Forum

Fundament – nemt og giftfrit?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja, 24. marts 2009 kl. 19.52

Hej dygtige havemennesker.

Vi har været så heldige at få et nyt drivhus helt gratis. Der følger et fundament med, selvbygget, af trykimprægneret træ, flamingo og eternitplader. Jeg er dog meget skeptisk til at grave det ned i vores køkkenhave (hvor huset skal stå) – jeg vil helst ikke have gift i madjorden. Er er nogle, der ved mere end mig, der kan kommentere dette?

Min bekymring nummer to iht fundament er, at vores lille familie næsten ingen tid har til overs til at bygge og støbe og hvad, man ellers skal. Og egentlig heller ikke noget budget. Findes der en nem, billig og hurtig løsning, så vi kan få drivhuset op at stå i år – og så kan vi måske bygge noget mere solidt om fem år, fex?

Vi bliver rigtig glade for gode råd og indspil!

På forhånd tak -

venlig hilsen
Anja Skoglund

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2009 kl. 7.19

Hej Anja Skoglund

Det laveste etableringsbudget og en rimelig miljøvenlig løsning kan være at skifte kun én del af fundamentet.

Eternit produceret efter 1987 indeholder ikke asbest.

Den trykimprægnerede del af fundamentet skiftes ud med lærketræ savet i de rigtige mål (kontakt evt Grønagergård Savværk 88875414 for at få overslag på opgaven og pris på fragt).

Vanskeligheden med flamingo er bortskaffelse – men det vil Jeres lokale genbrugsstation kunne hjælpe med, når tiden kommer.

Støbning er ikke særligt udgiftskrævende – men det er en mere omfattende opgave med udgravning, fundamentsten, beslag til drivhus"skelettet". Og så er det jo et værre bøvl, hvis I tænker på en anden løsning indenfor 5 år...

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. marts 2009 kl. 8.44

Jeg vil også foreslå at du skifter soklen ud med lærketræ eller andet hårdtræ – punktstøb hjørnerne ved hjælp af jordspyd som kan købes i alle gængse byggemarkeder og de koster ikke ret meget.Træ til soklen, kontakt dit lokale byggemarked eller en tømrermester og få en pris på at få dem skåret i mål så de passer.

Det burde kunne gøres for et meget lille budget.

Personligt ville jeg nok vælge at støbe et fundament.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 12. august 2009 kl. 20.53

En lille opdatering på, hvordan det gik med vores drivhusopsætning. Huset er ikke kommet op at stå endnu, men det gør det forhåbentlig i løbet af august.

Vi valgt at springe over hele det medfølgende fundament. Det skruede vi fra hinanden, og naboen fik eternitpladerne igen. Flamingoen ligger stadig i skuret, men alt træet brugt min mand til at bygge hegn af, og det passer jo fint med genbrugstanken! Vi købte så en metalsokkel i Harald Nyborg i stedet. Den kostede lidt over 1000 kroner og var, hvad vi kunne overskue at sætte op. Det var relativt nemt at skrue den sammen og få den i vater. Hjørner og midten af langsiderne har "fødder", der stikker ned i jorden, og dem har vi støbt omkring, for at det skal blive lidt mere stabilt. Det håber vi vil fungere.

Og tusing tak for de gode råd!

Venlig hilsen
Anja m/fam

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. august 2009 kl. 8.47

Det lyder som en fin løsning, der burde kunne holde!

Og rigtig god fornøjelse med drivhuset – det kan være en stærkt vanedannende hobby...

Mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Fundament – nemt og giftfrit?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fundament – nemt og giftfrit?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider