Skrevet af: Eva Hall, 20. marts 2009 kl. 10.09
Er det en skrøne, eller har det noget på sig, at et søm måske endda af kobber? kan få træer til at gå ud?
Jeg har en dejlig stor have på over 3000 m2 (en naturgrund kalder venligt-humoristiske kolleger den). Nu er jeg gået på efterløn, og har et længe næret ønske om at få den gjort lidt mindre naturlig.
Gennem flere år har vi klippet selvsåede småtræer rundt omkring ned elm, ahorn, hæg, mirabel nogle har bare været 23 cm i diameter, andre er sørme blevet en 58 cm. Problemet er jo, at de bare skyder igen og igen, så det bliver mere og mere træls, og jeg kan simpelthen ikke overkomme / har kræfter til at grave dem op med rødder, som samtidigt ku' beskadige andre planter, løg osv.
Og tilbage til spørgsmålet: kan jeg få dem til at gå ud hvis jeg banker et søm ned i dem?
Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2009 kl. 10.41
Vi er på kanten af en vandrehistorie /myte, nej kobbersøm slår ikke et træ ihjel.
Jeg har selv prøvet det, jeg borede 12mm 1012cm dybe huller i 15 piletræerstube og bankede 12mm kobberrør ind i hullernerne, det tog ikke livsglæden fra træerne de bliver ved med at skyde.Så er der kun en ting der virker, fjern skudene og før eller senere giver træet op.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. marts 2009 kl. 11.24
Hej Eva.
Send en mail på: lillesoe@ pc.dk så sender jeg dig den prof. løsning på problemet.
Hans
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 20. marts 2009 kl. 18.01
Goddaw eva.
Sav stammen af stubben. Bor lidt huller i stubben. Hæld lidt syre i hullerne nogle gange, og stabben rådner. håp
Skrevet af: Jens Knudsen, 31. marts 2009 kl. 14.59
Jeg har en lignende naturgrund på 10.000m2- engareal ned mod en sø. I det utæmmede areal kommer mange frøplanter: forskellige former for pil, rødel, tjørn, poppel, skovhassel og andre ubestemmelige.
Vi fik haven for 10 år siden og en pæn part var på vej til at springe i skov. De første år klippede/savede jeg stammen af og penslede stubbens sår med rent Round Up.
Det virkede fortrinligt.
Jeg er siden gået over til metoden med at bore huller i stubben og fylde huller med eddikesyre 2 gange med et par dages mellemrum.
Metoden virker lige så godt som med Round Up.
Eddikesyren ville næppe i så små mængder gøre skade på naturen, da den meget hurtigt neutraliseres af alt den kalk jorden består af i Danmark.
De sidste 2 år er jeg gået over til at være efter de meget små træer og i efterårets bløde jord kan de hives op med rod.
Det var historien fra et (tidligere) miljøsvin.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.