på tilbud i Bauhaus) har jeg isoleret soklen helt op til glasset. Men det er vigtigt at afdække isoleringen, ellers vil solens UV-stråler ret hurtigt nedbryde isoleringen. Jeg har købt nogle billige "Onduline" tagplader og skåret dem i passende længder og brugt dem til at dække isoleringen med, det ser ikke helt tosset ud.
Men hvis man tænker på at supplere med varme for at holde huset frostfrit i længere perioder, så skal man tænke på, at langt størstedelen af varmen forsvinder ud gennem glasset, så hvis man ikke vil ha' ulejligheden med at isolere glasset med f.eks. bobleplast, så betyder det også mindre om soklen er isoleret over jorden.
Så altså, mit råd er at I skal overveje hvordan og hvor meget I regner med at bruge drivhuset ud over selve sommerperioden.
Jeg syntes selv at lykken er "At drive den af i drivhuset", og så har jeg aldrig troet at en tomat kan dufte og smage så godt, som dem man plukker selv. Det er ubeskrivelig dejligt.
Lykke til med Jeres drivhusprojekter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.