Forum

Hvordan undgår jeg skimmel?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob, 20. marts 2009 kl. 2.34

Hej allesammen,

Her lige inden sæsonstart, vil jeg spørge jer om et godt råd til at undgå gråskimmel i drivhuset.

Jeg har en polyvcarbonat drivhus, – med kun to vinduer, og fire huller i
hjørnerne ved sokklen for bedre ventilation, men jeg har været slemt plaget
af skimmel.

Sidste sæson sprøjtede jeg to gange om ugen med padderokke udtræk fra skt hans, men lige lidt hjalp det – melon og agurker gik til.

Jeg tror problemet er at der kommer meget kondensvand morgen og aften, som
løber ned fra loft og sider.

ER der andre der har dette problem med polycarbonat huse – eller er det bare mig.

Er der nogle der kan hjælpe mig med nogle gode råd? – det vil blive modtaget med mange tak.

mvh Jakob

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2009 kl. 9.01

Prøv at holde mindst 2 vinduer åbne døgnet rundt, begyndende omkring sankt hans og resten af sæsonen.

Hold en god afstand mellem de enkelte planter.

Mvh. Svend Høst

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. marts 2009 kl. 16.50

Du skal gøre grundigt rent med brun sæbe og spule huset.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 20. marts 2009 kl. 18.48

Holde tomater adskilt fra kartofler, dvs kartoffelbedet skal ikke ligge lige op ad drivhuset. Når der går skimmel i kartoflerne i juli måned, så fjern straks de angrebne dele helt fra haven.

Når tomatplanterne angribes fjernes angrebne dele også straks, og de lægges ikke i komposten, da jorden også smitter.

Og luft mellem planter og åbne vinduer og døre døgnet rundt i skimmelperioden.

Desuden er der en del tomatsorter, der angribes mere end andre. Men de er alligevel ofte værd at dyrke, fordi tomaterne er så gode.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob, 20. marts 2009 kl. 21.13

Tak for jeres indlæg – jeg har faktisk haft vinduerne åbne dog ikke hele tiden – de dage hvor det regner meget synes jeg der kommer meget vand ind i huset, men måske er løsningen ekstra vinduer...

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. marts 2009 kl. 14.04

Ja-og så kan man måske konkludere at skimmel til dels er sæsonbestemt f.eks. var sidste år en katastrofe hvad angik skimmel på tomater og kartofler.

Næh-lad os se frem til klimaforandringerne med tørre varme somre-så forsvinder den.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob, 7. april 2009 kl. 3.22

Jeg har i weekenden set på et nyt drivhus, i willab's udstillings lokaler i båstad i sverige. DET kan varmt anbefales.

Det jeg opdagede var at de modeller de der har, har en væsentlig højere side højde end mit juliana – "kampagne" drivhus. Godtnok har jeg hævet sidehøjden med et højt fundamen og gravet bed under jordniveau, men det virker somom der er et misforhold mellem størrelsen af taget og sider. Som om arealet af taget er for stort – så det kondens der dannes på taget er en stor mængde i forhold til samlede indeareal af drivhuset...

håber ikke det lyder for "sort"

Iøvrigt er det ikke katoffelskimmel jeg plages af, men – jeg tror det hedder gråskimmel – altså bare "svamp og for meget fugt"

Min konklusion er imidlertid den samme – jeg må have mere udluftning indtil jeg har sparet op til et nyt – lækkert – drømme drivhus...

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E.A, 5. maj 2009 kl. 8.41

Jeg har hørt at hvis min pensler sine planter med skummetmælk i solskinsvejr, så skulle det bekæmpe svamp og bladlus...måske det hjælper.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2009 kl. 8.59

Der er noget om snakken. Skummetmælk kan fjerne lettere angreb af bladlus, men ikke forebyggende. Vent til dyrene er ankommet, og brug så en forstøver sprøjte det er meget nemmere end en pensel.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 12. maj 2009 kl. 11.45

Skimmelsvampe opstår, når luftfugtigheden bliver for høj.

Dette er specielt en stor risiko i huse med polycarbonat, der kan være meget tætte, men heldigvis kan man gøre flere ting for at reducere risikoen:

1. Polyhuse: Monter en træklods el. lign., således at vinduerne ikke kan lukke helt om natten.

2. Sørg for, at der er tilstrækkeligt med ventilationsvinduer i drivhuset. Til de fleste drivhusmodeller kan der købes ekstra vinduer – der bør være min. 4 vinduer ved huse på 10m2 og større.

3. Gælder både glas og polyhuse: Monter et jalousivindue. Dette monteres så lavt som muligt, så den kølige luft ved jordoverfladen kan komme ind i huset. Inde i huset blandes den kølige luft med den varme, fugtige luft, hvorved den automatisk stiger til vejrs og ryger ud gennem ventilationsvinduerne under tagryggen – giver dermed cirkulation og fjerner den fugtige luft. Kan udstyres med automatiske oplukkere model Sesam.

4. Juster de automatiske vinduesåbnere, så de starter så tidligt som muligt. Drej den sorte cylinder med uret. For hver omgang starter åbneren 0,5 gr. tidligere. Den laveste åbningstemperatur er 15 gr.

Mvh
Niels

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Jepsen, 24. maj 2009 kl. 10.14

Hej!

Jeg har dyrket tomater i mange år, jeg tager 2 vinduer af øverst i trimpelen omkring midsommer og resten af året dette minimere gråskimmel problemet meget.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 28. maj 2009 kl. 22.53

Hejsa
Jeg vil gerne være med på denne tråd også.

Jeg har et syvkantet juliana drivhus, som er "pakket" med tomatplanter, agurkeplanter, en fersken og to vin – lidt snackpeber og en masse andet. Den er på omkring de 10 kvadratmeter.

Jeg har kun en dør og to jalosivinduer nederst i drivhuset. Da den går op i en spids i taget, så er der ikke vinduer der. Jeg har åbnet let i øjeblikket døgnet rundt. Der er meget højt til spidsen i taget.

Gode råd til hvordan jeg undgår skimmel. Jeg ved ikke, om jeg har haft problemer. Men tænker mest på, at bladene på tomatplanterne godt kan blive lidt underlige.

Jeg har den indstilling, at et drivhus skal fyldes med det, vi godt kan lide at spise, men kan jeg fylde det for meget.

Spændende at læse jeres andre råd og ideer.

Winni

Nyt svar til emnet »Hvordan undgår jeg skimmel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvordan undgår jeg skimmel?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider